Buzz Off= djurplågeri?!

C

Caijsa

Vet inte om jag skall skratta, gråta eller vad? Min häst har ett flug/UV skydd i form av ett Bucas Buzz Off. Till detta täcke har hon en flughuva.

Just nu är hon konvalecent och står i sjukhage. Pga inget solskydd, ingen som kan vifta bort flugor etc har jag för att hjälpa henne så mycket som möjligt satt på dessa attiraljer.(Buzz Off samt flughuva)

När det blåste och/eller var kyligt hade hon ofodrat regn/vindtäcke då hon är en liten frysis. Hon har även fått korsförlamning i höstas pga att jag red henne för hårt med en infektion i kroppen. Hon visade inga sjukdomssymptom så jag gjorde det mot bättre vetande. Därför är hon extra känslig mot att bli det minsta kall. Förut var det "bara" förkyliningsrisk, nu är det även risk för korsförlamning... Veterinären kallar dessa hästar för känsliga hästar och det är tydligen inget ovanligt för dem.

Jag har haft min häst i 16 år och det är ett fullblod.

Nu till överskriften. Jag är anklagad för att plåga min häst med dessa täcken. Eller det var flugtäcket som fick stallägaren att tappa förståndet. Hon hotar mig med att jag måste flytta om jag skall packa in min häst i dessa saker. Hon mår dåligt att se hästen stå i hagen med allt detta på sig. Så vad skall man tro? Jag gör mitt yttersta för att hjälpa min häst och jag VET att det finns många hästar som inte kan leva ett normalt liv sommartid UTAN sina flugtäcken.

Har hon rätt?!

Sv: Buzz Off= djurplågeri?!

Låt mig gissa: Har stallägaren ett kallblod som hon rider en gång i veckan och som verkas enligt barfotametoden :angel:

Jag skulle nog reagera om jag sågdin häst, stå där i en pytteliten hage med massa täcken på sig. Just för att det är många personer som har sina hästar i alldeles försmå hagar för att de inte ska springa och skada sig eller sådant töntigt :crazy:

Men när du nu har andledningar till både sjukhagen och alla täcken tycker jag inte stallägaren ska lägga sig i ! Hon vet ju varfördu gör som du gör.

Just nu är hon utan häst... död. Men ja, hon förespråkar naturlig hästhållning. Mygg vänjer de sig vid, de klarar att bli kalla det är djur, får inte ha täcke inne på natten (det finns inga mygg som kan bita den säger hon) osv.
Fick även lära mig att de har 700 muskler som skall reglera värmen. Men de verkar inte fungera på min mörka häst. Hon svettas även naken när det är varmt.
Vad gör man? Eller jag vet att jag skall fråga om ett intyg från veterinären imorgon då vi skall röntga henne. Men jag vet inte om det kommer att hjälpa då hon redan sagt att de på gården inte håller med vad alla veterinärer säger. Jag är målös!

Man kanske får flytta hästen till ett stall där de vet lite mer om fullblod. Fast det är ju synd om hästen trivs för övrigt, jag tycker inte man ska flytta hästar i onödan.

Har buzz off på mitt sto.
Täcke, huva rubbet! Hon blir vansinnig om hon inte har det på sig!
Insekter är det värsta hon vet, dessutom tål hon dem inte.
Utan täcke och huva rinner hennes ögon och hon får utslag (nässelfeber utslag typ) över hela kroppen.

Så på henne vore det djurplågeri att inte ha det på.

Visst är det svårt! Hon anser dessvärre att hon är fullblodskunnig och att det beror på hur man vant hästen. Med eller utan täcken. Det spelar ingen roll att man förklarar och erbjuder veterinär intyg. Hon står på sig och säger att vi har olika synsätt. Det är inte rätt, hade jag en häst som kunde gå ute på bete etc utan täcke skulle jag självklart ha den naken jämt. Men som det är nu går det inte. Hon fryser direkt och blir rejält förkyld. Jag tränar och tävlar med min häst så det är inte ett alternativ för mig.
Blev i vart fall välldigt upprörd över att bli beskylld för att plåga min häst. I morse hade hon tydligen stått vid min häst och beklagat sig för de som var i stallet. Öppnat boxen och verkligen tyckt synd om henne. Jag vet inte vad jag skall göra då jag själv tycker att det vore djurplågeri att släppa henne i en hage utan skydd och utan kompisar UTAN täcket som enda skydd.... man är olika

Det är det som jag vet!! Och det är för mig självklart att man skyddar sin häst så gott man kan och har råd till. Det är inte alla som kan lägga en massa pengar på dyra täcken och själv hittade jag på rea och var verkligen jätteglad att jag kunde skaffa ett till henne. Och nu blir jag kallad djurplågare pga detta. Som du förstår känner jag mig helt ställd! Vad skulle du göra om någon sade att du måste flytta om du hade dessa saker på din häst? Bara hypotetisk :)

Stallägaren vet inte vad hon pratar om. :crazy:

Buzz off är knappast djurplågeri, det är kanonbra och håller hästen sval när det är riktigt varmt och soligt. Tror stallägaren dig inte så placera verderbörande i gassande sol och 30 grader med ett /nytvättat) buzz off över sig, så lär hon byta åsikt. Jag har själv provat, och det var riktigt behagligt där under täcket! :smirk: Jag hade ett sådant på min förra BRUKSNORDSVENSK. Nuvarande har det inte då de brottas för mkt så täcket inte skulle hålla många minuter, och hästarna har möjlighet att gå in för att komma undan insekterna.

Regntäcke vid sämre väderlek skadar knappast din häst, särskilt när hon tvingas stå still i liten hage känns det ju motiverat att hålla hennes muskler i bästa möjliga kondition. Mitt sto (bruksnordis) som har lite känslig rygg går också med regntäcke när det regnar eller blåser.

Du gör inte fel, stallägaren är bara gnällig.

Jag tycker du verkar ha koll och en anledning att göra som du gör med din häst under de omständigheter du beskriver, men att den är fullblod är en dum anledning.

har själv fullblod och han är inte särskilt känslig mot ohyra och inte ett dugg frusen. så det är bättre att argumentera anledningar som du nämner, att den går ensam osv, än att den är en viss ras. :D

min häst skulle inte klara sig utan insektstäcke, det skulle vara djurlågeri att skicka ut honom utan flugtäcke.
buzz off är nog det svalaste täcket på marknaden.
det är nog stallägaren som är dåligt informerad om vad det är för typ av täcke.

Fick även lära mig att de har 700 muskler som skall reglera värmen. Men de verkar inte fungera på min mörka häst. Hon svettas även naken när det är varmt.

Men för sjutton, det är ju din häst, du gör ju vad du vill, och vad som är bra för hästen! Dessutom är det skit-snack med 700 muskler i kroppen, för dom har bara 600, så hon verkar ju inte riktit veta vad hon pratar om :smirk: Tycker att du ska säga det till henne, att om hon skulle vart ägare till din häst, så skulle den väl vart helt pajj för länge sen, legat där med korsförlamning STUP I KVARTEN. Tycker att folk lägger sig i så himla mycke! Sköt sig själv o skit i andra säger jag!

Vad skönt att det verkar som om att "alla andra" också tycker att täcket är motsats en till djurplågeri. Ville bara vara säker :)

Vad gäller fullblod eller inte fullblod så håller jag med att rasen inte har med saken att göra. Det finns så många olika individer och det finns faktiskt ponnyer som också är känsliga för insekter eller kyla. MEN för en okunnig så kan det ibland hjälpa att förklara att det är ett fullblod och de är OFTA är känsligare än genomsnittet bla för att de ofta har tunn hud och kort päls. Men jag håller med. Man skall inte dra alla fullblod över samma kam. Det finns det som klarar att vara som vår stallägare säger att hästar skall vara :)
Gissa om jag önskar att jag hade en häst som kunde gå på sommarbete dygnet om när det var sommarlov. Sommorgon varje dag och inget bök med att ta in varje kväll. Inget stödfodrande för att hålla hullet. Det blir en tålig ponny nästa gång!

nu räknas ju inte islandshäst till ponny men ändå.
sommaren är en jobbig period. min häst har sommareksem dvs överkänslig mot knott.
han måste in i stall innan knotten kommer på kvällen.
eksemtäcket skall hållas helt och rent.
fick han gå ute på sommarbete dygnet runt hade han rullat fram.
så nu är det fullservice på pållen fram till oktober.
sen ska man vara orolig för fång dessutom.

Jag anser att jag tillämpar naturlighästhållning, jag är ingen flitig användare av täcken men jag använder täcken när det finns behov.

Jag har sprungit med olika myggmedel genom åren och mina hästar har varit så bitna, särskilt bromsen har varit besvärlig. Förra året satte vi på regntäcken om dagarna i hagen och hästarna blev mycket lugnare, så i år har jag beställt sånna där insektstäcken.

Jag hyr ut stall plats till en tjej som är nybörjare och hennes familj kan inte häst, jag brukar prata med henne om hur en häst skall skötas, hon får oxå råd av andra mer eller mindre duktiga häst människor, om jag tycker att de är helt galet så brukar jag tala om det och sedan pratar vi om det men jag låter hennes slutlednings förmåga komma fram till hur hon vill ha det med sin häst och sedan får jag acceptera det. Så länge det inte innebär för mycket merarbete för mig.

Jag tycker att din stall ägare är helt fel ute om hon vill vräka dig för att du är rädd om din häst. Även om det är så att hon tycker att du är löjligt rädd om din häst så är det ditt val. Kan hon inte bevisa att hästen far illa av att du vill skydda den så får hon nog vara tyst. Men som någon skrev tidigare så skulle du nog se dig om efter ett annat stall, sånna här konflikter kan bli fula, med mycket skitsnack och förstörda saker.

lycka till med din häst

ja,det finns alla sorters människor med häst.MEN dessa täcken,huvor,är gjorda för just den typ av användning som du har det till.= hästens bästa.
vad är det för människa ,flytta om du kan ,det ingen seriös ägare av stallet.
lycka till!!

Är det hennes häst eller:confused: :devil:

Mina hästar har eksemtäcken o huvor när bromsen kommer- ser skitlöjliga ut, men det är ett måste.

Flugorna o knotten ökade till max nu iom att värmen kom.

Min ena är jättekänslig i sina ögon o blir väldigt biten på snoppen av knotten.

Hon ska vara glad att du sköter din häst o vill den väl.

en del människor tycker att de ska härdas o glömmer att miljön faktiskt har förändrats bara på 10 år. insekterna har eskalerat i mängd.

Sköt dig själv o skit i andra.:p

Låt mig gissa: Har stallägaren ett kallblod som hon rider en gång i veckan och som verkas enligt barfotametoden :angel:

Men DU! :mad: *morr*

Jag hade tills nyligt ett kallblod barfota enligt barfotametoden, och som jag av tidsbrist inte red så mycket, så då menar du att jag också skulle vara en idiot som inte fattar en hästs bästa? :confused:

Jag har faktiskt alltid haft eksemtäcken på mina hästar(eksemfria) under tider på sommaren när det är mycket insekter.
Så det har knappast nått med kallblod eller barfotahästar... *morrar mer*

TS: Stallägaren måste ha tappat förståndet :idea:
H*n kan ju komma hem till mig en dag när bromsarna anfaller, så ska hon få se ett par hästar som formligen hoppar in i eksemtäckena när jag kommer med dem!

Be henne sköta sitt, eller kanske ringa djurskyddet och fråga vad de anser om flugtäcken :idea:

Undra om stallägaren skulle säga samma sak även om det var en eksemhäst... Har en sån i stallet nämligen och hon skulle klia sig sönder och samman om hon inte fick ha flug/eksemtäcke.

Klart pålle kan behöva skydd när hon står i en sån hage! Hur skulle det kunna vara djurplågeri :confused:

Förstår inte vad stallägaren har med saken att göra. Hästen lider ju inte av ett tunt täcke.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att införskaffa ett flugtäcke till hästen och siktar in mig på ett Bucas täcke. Har kollat på buzz off och sweet itch...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: Freazer
·
Utrustning Har införskaffat ett Bucas Buzz off rain till mitt halvblod som lätt blir varm men är känslig för värme och flugor. Täcket är jättefint...
Svar
11
· Visningar
4 255
S
Utrustning Funderar på att köpa ett flugtäcke till hästen i sommar. Är dock livrädd att flugorna skall ta sig in under efter att ha haft ett till...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: Dropdead
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama