bygga egen gigg?

cili

Trådstartare
pappa har sagt att om jag bara kan fixa ritningar på en vagn jag vill ha så ska han göra så gott han kan,
och nu har jag ju givetvis fastnat för giggar
hästen är inkörd och bara van vid tvåhjuligt sen tidigare, och jag har inga tankar på tävling eller liknande. bara ett kul sätt att variera träningen för hästen.
vad bör det vara för mått? hur får man tag i lämpliga hjul? viktiga saker att tänka på? hur ska man anordna fäste för draglinor? övrigt?
några bilder?

pappa har tillgång till det mesta i metall- och träväg samt är svetskunnig och har byggt en hel del grejer tidigare, så händigheten där är det inget fel på i alla fall :)

hästen i fråga ser ut såhär (nåväl, bilden är från mars, men han har inte vuxit mycket åt något håll sedan dess), han är ca 154 cm i mkh
han kommer ha en vanlig bröstsele vid körning

kör ju en del i skolan, så jag tänkte kolla lite på deras giggar också, men det är ju ett tag tills skolan börjar igen

Sv: bygga egen gigg?

nu bord du lite långt bort, men annars kan man köpa hjul på t.ex. solvalla, men då blir det rockardhjul.

om din häst är van vid 2 hjuliga så är det med all säkerhet inte några problem med en 4-hjuling heller.

annars får man svetsa egna hjul, men det kan vara svårt att få två jämna hjul.

har du någon ide hur du vill att den skall se ut?
något i stil med tidaholmsvagnarna eller annat?

gör den isärtagbar, så du kan få in den i en bil eller transport enkelt.

vet tyvärr inte var man kan hitta ritningar, utan man får nog titta på vagnar och fundera en hel del.
det gäller ju att få en bra balans, vilket är enklare att uppnå med en 4-hjuling...

fannyoeddi_2.jpg

Hejsan!
Dessa hjul kan beställas av en kille i Borås.. PMa om du vill ha tel nr.

Dessa är ca 65 cm i diameter men väljer du massiva "däck" av gummi, typ maratonhjul så kan du få vilken diameter som helst. Till en gigg ska du ha ganska stora hjul. Jag rekomenderar 90-100 cm om din häst är 154 cm.

jag har funderat på om man skulle kunna använda grova cykelhjul eller liknande.

utseendet spelar egentligen inte så stor roll, så länge det syns att det är en gigg ;)
vill komma upp en bit från marken så det går att se över hästen utan problem.

har funderat på 4hjuling också, jag och pappa diskuterade lite om man då skulle kunna ha ett borttagbart säte för två i bak.

nu vet jag inte vad modellen heter, men vi har sånna i skolan. det är en 4hjuling med ett säte för kusken, och sen handtag och "ståplatta" för groomen i bak, det finns broms också. och så är det galler i fram istället för heltäckande material.
vet du vilken jag menar? vart hittar man bilder på sånna?

(är inte särskilt insatt i vad saker och ting heter än)

cykelhjul kommer aldrig att hålla för de påfrestningar som de utsätts för när man kör, vilket kan leda till tråkiga olyckor.

http://www.tidaholmsvagnar.se/Giggar.htm är snygga giggar.
http://www.tidaholmsvagnar.se/Maratonvagnar.htm x-treme är j-gt schysst vagn!!! vill ha en sådan.
extremt lätt.
du bör dock ha med en groom som lyfter vagnen över hunder bakifrån (är jätteenkelt!!!) så du bara koncentrerar dig på att köra!

se hr de här är gjorda, så ser du hur de löst det så att man både kan sitta och stå bak.

Det låter som om du menar en maratonvagn. Sök på Google.

det var det jag misstänkte ja, då ska jag låta bli sådana

ah, det är en x-treme vi har i skolan! (befinner mig f.ö. i tidaholm nu ;) )
som sagt ska jag bara fritidsköra, så det blir inte i nån komplicerad terräng direkt, mest runt på vägarna runt skolan och ev. lite precisionsträning i paddocken

du kan med all säkerhet snacka med mats och mikaela på tidholmsvagnar och köpa hjul av dem... och kanske andra delar också.
ring til dem och se om de har bitar över som din pappa kan köpa ut.
de har ibland sådant som blivit fel och måste svetsas om, spillbitar osv. om DU inte stör dig på att ha en vagn som är lite 'udda' så gör det ju absolut inget om allt inte är 'rätt'.

givetvis gör jag inte det, det viktiga är ju att den fungerar som den ska
hur kommer man i kontakt med dom?
drivs verksamheten härifrån? (dvs finns det möjlighet att få tag i sånna delar i tidaholm?)

Liknande trådar

Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: IdaaaSun
·
Körning Min morfar kom med den underbara idén att vi skulle ta och prova om min (fd travare) nordis kunda ta och dra hans gigg. Vi ska på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 365
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka