Bygga/inreda stall

Boop

Trådstartare
Vi ska bygga nytt stall på logen, och funderar på hur man ska bygga för att få det så praktiskt och lättskött som möjligt. Naturligtvis ska det vara snyggt också.;)
Jag skulle gärna vilja ha flyttbara mellanväggar så man kan mocka ut med traktor. Är det någon som har det så? Funkar det bra? Jag antar att boxgolvet måste vara lägre än själva stallgången för att inte bäddarna ska bli högre än stallgolvet? Ska väggarna vara vikbara eller funka så att man drar ut dem i stallgången? Hållbarhet? Stabilitet?

Jag vill gärna också ha tips på alla smarta lösningar som ni har hittat på som underlättar stallarbetet. Jag tycker att det är sååå mycket roligare att umgås med hästarna.:D

Lägg gärna in bilder:banana:

Sv: Bygga/inreda stall

oj vad avancerat, hur många hästar har du ?

Jag har byggt stall i gammalt kostall (inflytt för 3 veckor sen) där tröfallen bara spikats över men vi har behållt en av luckorna så jag kastar bara ned skiten där i och sen kan vi köra ut dyngestan med traktor till våren. Superbekvämt att slippa tunga skottkärror och äckliga dyngstäder runt knuten!

http://www.pixbox.se/alb_show_id908614_page0.html

Senast ändrad av en moderator:

Har du inte separat avlopp i varje box måste det bli stora problem att skura ur den om golvet är lägre än stallgången?!

Jag skulle hellre satsa på att golvet i boxen lutade ngt mot stallgången (där avloppet finns). Vi har boxgolvet i samma höjd som stallgången och det har inte varit något problem, annars kan kanske en borttagbar "tröskel" vara ett tips.

Det finns tidigare trådar som är fulla av tips ang. smarta lösningar i stallet, kolla där!

Avlopp har jag inte tänkt på:o
Fast jag vet inte om jag vill ha lutande boxgolv. Känns som att det finns risk för att urin rinner ut på stallgolvet...

Är det ingen som har ett liknande stall som kan ge lite praktiska tips?

"Att bygga häststall- en idéhandbok" av Michael Ventorp & Per Michanek är en jättebra bok vid stallbygge. Den tar upp även det där med svängbara mellanväggar. Om det är bra info om det vet jag inte då det kapitlet inte intresserade mig.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 559
Senast: in2u
·
Gnägg Tjo Vet inte riktigt om tråden ska ligga här eller på hästmänniska? En vänlig människa får gärna flytta den annars! En rolig tanke...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 412
Senast: tindra
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 807
Senast: fejt
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama