Bygga kappsläde själv?

Sirpafinnen

Trådstartare
Är det någon här som har satt byggt en egen typ kappsläde? Är intresserad av idéer på konstruktioner :) Skulle vara kul att ha nåt smidigare att sätta bakom nordistravaren :p

Sv: Bygga kappsläde själv?

Jag är jätte sugen på det med!
Har lite fräckt sådär sparat alla bilder jag hittat på kappslädar av olika modeller och tänkte sen försöka ta det av de olika som jag tycker verkar lämpligast och så försöka muta en i grannbyn att svetsa ihop det hela åt mig. :angel:
Får väl se om det lyckas. :D

Efter att just ha varit ute på slädtur, med en vanlig korgsläde tycker jag att kappslädarna borde vara ännu mera lättvickade, dom ser så höga och smala ut!
Jag skulle gärna ha en med ett underrede som liknar en timmerkälke, så att man sitter ganska nära marken! Visserligen sämre sikt, men idag skulle jag absolut ha kört omkull om jag haft en kappsläde, och då buskörde jag inte så väldigt:o
Skulle också gärna se ritningar. Du kan väl pm-a dom när du fått till nåt, skogstomten :D

Lotta

Ja det där med vältrisken har jag också grunnat på.. :( men om man breddar avståndet mellan medarna så att formen på släden bakifrån blir liksom mer konformad så borde vältrisken minskas.. ju.. :)

Enklast vore ju kanske ändå att spika dit en sittplanka på en timmerdoning.. såna finns ju i varenda uthus här uppe :D Någon som har en bild på en sådan variant eller nån annan lösning? Berätta! :bump:

Sirpafinnen skrev:
Ja det där med vältrisken har jag också grunnat på.. :( men om man breddar avståndet mellan medarna så att formen på släden bakifrån blir liksom mer konformad så borde vältrisken minskas.. ju.. :)

Enklast vore ju kanske ändå att spika dit en sittplanka på en timmerdoning.. såna finns ju i varenda uthus här uppe :D Någon som har en bild på en sådan variant eller nån annan lösning? Berätta! :bump:
Oj! såg inte att du bodde "här" :)

Nej jag har inte testat att göra så, däremot har vi ju vid inkörningar använt en mansdragen timmerdoning som jag spikat en ful sits på, fungerar iof rätt bra.
Kort nog för mig så jag kan styra lite med fötterna.
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Eldar%20Gronkulla/Eldarminislde.jpg
fult men fyller sitt syfte väl. :angel:
Kan man inte sätta en sådan där yttre längsgående tunnare gah vad kallas det? som går längs med släden en bit upp...
som ska väl förhindra att den tippar.

Stjälpmedar! Inte för att jag vet ur sådana ser ut men förstår principen. Såg namnet i nån text om gamla kördon för hästar när jag sökt på kappsläde :D

Din doning ser smidig ut ju *funderar*

Har faktiskt en rissla står o väntar på att bli tillfixad men konstigt... den gör det inte av sig själv!?? :angel:

Sirpafinnen skrev:
Stjälpmedar! Inte för att jag vet ur sådana ser ut men förstår principen. Såg namnet i nån text om gamla kördon för hästar när jag sökt på kappsläde :D

Din doning ser smidig ut ju *funderar*

Har faktiskt en rissla står o väntar på att bli tillfixad men konstigt... den gör det inte av sig själv!?? :angel:

Va? fixar den inte till sig själv? vilken konstig släde. ;)

Aha, stjälpmed.

Ja risslor har vi två av, en annan, en brädskrinda och en som ska få sidor, en sladd, doningar (av varierande storlek) och en hästsnöplog men ingen skoj kappsläde :D

Hähä! Har redan löst "problemet" :p Provade sätta shettisens kälke bakom nordisen med hjälp av ett par rekade skaklar som jag hade glömt att vi hade på logen(!) Provade i hagen först för att se hur hela ekipaget betedde sig o det gick så bra att vi gav oss ut i skogen :bump: Funkade över förväntan ju!
svallemedkalken.JPG

Trodde kälken skulle kännas på tok för liten bakom honom - därför har jag inte provat tidigare och det SER ju lite småroligt ut storleksmässigt :D Men shit va nöjd jag blev *ler brett*

Här syns "kopplingen" lite bättre...
kalkeskaklar.JPG

Har två remmar för säkerhetsskull, en i en ögla i kälken och den andra (vit o syns inte) runt den längsgående mittbrädan på kälken - om öglan skulle lossna. I nedförsbacke åker kälken upp på tvärbrädan (som skaklarna sitter i) och trycker ner denna så den bromsar. Funkade kanon! Trots en rejäl nedförsbacke så fick pållen fortfarande dra - bakselen hängde löst.

Sikten var förstås usel om än vacker: rund pållerumpa med tillhörande glada ben :p

Så roligt det ser ut! :D :bump:
Och jag är inte bättre själv! :o :D
På en kälke i järn slängde jag på en lastpall av trä och band fast en såndär duch metallpall (med överdragen vit plast) och snurrade fast skaklarna från trillan med hjälp av kobindslen!
Det fungerade riktigt bra men detta var förra vintern.
Under sommarn tog jag bort (pga annat användande) sitt pallen, skaklarna, draglinorna och svängeln (japp jag hade det med! *stolt*). Och jag har inte byggt ihop det igen för jag vet att jag inte kan ha skaklarna från trillan där (farsan blev lite arg för "tänk om dom går sönder, då kan du ju inte ha den fina trillan sen" :o :(
Men jag tänker o tänker jag ska minsan fixa den en vacker dag men nu jobbar jag ju så in i vassen + att jag har tusen andra järn i elden!
Hinner väl inte få klar den till i år men väl nästa! :D
Ser att du kör med easy boots! :bump:
Och hästen är ju riktigt fin! :love:

/Lisa

Senast ändrad:

På en kälke i järn slängde jag på en lastpall av trä och band fast en såndär duch metallpall (med överdragen vit plast) och snurrade fast skaklarna från trillan med hjälp av kobindslen!
Det lät härligt provisoriskt :rofl:

Så här ser det ut när kälken sitter bakom shettisen.. Ibland byter jag kälken mot en pulka :p

pompe_kalken.jpg

Då har vi också svängel *ler*, tagit loss den från hans rockard. Tömmen har hakat fast i bakselen, därav den underliga vinkeln. Bromsa får jag göra själv med fötterna då jag inte har skaklar som synes. Bakselen funkar istället nu till att hålla upp draglinorna - inge trassel med bakbenen vid inbromsningar!

Har från mina föräldrars loge tagit hem ett par hemgjorda rekade skaklar som är så små (!) att om man kortar skakellängden något så blir de perfekta till shettisen. Medarna på kälken är från samma loge och satt på en LITEN timmerdoning! Hade man så små hästar "förr i tiden"??! :D grejorna följde med i husköpet o ser ut att ha legat läänge plus att doningen var så dålig att bara medarna gick att använda.

Hurra för rekade skaklar förresten!! Ingen svängel behövs :banana:

Sirpafinnen skrev:
Har från mina föräldrars loge tagit hem ett par hemgjorda rekade skaklar som är så små (!) att om man kortar skakellängden något så blir de perfekta till shettisen. Medarna på kälken är från samma loge och satt på en LITEN timmerdoning! Hade man så små hästar "förr i tiden"??! :D grejorna följde med i husköpet o ser ut att ha legat läänge plus att doningen var så dålig att bara medarna gick att använda.

Hurra för rekade skaklar förresten!! Ingen svängel behövs :banana:
Du tror inte att det kan vara en sådan som vi har då? i grunden en mansdragen eller kanske till en get eller något? :idea:

Ja det är det förstås säkert :p Sedan kanske man har skaffat en stoor get eller så magrade hästen väldigt så de gjorde de där skaklarna :idea:;) För i bredd är de precis lagom till shettisen. Har just provat en tur med dem till kälken o nu ska här kortas skakel! (nådde knappt fram med pisken :devil: ) Sedan blir det också kanoon *löjligt glad*

Ser lite mer proportionerligt ut med en shettis framför! :D

Jag har ju en liten timmerkälke! Ska ta fram den för den kan man ju skruva/spika i ist för det jag har nu i järn som måste svetsas på om det ska bli nån fason :D
Det är ant till för dom lite lättare hästar, dräktiga ston eller unghästar som inte skulle arbeta så tungt!

Har hört att rekade är bra! Men har inte alls hittat några trots att jag rotat runt. Fast jag har inte klämt mig in längst in under vedboden förståss, e nog lite skraj efter ha sett en grävling några gånger där under för nått år sen, inte trevligt om man masar sig under o sedan stirrar in i en grävlingnos! :eek:

/L

Sirpafinnen skrev:
För i bredd är de precis lagom till shettisen. Har just provat en tur med dem till kälken o nu ska här kortas skakel! (nådde knappt fram med pisken :devil: ) Sedan blir det också kanoon *löjligt glad*

Kul :D

Har kört sladden två gånger på raken nu, där blir det för långt fram till hästen för att pisken ska fungera också.
Men det har ändå inte behövts nu, hon har skött sig så exemplariskt så jag har känt mig så här; :eek: :banana: :D :eek:
Hon har haft en lite nipprig period min dam, men den ser ut att vara över nu :banana:

jag har känt mig så här; :eek: :banana: :D :eek:

:rofl: det var talande!

Tja.. med shettisen blir det mer; :mad: :devil: :mad: :banana: :mad: ..... han ödslar sällan någon energi i onödan och utan uppmuntran (:angel: ) men får sina ryck ibland *skrattar*

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka