Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Vad vill ni ha ut av bvc?
Ja så frågade min bvc-sköterska sist jag var där. Hon ansåg att hon och de andra gick till jobbet varje dag, blev äldre och äldre och mer och mer inkörda bara på det de gjorde, insnöade helt enkelt :) .
Hon ville ha tips på hur de ska kunna utveckla bvc och vad man som förälder 2006 vill ha ut av det.
Vad gör ni för bra saker på era bvc:er runt om i landet?
Vad skulle ni vilja ha?

Själv saknar jag nån form av föräldragrupper, det enda de har är massage för spädbarnen på 10 ggr, men det är sällan andragångs mammorna får plats, och det känns inte lika kul att göra det en gång till liksom....

Så kom med tips och idéer som jag kan lämna till mitt bvc (och så kanske ni får några till erat :banana: )
 
Sv: Bvc

Var en sån där tråkig mamma som bvc fick ringa efter när de ville vaccinera och läkarundersöka.
Jag fattade aldrig varför jag skulle sitta där och dela baciller och svettas med en gnällig unge för att få nämnda unge vägd och mätt?
Hos oss har de uppföljning under ett år efter förlossningen med "vänta-barngrupperna".
Jag har inte deltagit där heller, varför ska jag umgås med folk jag inte umgås med annars bara för att jag har fått barn?

//mimmipigg som inte är allt för förtjust i konstlade träffar.
 
Sv: Bvc

Jag tycker att vår BVC har varit duktiga då det gäller det “fysiska” dvs allergier och andra kroppsliga sjukdomar, MEN då det gäller annat hade jag önskat mera stöd. Min son hade (har) försenad talutveckling och det var BVC dåliga att ta tag i, det var nog mitt eget tjat och min egen aktivitet som gjorde att vi kom oss till talterapeut osv. Undrar hur det funkar med andra barn som kanske har andra diagnoser?

Kanske bättre på andra ställen men jag skulle ha önskat mera stöd och kunskap från BVC på det här området!
 
Sv: Bvc

Jag skulle önska att de överlag höll sig mer uppdaterade på saker som händer inom barnvärlden... Jag försökte förklara The No cry sleep Solution för min "tant" och hon hade aldrig hört talas om det...
Det borde ingå att de ska läsa föräldratidningar ialla fall så de har ett hum om vad som skrivs där.
Den jag har nu fungera för mig, men hennes standard svar på allt är att det är normalt och jag ska göra som jag själv tycker...:crazy:
 
Sv: Bvc

Jag håller med Snurrfian att man kunde önska att BVC var lite mer med i tiden.

På vårat BVC är de väldigt gammalmodiga,och sån information som jag som förälder kan läsa mig till på internet och tidningar vet de oftast ingenting alls om.

Den enda sömnmetoden som rekommenderas är 5 mm,låt honom skrika och visa var 5:e minut att du finns,ge dig inte ta INTE upp honom,skäm INTE bort honom osv

Vore trevligt om de kunde informera lite om andra alternativ,för mig var det fruktansvärt som ensamstående nybliven mamma som trodde på bvc att försöka göra som bvc sa.
Nu med lite mer egenläst fakta i bakuhuvudet och mer skinn på näsan vet jag att det finns mycket bättre sätt.

Förövrigt är jag bara där vid vägning/mätning,läkarbesök och vaccinationer,samt ringer dit vid sjukdom om jag vill fråga något.
 
Sv: Bvc

Ja 5mm verkar vara något de håller stenhårt på ialla lägen... Det finns ju en hel del andra sätt än låta sitt barn skrika hysteriskt... :angel:

Sen skulle jag gärna vilja ha lite mer diskussionskvällar med experter, fast det kanske är lite för kostsamt... Typ Jesper Juul osv det finns ju en hel del även på lokalt plan som man skulle vilja lyssna på och sedan få en chans att diskutera med.
 
Sv: Bvc

Alltså jag är väl inte helt nöjd med bvc.
Vår flicka var liten vid födseln och hade problem med viktuppgången och därför gick vi ganska länge och vägde henne 1 gång/veckan och standardsvaret var "Så länge hon följer sin kurva". När hon tillslut slutat med att följa sin kurva så fick vi remiss till sjukhuset och barnmottagningen efter en hel del "tjat".

Nu som 15 månaders flicka vägde hon 6,7 kg och fick världens magsjuka och svaret där var "Det tar tid och så länge hon får i sig vätska ... " Tillslut struntade vi i sjukvårdsrådgivningen och bvc och åkte till akuten och blev kvar där på barnmottagningen i 10 dagar med en uttorkad flicka (magsjukan övergick till en förfärlig förkylning så de trodde hon hade både lunginflammation och krupp) som gått ner nästan 1 kg i vikt. Inte så kul!

Men det som däremot är bra det är att vi har en ... undrar vad det heter egentligen ... grupp. Det är vi som gick föräldragruppen när vi väntade barn som nu träffas ca 1 gång/månad med barnen och en bvc-sköterska och diskuterar och får information kring olika ämnen med olika experter. Det har varit mat, sömn, tal, tänder, barnsjukdomar ... Faktiskt riktigt intressant. Jag vet inte hur länge vi ska hålla på med det. Alla barnen har nu fyllt 1 år. Min dotter är äldst då hon bestämde sig för att komma ut i v 34+0.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 536
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: iNTOHiMO
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 590
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 896
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp