Bygga boxvägg med dörr

Suspiria

Trådstartare
Finns det några regler för hur en boxvägg måste vara utformad?

Vi ska bygga en boxvägg på ett utrymme med 3 väggar och den ska vara ganska tillfällig.
Det ska vara inspektion av länsstyrelsen snart pga att jag skaffat SEnummer.

Får den bestå av bara en metallgrind? Finns det isåfall krav på utrymme mellan "pinnarna" i grinden? På den här grinden är de stående, som boxgaller brukar vara. Grinden är ganska låg (1 meter) men ingen av hästarna är benägna att kliva ut, och den kommer inte användas mycket. Mestadels vid rykt och sådant.
 
Du får ha metallgrind om den är hållbar nog. Det rekommenderas inte spjälor utan rutnät enligt vissa hållfasthetspecifikationer.

Har man spjälor så det finns inga fasta mått längre utan hästarna som står där (dvs alla hästarna i ditt stall), deras hovar ska inte kunna komma igenom eller så ska de med lätthet både kunna stoppa in och dra tillbaka kroppsdel. Allt mellan det är inte okej.

Kraven är att de ska vara utformade så skaderisken minimeras och de ska ha en hållfasthet så de står emot hästsparkar (10 §). De bör vara utformade så att häst inte kan fastna med varken hov, ben eller underkäke.

Med normalstora hästar tror jag inte du får gdk på att ha en vägg som bara är en meter hög. Rek är 0,8-0,9 x hästens mankhöjd för skiljeväggar och boxdörrars höjd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 320
Senast: lady_vip
·
Ekonomi & Juridik Hej alla kloka hästmänniskor! Nu vill jag ha era åsikter. Min far håller på och ska bygga om vårt urgamla grisstall till utestall för...
Svar
18
· Visningar
2 093
Senast: Snowball
·
Anläggning Ska bygga lösdrift för två hästar och klurar på bra lösningar gällande sjukbox. På gården finns befintlig ladugård som i framtiden ska...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 482
Senast: kardemumma
·
Anläggning Planerar att bygga ligghall i vår/sommar och funderar på hur den ska utformas. Mina tre hästar på 147, 160 och 167 cm i mankhöjd ska...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp