Buskhjälp

Coop

Trådstartare
Hej!
Behöver lite buskhjälp. Vi tänkte plantera nya buskar längs med altanen. Det har tidigare varit planterat ölandstokar som vi nu tagit bort då vi inte är så förtjusta i dem. Spirea gillar vi inte heller. Rosor ska vi sätta på ett annat ställe så vi skulle vilja han några andra buskar. Vad finns kvar i buskväg då?

Tips mottages tacksamt :bow:

Coop

Sv: Buskhjälp

vad vill du få ut av buskarna? Vilken zon? Jag gillar saker som luktar gott och lockar fjärilar. Jasmine och fjärilsbuskar? Lite högre buskar i och för sig.

Bland de låga och (synbart)blommande buskarna finns hortensia (trädgårds- vidje- finns i färgerna vit, rosa eller blå beroende på sort), rododendron lågväxande om det är skuggigt, tuvsnöbär (mer bär än blommor och kan vara lite invasiv men täcker upp bra, härdig), pärlbuske (elegant och romantisk fyller inte upp lika bra som de andra, vill nog ha en fin marktäckare runt sig).

Om du vill ha något mer strikt och kan tänka dig att klippa den så dvärgliguster eller måbär lämliga för formklippning på låga häckar.

Det är dom jag kommer på just nu på rak arm.

Tack för era svar!
Jag vill att det ska se lite snyggt ut, vara lättskött och det får gärna lukta litegrann. Mina fingrar är inte så gröna som jag skulle vilja. :D

Zon 3-4 nånstanns hamnar vi.

Ska kolla upp era förslag!

Coop

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi skulle vilja ha tips och idéer angående en rabatt vi ska anlägga. Det finns just nu en lite brokig blandning av buskar där och de...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Guldaskig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 682
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Övr. Djur Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå...
Svar
14
· Visningar
2 118
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka