Sv: Buzz Off= djurplågeri?!
hm.... i ditt fall verkar det som om du faktiskt behöver täcka din häst. Säger dessutom vetrinären detta, finns ju inget att diskutera om.
Men min generella uppfattning är att man ska ha så lite saker och tillbehör på sina hästar som möjligt. (flughuva har jag, och ofta häller jag på dom olivolja med vitlök för att lindra för dem.)
Men jag måste ändå hålla med om det här som sagts om täcken. Hästar är hästar, och måste få vara hästar även om vi människor råder över dem. De fryser inte när vi gör det, (även om jag oxå tror det ibland på vintern,,, ) och de har inte lika ont av mygg som vi har, även om det är uppenbart många gånger att de avkskyr krypen!
Det viktigaste är att de har en bra hage, med varierande skydd och terräng att vistas i, då minimeras risken för skador, det lindrar mot insekter om man väljer att inte ställa de på en mosse eller nere vid nån sjö,,, och de får skugga alla tider på dygnet.
ALLTFÖR många hästar står i för små hagar, för många hästar i samma hage, med för dåligt skydd. Jag ser regelbundet minst 3 sådana ställen i närheten av där jag bor. Hästar som går ett par -4 tillsammans, i nån fyrkantig hage, utan ett endaste träd, buske eller sten,,, max 50-50 meter stor, med täcke på i 15 plusgrader eller mer, och stålande sol! Jag har linne och jeans på mig och är varm! vad är då inte dessa stackare! Det kanske är lite kyligt på morgonen när de släpps ut (för de är tydligen oxå inne på natten,,,) och ägaren tycker det är kallt.. så åker denna till arbetet med gott samvete och kommer hem igen på eftermiddagen när det börjar svalna igen,,, och har missat hela heta dagen, då hästarna steker ute i ... paddocken.
Det måste jag säga att jag reagerar på.
Har man dock en häst som SKA ha täcke på sig för att den är eller kan bli dålig annars, är ju saken biff, och buzz off har jag ingen erfarenhet av alls, men det är ju för att slippa insekter, så det kan jag inte tycka är fel alls. Kan ju knappast göra nån skillnad mot att stå utan, har svårt att tro att det direkt värmer.. även om de kan se bra inpackade ut,,,
Ska de stå ute i solen och inte har solskydd, kan de ju faktiskt oxå få slippa insekterna tycker jag.
jag hade flyttat min häst från ett sådant stall, hade inte känt mig bekväm där. Dock är det kanske lätt för mig att säga som har eget stall och inga inhysingar,,, man vill ju inte flytta hästar i onödan, men det är jobbigt med folk som lägger sig i....
Har dock förståelse för att stallägaren har åsikter, och det har hon oxå rätt att ha, ieochmed att det är hon som står med ansiktet utåt gentemot obekanta iaktagare som kanske reagerar.
Hon borde ta upp detta direkt med dig, man ska undvika att diskutera runt med andra inhysingar, det skapar bara kass stämning.