Sirpafinnen
Trådstartare
Är det någon här som har satt byggt en egen typ kappsläde? Är intresserad av idéer på konstruktioner Skulle vara kul att ha nåt smidigare att sätta bakom nordistravaren
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OM! jag lyckas så absolut, men det ska bli något av det först.Fia-Lina skrev:Du kan väl pm-a dom när du fått till nåt, skogstomten
Lotta
Oj! såg inte att du bodde "här"Sirpafinnen skrev:Ja det där med vältrisken har jag också grunnat på.. men om man breddar avståndet mellan medarna så att formen på släden bakifrån blir liksom mer konformad så borde vältrisken minskas.. ju..
Enklast vore ju kanske ändå att spika dit en sittplanka på en timmerdoning.. såna finns ju i varenda uthus här uppe Någon som har en bild på en sådan variant eller nån annan lösning? Berätta!
Sirpafinnen skrev:Stjälpmedar! Inte för att jag vet ur sådana ser ut men förstår principen. Såg namnet i nån text om gamla kördon för hästar när jag sökt på kappsläde
Din doning ser smidig ut ju *funderar*
Har faktiskt en rissla står o väntar på att bli tillfixad men konstigt... den gör det inte av sig själv!??
Det lät härligt provisorisktPå en kälke i järn slängde jag på en lastpall av trä och band fast en såndär duch metallpall (med överdragen vit plast) och snurrade fast skaklarna från trillan med hjälp av kobindslen!
Du tror inte att det kan vara en sådan som vi har då? i grunden en mansdragen eller kanske till en get eller något?Sirpafinnen skrev:Har från mina föräldrars loge tagit hem ett par hemgjorda rekade skaklar som är så små (!) att om man kortar skakellängden något så blir de perfekta till shettisen. Medarna på kälken är från samma loge och satt på en LITEN timmerdoning! Hade man så små hästar "förr i tiden"??! grejorna följde med i husköpet o ser ut att ha legat läänge plus att doningen var så dålig att bara medarna gick att använda.
Hurra för rekade skaklar förresten!! Ingen svängel behövs
Sirpafinnen skrev:För i bredd är de precis lagom till shettisen. Har just provat en tur med dem till kälken o nu ska här kortas skakel! (nådde knappt fram med pisken ) Sedan blir det också kanoon *löjligt glad*
jag har känt mig så här;