Butta som smärtlindrande

Trissa

Trådstartare
Valacken har fått ett sår på benet, och är nu rejält svullen i hela benet. Tur i oturen har vi en veterinärtid imorron, så det löser sig nog, men just nu är han deppig och står bara och hänger. Det gör klart ont, och spänner och har sig. Är jag fel ute om jag ger honom en dos butta nu, så det lindrar över natten?

Sv: Butta som smärtlindrande

Du kan ge butta förutsatt att det inte finns någon misstanke om att benet är allvarligt skadat och att belastning skulle kunna göra skadan värre. Är det "bara" en sårskada så kan du gott ge butta samt rengöra såret och lägga förband. Om du misstänker att det behöver sys ska du dock inte avvakta till morgondagen då stygn ska tråcklas på färska sår.

Både ja och Nej. Om du skall in på klinik vill de oftast att hästeb inte har några snärtstillande peparat i kroppen eftrérsom de inte kan göra en rättvis bedömmning av hästens tillstånd.

Jag gick omkull med min häst och hade sedan en vecka tillbaka kvar av en flaska metacam. Han var oredntligt halt och vi fick köra in honom dagen efter och då hade vi gett honom Metacam samma dag olyckan skedde, just för att vara snäll. Men de jublade inte direkt inne på kliniken´..

Nej det skulle jag inte. För det första så vet du inte vad som är fel (kan vara mer än bara ett sår) och för det andra slår butta ut magen på många hästar, dvs inget som är värd att ge i onödan. Och vet. behöver se hur ont hästen har.

Nästan bra att dom har lite ont anser jag. Inte för att jag är elak, men en häst förstår ju inte att smärtan är borta pga medicin, den tror den är frisk.

Det är skillnad på en sårskada och en hälta utan känd orsak. Veterinären behöver inte kunna bedöma hur smärtsam sårskadan är och inte heller göra en hältutredning.

Det som kan vara missvisande är om såret involverar någon ledstruktur - då kan buttats febernedsättande effekt till viss del maskera en infektiös ledinflammation. Samtidigt kan den tidigt insatta behandlingen m butta begränsa skadeeffekterna.

det kan ju vara andra skador förutom själva såret! tex skador på led eller senor. och ben för den delen. då är det ju bra om vet. ser hur ont hästen har och inte avfärdar det som bara ett sår.

Såhär blev det i slutänden: Han fick en dospåse på kvällen, och blev tillräckligt smärtfri för att börja röra på sig och beta igen, varpå svullnaden gick ner betydligt. Idag är svullnaden helt borta, utom just runt såret. Han har inte haltat överhuvudtaget, och såret är i och för sig ganska brett, men inte så djupt.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 493
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 774
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 794
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 849
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd