Bygga eget tävlingsskåp, tips?

Brownix

Trådstartare
Testar med att posta tråden här så kanske man får svar. :) Vi har tänkt att bygga ett tävlingsskåp till mig, det är rätt så dyrt att köpa "riktiga". Är det nån här som har gjort det nångång ? Funkar det lika bra med hemmagjort skåp som med köpes? Berätta då hur ni gjorde, material, mått, tips osv. Och visa gärna bilder! :idea::D

Sv: Bygga eget tävlingsskåp, tips?

Jag har ett hemmagjort, iof dubbelt så det får inte plats i transporten. Men de jag tycker är bra med det skåpet är att vi gjorde det i Plyfa, ska vara mkt starkare än playwood.
Har massor av saker i skåpet som väger hur mkt som helst & de är lika stabilt ändå :D

Jag har ett hemmagjort i plyfa som vi satt hjul på. helt ok rymmer inte allt med ändå så man kan låsa in grejerna vid boxen när man är på meeting. Kan ta kort på det sen om någon vill se..

Jag kämpade med ett sadelskåp sista året i nian, använde spånplattor och playwood. När skolan var slut var skåpet klart, var bara inredningen som skulle in. När skolan slutade kunde jag inte ta hem mitt skåp, eftersom vårt släp var sönder (åker buss så kunde inte ta med det där)

Några veckor senare ringde jag han som var ansvarig för träslöjden och sa att jag ville hämta mitt skåp, men då säger han "men vi har förstört det, vi trodde ni inte ville ha det!" Så de hade förstört både mitt sadelskåp och ett annat större skåp jag hade gjort innan!

Jag har nog aldrig varit så jäkla besviken på en människa..

väldigt OT, men kom och tänka på det när jag läste den här tråden

Jag har ett hemmabygge fast jag har inte gjort det själv utan köpt det begagnat. De i plast är för dyra för mig. Ska fota om jag kommer ihåg.

Jag har svarat i liknande trådar flera gånger tidigare, så jag citerar mitt svar:

Mamma (och lite jag) byggde ett skåp till min födelsedag för många år sedan. Vi tyckte att NordBoxs skåp var för små (ft-ryttare som man är har man MYCKET saker med sig) och för dyra.

Såhär ser det ut. Till höger ser ni NordBoxs och vårat är alltså bra mycket större. Vi har valt 4 hjul istället för två som NordBox för att kunna rulla fram och inte dra skåpet (hade två hjul + två pinnar först = inget hit, tungt!)
Gott om plats för två sadlar och saker under sadlarna. Till höger inuti spöhängare och krokar. Nere till vänster är det en 'pinne' som jag brukar hänga skydd på.
P1302919.jpg

Till vänster inuti och i dörren ser det ut såhär. Fyra krokar tror jag och på dörren fack att ha TR, papper, handskar, hårnät osv. i. 'Kroken' går att fälla upp och ner. Super för att hänga fram kavaj, träns, hjälm eller vad man nu vill när man håller på att göra iordning osv.
P1302918.jpg

Ovanpå skåpet. Plats för lindor, skydd, schabrak, täcke eller vad man vill.
P1302925.jpg

På baksidan har vi ett långt handtag, eller vad jag ska säga, lite som en täckeshängare och det fungerar super att hänga fram täcken på.

Eftersom vårat är i trä är det tyngre än NordBoxs men tycker inte att det var för tungt. Används inte längre eftersom jag har stor sadelkammare på släpet och får plats med allt där, möjligtvis om jag är på ett längre läger och vill ha det nödvändigaste vid boxen och slippa springa till släpet jämt.

De bakre hjulen är fasta medan de främre snurrar.
Det är ju gjort i trä som är relativt tjock, så det är tyngre än NordBoxs, däremot har jag inte tyckt att det varit ett problem eller för tungt.

har byggt ett som snart är färdigt, fattas bara hjul. (vad har ni användt förnågra hjul?) men ser väldigt hemmabyggt ut, men funkar ju att ha med sig om man gömmer det långt in i transporten.;)
21868000.jpg
[/url][/IMG]

Såhär blev resultatet. Inte så bra bilder :p Tog bilderna innan vi sattit lås och hjul på den
bild224.jpg

bild228.jpg

jag och min pappa byggde ett tävlingsskåp till mig för några år sen. vi tog ett gammalt kylskåp i lämplig storlek och tog bort alla sladdar o isolering o hyllor så det bara var "skalet" kvar. sen satte vi in hängare o dyl och satte på hjul så var det klart! mycket lättare att kånka på än ett i trä, de brukar ju kunna bli tunga ändå:angel:..

Vi fick kylskåpet av en granne som skulle slänga de, men de finns säkert på sopsorteringsstationerna oxå!

har tyvärr inga bilder..

byggde ett tävlingsskåp som examensarbete i 9an. Kan dock inte fota det då jag ligger i hjärnskakning efter en ridolycka

En tjej i stallet köpte en såndär stor soptunna på hjul med hantag och sågade ut en dörr i fram och satte en skiva i taken så att det belev som ett sånt fack högast upp när man öppnar luckan.

Faktiskt rätt fint och framförallt väldigt lätt :D

KL

tar upp den här tråden igen eftersom pappa och jag ska försöka oss på att bygga ett skåp imorgon...

Vad har ni för mått om man ska få plats med två sadlar?
Mått på bredden?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 662
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar