Bygga hundgårdar

Migo

Trådstartare
Behovet gick från en liten billig gård med Jula-nät och lucka i väggen blev till två gårdar där en måste vara kanonsäker...

Min tanke var att bara sätta upp villastängsel i gården till mina (som snällt stannar bakom en bräda om jag så ber dem), men nu har som sagt behovet plötsligt uppstått att ha en riktig gård med minst 2 m stängsel och grävskydd. Inte kan den vara liten och gullig heller, ska rymma minst tre STORA hundar och vara godkänd för dygnet runtanvändning.

HUR får man ner kostnaderna? Begagnat nät på blocket, eller vad är alternativen?

Tar gärna emot andra tips på hundgårdsbyggen också. Det kommer att bli en box inomhus med lucka ut till gården, men den stora rejäla gården behöver separat koja.

Det är besvärligt (och dyrt!) att få ihop det praktiska när familjer slås ihop;)

Sv: Bygga hundgårdar

Konkreta tips:
Håll koll på KVD.se, där kan man ibland göra fynd!

Ja du, mitt hundgårdsbygge skenade iväg kostnadsmässigt så egentligen är jag nog fel person att svara....
Jag köpte sektioner ifrån Lundhs.com, vi valde mellanvarianten "sveno" och vi är nöjda. Troax är väl bäst men det blir väldigt dyrt då... Man kan ju hitta begagnade sektioner på blocket så håll utkik där (om ni nu vill ha sektioner).
Sedan hade vi lecablock i nederkant runt om och en träbalk ovanpå som sektionerna skruvas fast i. Men först var grannen här och grävde bort jord ca 2-3 dm djupt. Sedan la vi ett nät från jula på bottnen innan vi la på grus, lecablock, träbalk och sist sektionerna.
Mina hundar gräver inte men vi tyckte det var lika bra att göra det ordentligt när vi ändå höll på, man vet ju aldrig vad man får för typ av hundar efter dessa...
På jordbruksverket finns bestämmelser hur stor hundgåden måste vara för att rymma tre stora hundar men det har du säkert koll på. Jag tror det blir svårt att komma undan billigt, räkna med att många tusenlappar kommer att rulla!

Senast ändrad:

Vi försökte också hålla ner kostnaderna, men det är inte så lätt alla gånger.
Vi har grävt ur för vår, mest för att få det jämnt. Har singel på halva och gräs på resten. Det ligger telefonstolpar i botten, två stycken på varandra. Här har de tagit ner den fast telefonen, så de stolparna fick markägarna (i detta fallet mina föräldrar). Runt halva har vi plank, för att få vindskydd då vi inte har någon befintlig byggnad att bygga mot. Detta blev ju helt klart det kostsammaste, resten är vanligt Gunnebonät och impregnerade reglar osv. Sedan en isolerad koja utanför, bänk och två dörrar. Vi byggde så stort att vi kan dela av så att vi kan ha en hund i varje. Kanske inte det snyggaste bygget men det funkar!

Är det tänkt att dessa tre ska vara i samma hundgård eller ska de ha varsin? Precis som Heddavovven skrev så har Jordbruksverket bestämmelser om storlek mm.

Nästa gång (tanken är inte att bo kvar här i all evighet ;) ) så blir det mot en befintlig/ny byggnad - så att det går att gå in enkelt, lätt att rengöra, städa osv. Tanken är då att det ska finnas vatten, värme mm. där. Sen blir det nog sektioner, det ser helt klart bättre ut och enbart singel. Den här tiden är gräset ingen höjdare... ;)

Glöm inte sätta tak på den som ska vara kanonsäker. Två meter stängsel kan påhittiga hundar klättra över. Antingen sätter man då galler även som tak eller så bygger man riktigt tak och ger dem därmed regnskydd.

Vi har fyra stora hundar och kom fram till att vi behövde minst 60kvm (15+15+15+15) för att den skulle vara godkänd. Vi höll ner kostnaden genom att använda ladugården på en sida så vi inte behövde köpa sektioner till allt. Sedan satt vi dag och natt och kollade på Blocket, och fick till slut tag i en som sålde 40st 120x180-sektioner för 8000kr (=200kr styck). Sedan ringde vi runt till vänner och bekanta och frågade om någon hade stenplattor att skänka, och fick ihop tillräckligt till ett varv runt innanför nätet som grävskydd plus en mindre del där vi har byggt liggbord etc.

247516_10150274556531413_685746412_9494438_1392979_n.jpg

Så såg den ut när den precis vad färdigbyggd. Där hundarna står har vi lagt plattor och byggt liggbord som är fastskruvade i husväggen. Den ljusa dörren längst bort leder in i ett värmeisolerat rum, f.d utebox för häst. Inte snyggaste lösningen men den är mycket väl fungerande ;)

Och nu sitter vi i samma sits igen när unghundarna börjar växa på sig och vi känner att vi måste dela upp dom när dom där i hundgården (Eftersom vi ofta lämnar dom med tuggben, inte så kul att komma hem till ett blodbad), så nu sitter vi dag och natt på Blocket igen och letar sektioner och kommer slå till så fort vi ser några billiga (= För under 250kr/styck). Hade vi varit smarta hade vi från början byggt så man kan dela av dela av den i två eller flera mindre gårdar, men så långt tänkte vi inte då.

Lite kuriosa: I hemmet min, nu avlidne, flathane hade före mig hade dom hundgårdar med 2,2m högt staket och det hävde han över utan att blinka. Så är det riktigt rymningsbenägna hundar gör man klokt i att ha tak/nät över!

Senast ändrad:

Det är farligt. En vän förlorade en hund på just det viset. Den klättrade ut, men landningen på andra sidan skadade hunden så svårt att den fick avlivas.

Alltså, tak på hundgården om man äger en utbrytare.

kl

Ingen som har länken till beageln som klättrar ut trots tak?

mera kl
Jag har hundgården som ett L runt huset + altanen så blir det som ett U. Den är även avdelad o går att stänga emellan för när man har köptik eller hundbesök. När det är mycket snö får jag stänga av altanen annars kliver voffi ut.
Jag köpte nät på rulle + dörrsektioner från Bondmorans (hittade via lantbruksnet), kan inte ha sektioner pga kuperad bergs/skogstommt, hundgården är ca 70 kvm + altanen på 20, dvs större än huset. Hundlucka i dörren så de kan gå in o ut som de vill.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka