Santoxen

Trådstartare
Funderar på att bygga hus men blir inte riktigt klok på alla dessa husföretag. Vill nog bygga modulhus för enkelhetens skull och ett 1,5-planshus. Just nu är det Älvsbyhus och Hjältevadshus som ligger högst på listan. Är det någon här som har erfarenhet av att bygga just modulhus och gärna med någon av de tillverkarna?
Räknar med att få ner kostnaderna ytterligare då blivande sambon är golvläggare och får lägga badrum osv och har bra kontakter i byggsvängen men funderar ändå på om det är värt pengarna?
 
Nej, jag har inte byggt ett nytt hus för egen del men drömmer om den dag då det kan ske. Jag tänker spontant att det måste helt bero på? Värt pengarna i förhållande till vad? Vad har ni för boendealternativ?
 
Jag känner många många som har byggt eller bor i Älvsbyhus och även rätt många som jobbat/jobbar på Älvsbyhus (för jag är från trakten) och min uppfattning är att de nya Älvsbyhusen är väldigt prisvärda. Det är inga lyxkåkar, men man får mycket hus för pengarna. Förr kallades de lite skämsamt för "förtäckta renstängsel" för att det kunde vara lite otätt här och där, och vissa kan nog fortfarande tro att Älvsbyhusen är så, men så är det tydligen inte längre.

Den dagen vi ska bygga hus finns Älvsbyhus definitivt med som en kandidat om det finns någon husmodell som tilltalar oss.
 
Funderar på att bygga hus men blir inte riktigt klok på alla dessa husföretag. Vill nog bygga modulhus för enkelhetens skull och ett 1,5-planshus. Just nu är det Älvsbyhus och Hjältevadshus som ligger högst på listan. Är det någon här som har erfarenhet av att bygga just modulhus och gärna med någon av de tillverkarna?
Räknar med att få ner kostnaderna ytterligare då blivande sambon är golvläggare och får lägga badrum osv och har bra kontakter i byggsvängen men funderar ändå på om det är värt pengarna?
Om det är värt pengarna beror väl lite på vad hus kostar i dina trakter.

På en hel del håll i landet kostar ett nybygge långt mer än en färdig villa så om man misstänker att man behöver sälja inom överskådlig tid blir det förlust. Rejäl förlust.

Är huspriserna mer vettiga så är väl nybygge lämpligt. Man får ett nytt hus utan riskerna som ett gammalt har.

(själv vill jag helst bo i gammalt timmerhus - men det är jag det :p )
 
Vi har just flyttat in i vårt nya hus som är helt lösvirkesbyggt av en lokal snickare. Det är ett 1-plans på 160kvm egenhändigt ritat av oss, sambon är byggnadsingenjör och gjorde alla ritningar själv. Vi hamnade på 2.7mille för själva huset exl. tomt när hustillverkarna ville ha uppemot 3 för samma hus men med sämre standard och färre valmöjligheter.
Så om man inte tittar på det allra billigaste segmentet hos hustillverkarna så behöver det inte vara billigare att bygga modulhus. Vill man sen göra ändringar i modulhuset så kan det kosta en hel del bara att låsa upp ritningen och låta dem göra ändringen.

Visst är det kanske bekvämare att bygga modul, men man får vara beredd på att tex. bara få välja mellan kakel under 200:-/kvm eller plastmatta i badrum. Eller mellan de 3 billigaste köksluckorna hos en kökstillverkare. Skulle man ändå vilja välja en annan kökstillverkare så får man oftast inte tillbaka hela summan vad köket hade kostat om du bara köpt ett kök eftersom hustillverkarna köper in till lägre priser.
Jag vet inte hur det räknas med tjänster, om ni sparar mycket på att sambon bygger gentemot att låta hustillverkarens snickare bygga. Det finns en del fallgropar så om ni tar beslutet att bygga var noga med att jämföra vad som ingår och inte.
 
Jag känner många många som har byggt eller bor i Älvsbyhus och även rätt många som jobbat/jobbar på Älvsbyhus (för jag är från trakten) och min uppfattning är att de nya Älvsbyhusen är väldigt prisvärda. Det är inga lyxkåkar, men man får mycket hus för pengarna. Förr kallades de lite skämsamt för "förtäckta renstängsel" för att det kunde vara lite otätt här och där, och vissa kan nog fortfarande tro att Älvsbyhusen är så, men så är det tydligen inte längre.

Den dagen vi ska bygga hus finns Älvsbyhus definitivt med som en kandidat om det finns någon husmodell som tilltalar oss.
Jag bor i ett Älvsbyhus som är 12 år gammalt och håller absolut med! Tror man ska titta på en del tillval om budgeten tillåter det eftersom en del av det som ingår som standard från andra leverantörer inte gör det med Älvsbyhus. Men husen i sig är absolut okej :)
 
Nej, jag har inte byggt ett nytt hus för egen del men drömmer om den dag då det kan ske. Jag tänker spontant att det måste helt bero på? Värt pengarna i förhållande till vad? Vad har ni för boendealternativ?

Boendealternativ är att bo i det hus han har nu men då blir det långt till min föräldragård där jag har mina djur och lite för mkt grannar för min smak, alternativt försöka hitta en annan gård/hus för rimlig peng, vilket är svårt här... Bor på Gotland, så budgivningarna har en tendens till att barka iväg:crazy::( Så att bygga för 2-2,5 milj känns inte helt orimligt, spec. som jag har tillgång till mark för det...
 
Om det är värt pengarna beror väl lite på vad hus kostar i dina trakter.

På en hel del håll i landet kostar ett nybygge långt mer än en färdig villa så om man misstänker att man behöver sälja inom överskådlig tid blir det förlust. Rejäl förlust.

Är huspriserna mer vettiga så är väl nybygge lämpligt. Man får ett nytt hus utan riskerna som ett gammalt har.

(själv vill jag helst bo i gammalt timmerhus - men det är jag det :p )
Bor på Gotland så huspriserna är lätt vansinniga ibland, men framför allt verkar det svårt att hitta ett hus som är i vettigt skick. Är de vettiga i inköp är antingen läget träligt eller renoveringsbehovet enormt:crazy: Jag vill också bo med så lite grannar som möjligt och den tomten som jag förhoppningsvis får köpa av far min blir det bara en granne(han). Det är värt mkt för mig!
 
Vi har just flyttat in i vårt nya hus som är helt lösvirkesbyggt av en lokal snickare. Det är ett 1-plans på 160kvm egenhändigt ritat av oss, sambon är byggnadsingenjör och gjorde alla ritningar själv. Vi hamnade på 2.7mille för själva huset exl. tomt när hustillverkarna ville ha uppemot 3 för samma hus men med sämre standard och färre valmöjligheter.
Så om man inte tittar på det allra billigaste segmentet hos hustillverkarna så behöver det inte vara billigare att bygga modulhus. Vill man sen göra ändringar i modulhuset så kan det kosta en hel del bara att låsa upp ritningen och låta dem göra ändringen.

Visst är det kanske bekvämare att bygga modul, men man får vara beredd på att tex. bara få välja mellan kakel under 200:-/kvm eller plastmatta i badrum. Eller mellan de 3 billigaste köksluckorna hos en kökstillverkare. Skulle man ändå vilja välja en annan kökstillverkare så får man oftast inte tillbaka hela summan vad köket hade kostat om du bara köpt ett kök eftersom hustillverkarna köper in till lägre priser.
Jag vet inte hur det räknas med tjänster, om ni sparar mycket på att sambon bygger gentemot att låta hustillverkarens snickare bygga. Det finns en del fallgropar så om ni tar beslutet att bygga var noga med att jämföra vad som ingår och inte.
Valmöjligheterna ser jag ofta som ett argument mot modulhusen men eftersom varesig jag eller sambon absolut måste ha ett helkaklat badrum(snarare tvärtom, han vägrar kaklat!)eller superflashigt kök med marmorbänk och rostfria vitvaror känns det som ett mindre problem... Han vill som sagt helst också lägga golv o så själv men det är väl inte hugget i sten om det blir mkt billigare att låta hustillverkaren fixa det...
 
Vi har byggt ett Eksjöhus och det fanns definitivt möjlighet att välja alternativ utanför deras egna så att säga.
Det är inte så att man måste hålla sig till billigt kakel, det är bara det att det är det de har medräknat i sin offert. Man bara lägger till de pengarna det kostar extra med dyrare kakel. Samma sak med elen. Vill man ha mer än standard så lägger man till den kostnaden.
Vi är väldigt nöjda men jag tror att det viktigaste valet inte är vilket modulhus utan vilken entreprenör som bygger huset.
 
Valmöjligheterna ser jag ofta som ett argument mot modulhusen men eftersom varesig jag eller sambon absolut måste ha ett helkaklat badrum(snarare tvärtom, han vägrar kaklat!)eller superflashigt kök med marmorbänk och rostfria vitvaror känns det som ett mindre problem... Han vill som sagt helst också lägga golv o så själv men det är väl inte hugget i sten om det blir mkt billigare att låta hustillverkaren fixa det...

Självklart ska ni prioritera det som ni tycker är viktigt :). Det är absolut inget fel på billigare alternativ om det är det som man vill ha. Vi har inte heller de allra flashigaste prylarna, tvärtom. Vi har hållit ner på kostnaderna genom att bygga mindre badrum än många hustillverkare tex. Färre av de dyra kvadraten möjliggjorde fler kvadrat sällskapsytor som ju är mycket billigare att bygga.

Huspriserna i området man bygger avgör vad bankerna är villiga att låna ut. I vår kommun innebär det att flera orter inte växer, husen som säljs är för billiga för att det ska löna sig att bygga. Ett möte med banken för att få veta förutsättningarna för er oavsett om ni tänker köpa eller bygga är en god idé :)
 
Det vi såg som viktigast när vi byggde hus var grunden, då vi ville ha platta på marken försvann alla modulhus som alternativ
Vi valde ett nyckelfärdigt hus då vi ansåg att allt skulle vara klart den dagen vi får det överlämnat av byggbolaget
 
Det vi såg som viktigast när vi byggde hus var grunden, då vi ville ha platta på marken försvann alla modulhus som alternativ
Vi valde ett nyckelfärdigt hus då vi ansåg att allt skulle vara klart den dagen vi får det överlämnat av byggbolaget
Jag förstår inte... Jag trodde vi hade platta på marken och vi har ett modulhus. Eller menar du något annat. Vi har gjuten betongplatta med vattenburen golvvärme...
 
Det vi såg som viktigast när vi byggde hus var grunden, då vi ville ha platta på marken försvann alla modulhus som alternativ
Vi valde ett nyckelfärdigt hus då vi ansåg att allt skulle vara klart den dagen vi får det överlämnat av byggbolaget
Även vi har byggt modulhus med platta på mark (Björklidenhus). Nyckelfärdigt, men med oinredd övervåning.
 
Funderar på att bygga hus men blir inte riktigt klok på alla dessa husföretag. Vill nog bygga modulhus för enkelhetens skull och ett 1,5-planshus. Just nu är det Älvsbyhus och Hjältevadshus som ligger högst på listan. Är det någon här som har erfarenhet av att bygga just modulhus och gärna med någon av de tillverkarna?
Har varit på visning på ett par Älvsbyhus som båda var cirka 7 år, båda hade vattenskador i ett eller flera våtrum det ena hade mögel i krypgrunden. Visst så tror jag att husägarna och entreprenör hade del i husens fel men jag var inte imponerad av byggstandaren i husen heller. Jag hade nog heller tittat på hus i en lite högre prisklass.
 
Vi har nyligen flyttat in i vårt nya Move Home-hus (trivselhus). Vi kikade först på bland annat Älvsbyhus, Smålandsvillan och några fler men ville ha platta på mark, kaklade badrum och insåg snabbt att priset hamnade på ungefär samma med alla tillval man behövde göra gör att få det. Dessutom fick vi superbra intryck av Trivselhus!
 
Vi flyttade in i vårt nybyggda A-hus i september och är väldigt nöjda med det. Många valmöjligheter, ibland för många hehe, allt är i princip möjligt bara man vill och kan betala för det. Här fanns möjlighet att flytta väggar, byta fönstermodeller, olika fasadalternativ, olika alternativ på lister/foder för allt ifrån supermodern till riktigt lantlig stil. Marbodals kök. Väljer man bort något får man hela summan det är värt avdragen att köpa eget för.
Ordentligt isolerade väggar (riktigt tjocka), detta är energieffektiva hus.
De byggs på platta på mark, väggmodulerna byggs i fabrik och levereras på lastbil, vädertätt skal första dygnet efter leverans. Sen var byggtiden invändigt för oss från april till september (inkl 4v stillastående för semester).
Vi kollade runt en hel del innan vi bestämde oss och såg att med ett lägre pris kommer förre valmöjligheter, tex Älvsbyhus kan du inte sätta kakel i badrummet pga det är inte reglat för det, dvs går inte ens göra det i framtiden. Ett Älvsbyhus byggs på torpargrund och är inflyttningsklart på ca 2 veckor efter att väggarna kommit dit. Smidigt när man har bråttom kanske. De går att bo i, såklart, men vi resonerade som så att när vi gör vårt livs investering så gör vi det när vi har råd att inte köpa snikmodellen. Och att man får vad man betalar för !
 
Jag förstår inte... Jag trodde vi hade platta på marken och vi har ett modulhus. Eller menar du något annat. Vi har gjuten betongplatta med vattenburen golvvärme...

Modulhus är Älvsbyhus, Smålandsvillan mfl som har någon typ av krypgrund
Många andra husfabrikanter har färdiga väggar som de sätter på plats men resten platsbygs, dvs inga tapeter osv från början
 
Vi har nyligen flyttat in i vårt nya Move Home-hus (trivselhus). Vi kikade först på bland annat Älvsbyhus, Smålandsvillan och några fler men ville ha platta på mark, kaklade badrum och insåg snabbt att priset hamnade på ungefär samma med alla tillval man behövde göra gör att få det. Dessutom fick vi superbra intryck av Trivselhus!
Vi har en offert på ett Movehome hus. Hur känns standarden? Vi är skeptiska till de få tillvalen i badrummen och köket.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 362
Senast: Magnum
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 624
Senast: majha
·
Hemmet Jag och sambon har börjat fundera på att bygga hus! Vi känner oss helt gröna när det gäller detta område, men det vi främst tittat på...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp