Bygga grind

N

Nightbeing

Hej!

Tänkte bygga en grind i morgon för att träna lite trail.. Jag undrar bara om någon vet ungefär vad man ska ha för höjd på grinden.
Har bara tävlat trail en gång för att testa och det gick inte så bra xD
Jag hade då bara tränat hos en tränare som hade grind. :P

Jag skulle vara tacksam om folk hade lite förslag, min häst är ca 150 cm i mankhöjd om det spelar någon roll.

Tack på förhand :)

Sv: Bygga grind

Typ höfthöjd är nog lagom... Så slipper man böja sig ner så väldigt för att plocka av grinden.

Okej :)
Tack för hjälpen.. Det blir nog bra, när jag tävlade var grinden ganska låg, men det var russ med i samma klass så det var väl rätt bra :P

*trådkapar lite*

Om man vill göra en fast grind bör den då vara utformad på något speciellt sätt?
Om man är ute på E tävlingar vilket är vanligast i grindväg då?

Man får tänka på hur den står på marken, om det är "hinderstödskryss" kan hästen trampa på dessa. En fast grind ska ha handtag av någon form och vara stabil. På D-tävling kan det mesta förekomma. Både repgrind och fasta :)

Skulle man som övning i princip kunna göra då hinderstöds varianter och sedan ha en överliggare med ett stag bara som grind??? Förstår du hur jag menar?

Hur är det nu då man får inte släppa grinden när man väl tagit i den förrän den är stängd igen??? Kan man räkna med att grinden kan öppnas åt båda håll på en tävling eller är det alltid emot hästen?

Man kan inte räkna med nåt på tävling :D Domaren bestämmer ofta hur man ska öppna grinden, ibland är det valfritt. Jag vet dock inte hur dom gör på E-nivå, då kanske det alltid är valfritt. Är det en repgrind är det busenkelt!
Och om man väl har hakat av grinden och öppnat så "får" man inte släppa, men man blir inte utesluten om man tappar den, man får bara minuspoäng. Utesluten/diskad blir man om man struntar i att genomföra ett moment eller misslyckas helt, men bara man har försökt så är det okej.

Juste, angående vilket håll man öppnar. Jag har mest råkat ut för "push"-varianten, alltså att man trycker grinden från hästen och rider igenom. Pull-varianten är nog lite svårare. Ibland ska man ju rygga igenom också men det har jag inte fått göra än.

Hmm funderar på om det är lönt att börja öva på sådant nu innan vi kommit igång ordentligt.

Iofs en lättlärd kille som efter 5 ridpass lärt sig rygga om jag bara höjer handen lite så inget är omöjligt iofs.

Om inte annat kan vi få ruskigt kul under våra pass. Ska klura lite på hur jag ska lösa grinden och lite annat. Måste vara ganska lätt att plocka fram och bort.

Hmm funderar på om det är lönt att börja öva på sådant nu innan vi kommit igång ordentligt.

Iofs en lättlärd kille som efter 5 ridpass lärt sig rygga om jag bara höjer handen lite så inget är omöjligt iofs.

Om inte annat kan vi få ruskigt kul under våra pass. Ska klura lite på hur jag ska lösa grinden och lite annat. Måste vara ganska lätt att plocka fram och bort.

jag har gjort så här att jag har tagit två hinderstöd och på toppen av båda hinderstöden så sätter du en kon , sen sätter du fast ett snöre/lätt rep i hinderstödet på ena sidan och på andra sidan så är det löst :) funkar super för mej :)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka