Buzz Off= djurplågeri?!

Sv: Buzz Off= djurplågeri?!

Nä.

Hästar är olika.
Vi har aldrig använd flugtäcke på någon häst förut, men nu har vi en som blir galen av alla flygfän och viftar och slår sig jättetrött.
När vi slutligen köpte flugtäcke så ser man en lugn och avslappnad häst som visserligen får svänga på svansen i bland, men som kan få stå still och vila i hagen.
Hästen är inte klippt, var inte heller det nu under vintern, men blir uppebarligen ändå störd av alla mygg och knott.

Menar du att jag ska låta avliva hästen eller låta den stå och besväras av flygfäna hela sommaren när något så enkelt som ett flugtäcke fungerar?

hästen är ett husdjur som oftast arbetar för sin ägare , det är naturligt för den.
om man med naturligt menar naturen så dör dom svaga.
vetrinärvård är ju naturligt eller?
vad man sen kallar naturligt i det läget kan man ju tvista om.
som ägare har man ansvar för att ta hand om djuret på bästa sätt.

Svarade du mig eller lånade du knapp?

Jag förstod inte riktigt ditt svar om det var riktat till mig...

Igår när jag var i stallet såg jag min kompis leda in sin ponny, som var utspökad till tusen. Hon hade flugtäcke (halstäckande), flughuva och green-guard. Hade jag inte vetat om bakgrunden hos denna ponny så hade jag tappat hakan av förvåning. Men nu råkar det vara så ponnyn behöver allt flugskydd hon kan få (mycket känslig) och hade fång förra sommaren - därav green-guarden så att hon kunde få följa med kompisen till en större, grönare hage för dagen.

Vad jag vill ha sagt är att så länge en häst behöver utrustningen och inte mår dåligt (utan bra) av att ha den på sig så ska man inte bry sig om vad alla "cowboys" säger om onaturlig hästhållning. Men att däremot packa på sin häst utrustning för att "h*n behöver den egentligen inte, men det är för säkerhets skull" är jag STARKT emot.

Så, TS: Om stallägaren inte kan acceptera att din häst behöver en del specialare, kanske du helt enkelt blir tvungen att flytta. Men ge dig INTE. Du vet bäst själv vad din häst behöver, onaturligt eller ej.

hästen är ett husdjur som oftast arbetar för sin ägare , det är naturligt för den.
om man med naturligt menar naturen så dör dom svaga.
vetrinärvård är ju naturligt eller?
vad man sen kallar naturligt i det läget kan man ju tvista om.
som ägare har man ansvar för att ta hand om djuret på bästa sätt.

Bra bra bra svar :D

på med den töntiga dräkten bara!

Snart konverterar mitt fullblod oxå till islam då myggen blir för jobbig ;)

Vet inte om jag skall skratta, gråta eller vad? Min häst har ett flug/UV skydd i form av ett Bucas Buzz Off. Till detta täcke har hon en flughuva.

Just nu är hon konvalecent och står i sjukhage. Pga inget solskydd, ingen som kan vifta bort flugor etc har jag för att hjälpa henne så mycket som möjligt satt på dessa attiraljer.(Buzz Off samt flughuva)

När det blåste och/eller var kyligt hade hon ofodrat regn/vindtäcke då hon är en liten frysis. Hon har även fått korsförlamning i höstas pga att jag red henne för hårt med en infektion i kroppen. Hon visade inga sjukdomssymptom så jag gjorde det mot bättre vetande. Därför är hon extra känslig mot att bli det minsta kall. Förut var det "bara" förkyliningsrisk, nu är det även risk för korsförlamning... Veterinären kallar dessa hästar för känsliga hästar och det är tydligen inget ovanligt för dem.

Jag har haft min häst i 16 år och det är ett fullblod.

Nu till överskriften. Jag är anklagad för att plåga min häst med dessa täcken. Eller det var flugtäcket som fick stallägaren att tappa förståndet. Hon hotar mig med att jag måste flytta om jag skall packa in min häst i dessa saker. Hon mår dåligt att se hästen stå i hagen med allt detta på sig. Så vad skall man tro? Jag gör mitt yttersta för att hjälpa min häst och jag VET att det finns många hästar som inte kan leva ett normalt liv sommartid UTAN sina flugtäcken.

Har hon rätt?!

Jag har också ett fullblod och han är lika:( Kanske vi skulle byga ett stall tillsammans du och jag, för vi skulle nog förstå varann:idea: Du känner ju din häst bäst, och stallägaren verkar ju inte måna om din häst om hon påstår detta? Är hon då en riktig " hästmänniska? :mad: Dessutom, finns det inga bättre stall i närheten?

Men jag förstår vad du menar, för min är lika, varit utsatt för nästan exakt samma sak:) Flugtäcke är inte djurplågeri, det är tvärtom!

Förklara för henne att du också uppskattar naturlig hätshållning, men att ni inte kan erbjuda det i sjukhagen. Finns det inget naturligt skydd får du erbjuda hästen ett konstgjort, dvs täcke.

Jättebra svar:bow:

Självklart ska man sträva efter en naturlig hästhållning, men när solen ligger på är det naturligt för hästen att söka skugga. Finns det ingen skugga, som t.ex. i en sjukhage måste man lösa problemet på annat sätt, t.ex ett kylande täcke, precis som heidi maria säger. Att tvinga en häst att stå i solen utan minsta skydd är grymt och inte det minsta naturligt.

När jag köpte min häst sa tidigare ägaren att han aldrig behövde täcke, han hade så bra päls. Detta var mitt i vintern. Första dagen släppte jag honom därför utan täcke, men iaktog honom på håll. Hästen stod vid grinden och skakade av köld!! Det var bara att pulsa ut och leta rätt på ett vintertäcke. När han fått på sig det blev han en annan häst. Lekte och busade. Inte konstigt att han alltid stod vid grinden och ville in hos den tidigare ägaren (vilket hon tolkade som att han gillade att arbeta).

Däremot min pappas nordsvensk skulle kunna gå helt utan täcke även mitt i vintern för hon sätter enorm vinterpäls. Eftersom hon arbetar måste hon dock klippas, för annars blir hon så oerhört svettig och sedan kall när hon står still (han kör timmer i skogen med henne). Så därför blir det täcke på henne också.

Caijsa: Naturlig hästhållning är jättebra, men alla raser är inte gjorda för vårt svenska klimat och alla individer är inte lika tåliga. Säger din/dina veterinärer att du måste ha täcke på hästen så är det klart att du måste lita på att de med sin långa utbildning vet vad de talar om. Det är bara att stå på dig mot stallägaren vilket du verkar ha gjort.

Jag förstår att det måste varit oerhört jobbigt för dig att hamna i den här situationen, men om stallägaren skulle fortsätta bråka kanske du har möjligheten att självmant flytta din häst.

Lycka till!!

Jag håller faktiskt med stallägaren.

En häst måste få gå utan täcke. De har något som heter PÄLS som de använder som skydd mot väder och vind och insekter.

Jag har ett fullblodssto som jag förut packeterade in i massor av täcken vintertid för jag tyckte hon frös, hon hade även fått x antal korsfölamningar när hon tränades i galopp. Nu har hon gått på lösdrift i tre år utan täcke och hon har aldrig förr varit så fin i pälsen som hon är nu. Hon har inte frusit sen jag slutade med täcken och hon har mycket bättre skydd mot insekter än hon haft förut.

Om en häst mår så dåligt att de inte kan leva att naturligt liv så är jag av den meningen att man ska tänka på hästens bästa och kanske låta den avsluta sitt liv.

Det är min åsikt och den kommer jag inte att ändra på.

/M

Men hästar som inte går på lösdrift utan står uppstallade där det ofta blir varmare än det är utomhus sätter inte lika mycket päls och kan därför behöva täcke på dagarna. Dessutom är hästar olika. Alla raser är inte formade av evolutionen att klara vårt klimat. Och det finns individer som är mer känsliga än andra.

Ett täcke som sitter bra på hästen är inte något som skapar lidande.

För hästar som sätter ordentlig päls, men som rids även vintertid kommer ett annat problem. Hästen blir lätt väldigt svettig under ett ridpass, precis som en människa som joggar i vinterkläder. Eftersom svetten kommer ifrån hästen blir den blöt rakt igenom och inget pälsfettlager i världen kan hålla hästen torr. När den sedan slutar arbeta börjar den därför omedelbart frysa eftersom fukten skapat en motorväg för kölden rakt in till hästens hud. I huden finns temperaturreglerande blodkärl som kyls ner och gör att hästen fryser. För att undvika detta bör man klippa sin häst så den slipper svettas så mycket och då måste den få täcke på sig när den inte arbetar. Klipper man inte hästen måste den istället få ett svettäcke på sig efter ridpassen så att kölden inte kommer åt lika lätt.

Så om vi skulle börja avliva hästar som måste använda täcke för att de inte kan leva "naturligt" (att släpa runt på en ryttare överhuvudtaget är ju så naturligt) blir det nog tyvärr inte så många kvar.

Låt mig gissa: Har stallägaren ett kallblod som hon rider en gång i veckan och som verkas enligt barfotametoden :angel:

Måste bara fråga... är alla vi kallblodsmänniskor djurplågare i dina ögon?? Jag har i alla fall aldrig fått klagomål om dålig hästhållning av varken veterinärer, tränare eller andra besökare o jag har kallblod!

En del fullblod är känsliga (rätt många faktiskt) för de har så tunn hud och sätter dåligt med vinterpäls. Stallägaren verkar inte veta vad hon pratar om och har tydligen aldrig haft ett fullblod själv (jag har haft det så jag vet vad jag pratar om).

Funkar det inte i framtiden heller så får du väl flytta din häst då. Hästen ska inte behöva lida pga. stallägarens okunskap.

Om en häst mår så dåligt att de inte kan leva att naturligt liv så är jag av den meningen att man ska tänka på hästens bästa och kanske låta den avsluta sitt liv.

EEEHH??? Du menar på fullaste allvar att en häst ska avlivas om den får utslag av insekter? När det hjälper med en sån enkel sak som ett flugtäcke som den inte mår dåligt av att ha på sig??? :eek:

USCH!!! :crazy: Då hade min fd häst avlivats för länge sen (fullblod) - men hon lever och mår KANONBRA och trivs med livet och har ett långt härligt liv framför sig. Hon mår kanon även med sitt insektstäcke (som för övrigt höll henne mer sval än de hästar som gick utan täcke). :smirk:

Jag håller faktiskt med stallägaren.

En häst måste få gå utan täcke. De har något som heter PÄLS som de använder som skydd mot väder och vind och insekter.

Jag har ett fullblodssto som jag förut packeterade in i massor av täcken vintertid för jag tyckte hon frös, hon hade även fått x antal korsfölamningar när hon tränades i galopp. Nu har hon gått på lösdrift i tre år utan täcke och hon har aldrig förr varit så fin i pälsen som hon är nu. Hon har inte frusit sen jag slutade med täcken och hon har mycket bättre skydd mot insekter än hon haft förut.

Då är det nog bara för slakterinäringen att börja bygga ut för större kapacitet.
Är du medveten om statistik på insektsallergi?
Bara på Islandshästsidan, är de senaste rönen att 50 % av alla importer har eller kommer att få eksem av svidknott under sin livstid.
Och insektsallergierna bara ökar.
Eksemtäckesproducenter som tidigare bara gjorde täcken för kallblod och ponnier, har börjat göra dem i alla storlekar på löpande band.

Tycker du verkligen att din idé om att hästar som är känsliga mot insekter ska avlivas är realistisk?

Trådskaparens stallägare och du, skulle nog behöva göra en liten hajk, och sätta sig ett dygn i hästarnas hage utan långärmat och keps, och avnjuta insekternas skinnmiddag, för att kunna avgöra huruvida en häst bör klara sommarplågorna helt utan skydd eller hjälp.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att införskaffa ett flugtäcke till hästen och siktar in mig på ett Bucas täcke. Har kollat på buzz off och sweet itch...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: Freazer
·
Utrustning Har införskaffat ett Bucas Buzz off rain till mitt halvblod som lätt blir varm men är känslig för värme och flugor. Täcket är jättefint...
Svar
11
· Visningar
4 255
S
Utrustning Funderar på att köpa ett flugtäcke till hästen i sommar. Är dock livrädd att flugorna skall ta sig in under efter att ha haft ett till...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: Dropdead
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama