Butta/probiotika

Glimris

Trådstartare
Min häst har fång......har cushing och ett grovfoderbyte triggade igång det trots att han fodrades med sitt "gamla" hö bredvid. Tänkte göra långsam tillvänjning eftersom ena partiet snart är slut. Går nu på butta men ingenting händer!! Lite dålig aptit men ingen diarre som en del säger att de kan få. Kan något tillskott hämma buttans verkan??Tänkte på Tarmbalans eller något liknande som binder gifter osv? Veterinären rekommenderar lucern och olja utöver hö. (han är tunn)
 
För att stödja magen kan du ge yea-sacc. Det hämmar inte buttans effekt men hjälper mage och tarm att få balans. Det jag funderar på är sockervärdena i det nya hö´t? Kanske triggade det igång fånganfallet och att det är därför det inte går över?

Vad du ska ge utöver hö beror på höets värden.
 
Troligtvis behöver hästen mer Prascend. Försök att höja dosen! Fång i februari är väldigt vanligt när de har PPID (cushing).
Det är en shettis som får en tablett om dagen, veterinären tyckte det var mycket nog.....kanske måste vi ta ett nytt blodprov? Varför är risken större för fång i februari?
 
För att stödja magen kan du ge yea-sacc. Det hämmar inte buttans effekt men hjälper mage och tarm att få balans. Det jag funderar på är sockervärdena i det nya hö´t? Kanske triggade det igång fånganfallet och att det är därför det inte går över?

Vad du ska ge utöver hö beror på höets värden.
Höet håller 50 g smb.rpr och sockret är 10 . Eftersom han är tunn rekommenderades lucern och olja.
 
Är det socker i lucernpellets?
Det beror på vilken sort du ger. Kolla om de innehåller melass!

Det beror troligtvis på att hormonerna påverkas när det börjar bli ljusare ute. Jag har haft två med PPID och februari var alltid riskmånaden ffa. Har även hört från andra med PPID-hästar att många fått fång i februari utan att någon yttre faktor har kunnat orsaka det.

Jag tycker du ska kolla ACTH igen, något håller fånganfallet aktivt och om det inte är socker så har du eg bara inre orsaker och ev felaktig verkade hovar kvar.
 
Det beror på vilken sort du ger. Kolla om de innehåller melass!

Det beror troligtvis på att hormonerna påverkas när det börjar bli ljusare ute. Jag har haft två med PPID och februari var alltid riskmånaden ffa. Har även hört från andra med PPID-hästar att många fått fång i februari utan att någon yttre faktor har kunnat orsaka det.

Jag tycker du ska kolla ACTH igen, något håller fånganfallet aktivt och om det inte är socker så har du eg bara inre orsaker och ev felaktig verkade hovar kvar.
Veterinären kommer snart, ska ha detta i åtanke
 
Troligtvis behöver hästen mer Prascend. Försök att höja dosen! Fång i februari är väldigt vanligt när de har PPID (cushing).

Nej, februari är inte en månad då Acth-värderna är särskilt höga. De “farliga” månaderna är augusti t.o.m. oktober. De flesta PPID-hästar får laminitis/fång på hösten. Titta på statestiken från Liphook Equine Hospital:

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/Lab-Book-PPID.pdf

Det är mer troligt att orsaken är högre sockerhalt i det nya grovfodret eller kyla. Särskilt stora omslag i väderleken med “köldknäppar” är farliga för IR- och PPID-hästar.

Om analysen är från Eurofins och “sockerhalten” anges till 10% Ts så är det troligtvis inte det nya höet som är problemet heller såvida höet inte innehåller ovanligt mycket stärkelse.

Det är dock vanligt att PPID förvärras med tiden. Man måste därför göra kontinuerliga tester av hästens Acth-värde. Öka dosen ska du inte göra på egen hand utan detta ska i så fall ske i samråd med veterinär.
 
Den forskningen gäller ju UK som har ett helt annat klimat. Jag kan inte säga med säkerhet vad som är problemet med februari men det är något som inte har med foder att göra.

Jag har som sagt haft två som båda fått fång i februari flera gångar, UTAN foderbyte, ingen tillgång på gräs, absolut inga ändringar, haft boots och bandage så kyla beror det inte heller på. och jag känner till flera andra som också fått fång oförklarigt i februari. Så något är det med den här årtiden!
 
Den forskningen gäller ju UK som har ett helt annat klimat. Jag kan inte säga med säkerhet vad som är problemet med februari men det är något som inte har med foder att göra.

Jag har som sagt haft två som båda fått fång i februari flera gångar, UTAN foderbyte, ingen tillgång på gräs, absolut inga ändringar, haft boots och bandage så kyla beror det inte heller på. och jag känner till flera andra som också fått fång oförklarigt i februari. Så något är det med den här årtiden!

Också varit med om det, just i februari. Utan foderbyten eller något annat "fångutlösande".
 
Tyvärr gick det inte att göra något....trots butta och sandbädd gick det vidare till bakhovarna. Ringde lantbrukstjänst och de kom samma dag!! Nu lider han inte mera, älskade häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp