Buzz Off= djurplågeri?!

Sv: Buzz Off= djurplågeri?!

Funderar på att köpa flugtäcke och huva till min häst för att det börjar kännas som djurplågeri utan, han blir totalt uppäten!

Tycker sådana detaljer är extra viktiga om hästen har problem och/eller står liten hage eller ensamma. Om hästen hade varit i vilt tillstånd i en oändlig hage med massa hästkopisar klarar de av myggen och kan söka skydd från solen. Tyvärr kan inte alla ha sina hästar så. Därför måste vi hjälpa djuren och göra det bästa av situationen!

Tycker sådana detaljer är extra viktiga om hästen har problem och/eller står liten hage eller ensamma. Om hästen hade varit i vilt tillstånd i en oändlig hage med massa hästkopisar klarar de av myggen och kan söka skydd från solen. Tyvärr kan inte alla ha sina hästar så. Därför måste vi hjälpa djuren och göra det bästa av situationen!

RÄTT! Och självklart får man försöka göra bästa av situationen, när hästen måste stå i en sån hage, som du skriver, det borde stallägaren förstå. Allt för ofta glömmer folk bort viktigheten av att hästen har möjlighet för svalka på varma dagare.

När det är sagt, måste jag säga att jag med kan bli orolig, när jag ser hur många hästar/hästägare, som är beroende av sådana atteraljer. Har vi kommit så långt i aveln/evolutionen att hästarna inte längre kan hålla värmen själva? Är mer tillhängare av skydd i hagen än att packa in hästen i täcken generellt.

Jag har tänkt på alla dessa valmöjligheter :) och det som jag gjort nu- förutom att höra mig för här om någon mer tyckte att det var djurplåger- är att diskutera med veterinären. Hon och assistenten såg mer än förvånade ut då jag frågade om det var djurplågeri om jag hade detta täcka på min häst. Skall inte avslöja exakt vad de sade eftersom jag inte är ute efter att smutskasta någon. Men jag hade all rätt i värden att använda och borde även använda detta täcke och luva. Passade då också på att en gång till fråga om jag gjorde fel som täckade min häst nästa jämt pga olika anledningar som blåst, regn, kyla, solsken, flugor etc. De sade i vart fall att jag måste täcka en häst som denna det var inte tal om annat. Så jag förklarade för en av de andra stallägarna hur lande låg. Att jag självklart lyssnat på deras åsikter och hört mig för samt konsulterat veterinären som sagt att jag gör rätt som täckar min häst. Hon kunde väll inte säga så jättemycket om detta och jag sade också att hon var jättevälkommen att ringa till kliniken och fråga veterinären om det är något som hon undrar mer över. ELler om hon inte trodde att jag sade som det var. Men det enda som jag fick till svar som var något att reagera över var att hon fortfarande anser att vi är av olika uppfattning. Jag gillar inte att man säger så till mig eftersom jag anpassar mig- eller anser det själv i vart fall;) till verkligheten. Denna individ behöver täcke för att inte bli sjuk medans andra hästar som man inte tränar dvs klipper (?) kanske inte alls behöver täckas förutom vid extrema tillfällen. Det är helt OK för mig att alla inte har fryslortar. Inta kallar jag det för att vi har olika inställning? Vi har olika hästar. Punkt anser jag.
Men tack alla för svaren. Det känns jätteskönt att det faktiskt än så länge inte är någon mer som anser att jag plågar min bästa vän som jag vill allt gott.
Hoppas nu bara att detta är begravt nu... vet ju att hon som skällde ut mig stått och beklagat sig för andra i stallet. Och nu i kväll är jag ganska säker på att hon lät bli att hälsa...

Jag har tre hästar. Alla tre går med ett varsitt Bucas Buzz Off.
Förra sommaren red det förbi två stycken hästtjejer, de stannade utanför min hage och tittade på hästarna. de såg inte mig som var ute i trädgården, jag hörde mycket tydligt vad de pratade om där på hästryggen.
Och det var inga trevliga ord, de sa bla djurplågeri att hästar ska gå med täcken på sommaren, men vadå jag tycker det är jätteskönt med dessa täcken, hästarna skenar ju inte runt i hagen när de har dem på sig. De sa även att jag nog ville vara märkvärdig för det finns ju ingen som sätter på dessa flugtäcken på alla sina hästar i hagen .

Men men jag tycker att mina tre "rymdhästar" är riktigt charmiga ute i hagen och så länge de är lugna och harmoniska med dessa täcken så är jag nöjd.

Jag tror att det antingen beror på avundsjuka-- att ngn kostar på sin häst( även om det är ens sista kronor) elller att man daltar med hästarna.
Igår kväll var det ett moln av pyttesmå insekter som kröp in i pälsen på dem - över hela kroppen:eek:

Senast ändrad:

hm.... i ditt fall verkar det som om du faktiskt behöver täcka din häst. Säger dessutom vetrinären detta, finns ju inget att diskutera om.

Men min generella uppfattning är att man ska ha så lite saker och tillbehör på sina hästar som möjligt. (flughuva har jag, och ofta häller jag på dom olivolja med vitlök för att lindra för dem.)
Men jag måste ändå hålla med om det här som sagts om täcken. Hästar är hästar, och måste få vara hästar även om vi människor råder över dem. De fryser inte när vi gör det, (även om jag oxå tror det ibland på vintern,,, ) och de har inte lika ont av mygg som vi har, även om det är uppenbart många gånger att de avkskyr krypen!

Det viktigaste är att de har en bra hage, med varierande skydd och terräng att vistas i, då minimeras risken för skador, det lindrar mot insekter om man väljer att inte ställa de på en mosse eller nere vid nån sjö,,, och de får skugga alla tider på dygnet.

ALLTFÖR många hästar står i för små hagar, för många hästar i samma hage, med för dåligt skydd. Jag ser regelbundet minst 3 sådana ställen i närheten av där jag bor. Hästar som går ett par -4 tillsammans, i nån fyrkantig hage, utan ett endaste träd, buske eller sten,,, max 50-50 meter stor, med täcke på i 15 plusgrader eller mer, och stålande sol! Jag har linne och jeans på mig och är varm! vad är då inte dessa stackare! Det kanske är lite kyligt på morgonen när de släpps ut (för de är tydligen oxå inne på natten,,,) och ägaren tycker det är kallt.. så åker denna till arbetet med gott samvete och kommer hem igen på eftermiddagen när det börjar svalna igen,,, och har missat hela heta dagen, då hästarna steker ute i ... paddocken.

Det måste jag säga att jag reagerar på.
Har man dock en häst som SKA ha täcke på sig för att den är eller kan bli dålig annars, är ju saken biff, och buzz off har jag ingen erfarenhet av alls, men det är ju för att slippa insekter, så det kan jag inte tycka är fel alls. Kan ju knappast göra nån skillnad mot att stå utan, har svårt att tro att det direkt värmer.. även om de kan se bra inpackade ut,,,

Ska de stå ute i solen och inte har solskydd, kan de ju faktiskt oxå få slippa insekterna tycker jag.

jag hade flyttat min häst från ett sådant stall, hade inte känt mig bekväm där. Dock är det kanske lätt för mig att säga som har eget stall och inga inhysingar,,, man vill ju inte flytta hästar i onödan, men det är jobbigt med folk som lägger sig i....

Har dock förståelse för att stallägaren har åsikter, och det har hon oxå rätt att ha, ieochmed att det är hon som står med ansiktet utåt gentemot obekanta iaktagare som kanske reagerar.

Hon borde ta upp detta direkt med dig, man ska undvika att diskutera runt med andra inhysingar, det skapar bara kass stämning.

Buzz Off värmer inte, det svalkar när solen ligger på! (Framförallt på mörka hästar)

Min första ponny mådde dåligt hela sommaren pga insekterna (hon blev svullen och blodet rann ibland :crazy: ). Inga insektsmedel hjälpte. När flugtäckena dök upp på marknaden kunde hon äntligen gå ute utan att ha ont av det.

Har dock förståelse för att stallägaren har åsikter, och det har hon oxå rätt att ha, ieochmed att det är hon som står med ansiktet utåt gentemot obekanta iaktagare som kanske reagerar.
Hon har rätt att tycka, men inte bestämma så länge hästen inte far illa.
Obekanta iakktagare:confused:
Vad fattar de?
så länge hästen inte är mager eller står utan mat eller vatten.

Jag håller med om att en stallägare SKALL reagera på sådant som de anser är vanvård. Och i många fall har det varit jätteskönt att be dem hjälpa nya häst ägare tillrätta. Vi har lite olika problem i vårt stall som i alla andra. Någon är pinnsmal, någon annan får nästan inget spån en tredje rids svettig och släpps ut i vilket väder som hellst osv. Det är jättebra att sådant uppmärksammas tycker JAG. Sedan har jag själv fått frågor som jag då inte förstått innebörden i som tex om jag verkligen skall lasta smalt. Jag förstår fortfarande inte frågan och vet därför inte hur man bemöter den.

Jag anser inte att hästar skall ha täcken på sig " ionödan" däremot ser jag fördelen att klippa en häst som man tränar med och då behöver den ett substitut till pälsen. Sedan måste täckningen anpassas till varje enskild häst. Och jag har inga problem att folk frågar mig om täckena men vid det här laget VET jag vad som krävs för att slippa en häst som blir så öm i ryggen att hon nästan lägger magen i golvet när man sadlar. Eller att hon står i hagen och skakar. Det är inte jag som fått henne att vara så här. Hon är född sådan. Jag respekterar att andra har sina tåligare hästar ute utan kläder- varför kan man inte respektera att min häst behöver kläder?! Jag har flera gånger frågat vet. för att veta att jag inte tappat kursen och faktiskt börjat sätta på täcken som inte behövs. Men hitintills så har jag bara fått beröm för att jag tar bra hand om min häst. Det är ju inte direkt kul eller för den delen billigt att hålla hästen med bra täcken. Och jag är småbarnsförälder med inga stora summor att röra mig med. Jag väljer bort saker för att kunna köpa ett dyrt och bra täcke så att jag kan vara säker på att hästen mår bra. Likadant med barnens ytterkläder skall tilläggas.

Skall bli mycket intressant att se om det blir några reaktioner på detta nästa. vecka. Förra året så sades halva stallet upp för att det var så mycket skitsnack att stallägarna inte såg nåon annan utväg än att splittra på alla som snackade skit. Då var jag så ny att jag såklart fick stå kva. Men man börjar ju dra öronen åt sig om det skall gå till på detta sättet om man inte gör som stallägarna tycker är rätt. Men :devil: det står inget i kontraktet om att de skall bestämma vilket täcke min häst skall ha!! Så jag tänkte stanna och bara vara trevlig tillbaks.

Tack! Det är precis vad jag sade. Men då fick jag veta att de har 700 muskler som reglerar detta. Skönt att höra att jag antagligen sade rätt :angel:

Idag har vi 21 grader, säker mera i lä och solsken. Visserligen blåser det en del.
Kom just tillbaka efter ett besök på Täby Galopp.

De allra flesta hästarna stod i sina små hagar utan täcke, 2 jag såg hade tunt bomullstäcke och en hade ett termotäcke på sig.

ATG kliniken som möjligen är stängd idag, ligger precis bredvid, men jag har svårt att tänka mig att någon där skulle anklaga dessa hästtränare för djurplågeri.

Hon har rätt att tycka, men inte bestämma så länge hästen inte far illa.
Obekanta iakktagare:confused:
Vad fattar de?
så länge hästen inte är mager eller står utan mat eller vatten.

Nä, det är inte sagt att de fattar ett skit, men det spelar ingen roll, alla har numret till kommunen och jag vet MÅNGA som hur gärna som helst ringer och anmäler djur de tycker är plågade. Det är inte trevligt att få sånt på sig, oavsett om man verkligen gjort fel eller inte. Hästägaren i det läget är ju rätt anonym.

Jag håller faktiskt med stallägaren.

En häst måste få gå utan täcke. De har något som heter PÄLS som de använder som skydd mot väder och vind och insekter.

Jag har ett fullblodssto som jag förut packeterade in i massor av täcken vintertid för jag tyckte hon frös, hon hade även fått x antal korsfölamningar när hon tränades i galopp. Nu har hon gått på lösdrift i tre år utan täcke och hon har aldrig förr varit så fin i pälsen som hon är nu. Hon har inte frusit sen jag slutade med täcken och hon har mycket bättre skydd mot insekter än hon haft förut.

Om en häst mår så dåligt att de inte kan leva att naturligt liv så är jag av den meningen att man ska tänka på hästens bästa och kanske låta den avsluta sitt liv.

Det är min åsikt och den kommer jag inte att ändra på.

/M

det är DIN häst! STALLÄGAREN vet inte allt om alla hästar!
Jag avskyr när folk ska lägga sig i vad man gör med sin egen häst

Förklara för henne att du också uppskattar naturlig hätshållning, men att ni inte kan erbjuda det i sjukhagen. Finns det inget naturligt skydd får du erbjuda hästen ett konstgjort, dvs täcke.

Förklara för henne att du också uppskattar naturlig hätshållning, men att ni inte kan erbjuda det i sjukhagen. Finns det inget naturligt skydd får du erbjuda hästen ett konstgjort, dvs täcke.

Mycket bra skrivet! :bow:

Visst jag tycker inte att man ska bädda in hästarna i en massa täcken och annat. Jag undviker det in i det längsta. Men i vissa fall är det trots allt bättre för hästen under en period. Som t ex i en sjukhage i solen, eller för en eksemhäst under sommaren.

Om jag inte minns rätt finns det täcken som faktist är bättre tat ha än att ha utan. Som skyddar mot UV-strålning?

Hurdant täcke har du? Kan du inte länka en bild?

Blåser dte mycket runt hennes hage? (dvs blåser myggen bort) eller är det vindstilla?

Om en häst mår så dåligt att de inte kan leva att naturligt liv så är jag av den meningen att man ska tänka på hästens bästa och kanske låta den avsluta sitt liv.

Om du tycker att det är bättre att avliva en häst för att den är frusen blir jag starkt frågande till vem som tuttat i dig en sådan sak?

Det är nog en av de mest elaka saker jag någonsin sett skrivas som anledning till att avliva en häst!

Om du tycker att det är bättre att avliva en häst för att den är frusen blir jag starkt frågande till vem som tuttat i dig en sådan sak?

Det är nog en av de mest elaka saker jag någonsin sett skrivas som anledning till att avliva en häst!

Jag håller med du :bow:

Kanske borde vi avliva även alla hästar som ofta skadar sig :idea: de lider ju säkert massor av att jämt vara sjuka. Och de som är bråkiga, det kan ju inte vara kul att jämt få skäll av sin människa. Och de som krubbiter och väver, bättre att avliva dem med :idea:

Tror inte det skulle bli så många hästar kvar om vi bara skulle behålla de som är helt friska hela livet, som aldrig fryser eller har andra problem.

Jäkligt dumt inlägg :mad:

Det är min åsikt och den kommer jag inte att ändra på.

/M

Då kommer många bli tvugna att avliva sina hästar. Avliva alla exemhästar så har vi inte det problemet, är det det du menar? Jag har en arab o ett varmblod som oxå är fryslortar, har dom ingen rätt att få leva bara för det? Visserligen går dom utan täcke sommartid när det är soligt o varmt men har tunnt regntäcke på sig när det regnar.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att införskaffa ett flugtäcke till hästen och siktar in mig på ett Bucas täcke. Har kollat på buzz off och sweet itch...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: Freazer
·
Utrustning Har införskaffat ett Bucas Buzz off rain till mitt halvblod som lätt blir varm men är känslig för värme och flugor. Täcket är jättefint...
Svar
11
· Visningar
4 255
S
Utrustning Funderar på att köpa ett flugtäcke till hästen i sommar. Är dock livrädd att flugorna skall ta sig in under efter att ha haft ett till...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: Dropdead
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama