Bygga hage nu?

A

annkristina

Hur många är det som bygger/lagar sina hagar just nu i detta vinterväder? :D

Själv är det andra vintern i rad som jag får göra detta, förra året dels pga stormen Gudrun och dels pga min förra unghäst. Plumsar i snö som når upp till knäna och sätter plaststolpar. Detta görs för att matarledningen från agregatet till nuvarande hagen har frusit sönder, blivit avgrävd och avkörd av plogbilen. Just nu går det inte att gräva ner nya plaströr och dra matarledning igenom detta utan det får bli den andra hagen bakom stallet som blir iordning gjord. Förhoppningsvis så kostar detta bara en massa tid och inte pengar som förra gången och så får man gratis träning på köpet :D

MVH Ann

Sv: Bygga hage nu?

Jadå, vi hittar alltid nån hektar här eller där som vi vill hägna in. Fördelen är att man slipper slåss med en massa grön växtlighet, nackdelen kan vara att det helt enkelt är svårt att få tag på stängselmaterial i affärerna! De tycker inte det är säsong att ha fullt sortiment som de säger, men det förvånar mig att ett så stort företag som granngården kör på den linjen.
Man får jäkligt starka benmuskler av allt pulsande :D

Vi slår ju inte direkt ner stolp av naturlig anledning (tjäle) men vi ska dra lite tråd här i morgon.

Nicke skrev:
Jadå, vi hittar alltid nån hektar här eller där som vi vill hägna in. Fördelen är att man slipper slåss med en massa grön växtlighet, nackdelen kan vara att det helt enkelt är svårt att få tag på stängselmaterial i affärerna! De tycker inte det är säsong att ha fullt sortiment som de säger, men det förvånar mig att ett så stort företag som granngården kör på den linjen.
Man får jäkligt starka benmuskler av allt pulsande :D

Förra året fick jag lägga ut minst 4000 kr på stängselmaterial, rep, jordpinnar, matarledning och nytt agregat plus lite små krafs. Jag handlade agregatet på Granngården och nästan allt annat av sakerna på EKO. Det var svårt att få till det med allt som jag då behövde, som sagt ingen säsong tyckte dom.

MVH Ann

Med tanke på att vi har några meters tjäle i backen, så stängs här inga nya hagar vintertid här ;) Slutet av maj brukar vara lagom att börja slå ner stolp om älgen rivit ner delar av någon hage

Liknande trådar

Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 317
Senast: fonzia
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Domino_s
·
Anläggning Nu vill jag ha lite tyckande från er sida kära bukefalister! Jag bifogar en karta över hur våra hagar ligger, och skulle vilja ha...
Svar
9
· Visningar
2 256
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama