Buskavel??

Sv: Buskavel??

En halvblodshingst stod på samma anläggning som jag hade mitt sto på tidigare. Den kunde inte ens stå uppbunden i en skötspilta i samma stall som
ett sto utan att det slog slint i skallen på den. :crazy: Annat var det med friserhingsten på samma ställe. Den var underbart väluppfostrad och
tittade inte ens efter flickorna, eftersom att den inte fick det. Precis som du skriver. Som dag och natt.

Hur hingstar kan gå med andra hingstar och valackar i hagar har väl lite att göra med om det finns ston i närheten? Finns inga ston finns ju inte samma konkurrens och då finns det heller inte lika mycket att bråka om.

Det finns 8 ston i varierande ålder på andra sidan stängslet (dubbelstänge, med gata på 4 meter mellan). Jag vet inte varför det fungerar här, men det har det gjort i många år?

Däremot är det endast avelshingsten som går hemma under betäckningssäsongen, unghingstarna har vi på bete en bra bit från gården. På så sätt blir inte unghingstarna stressade av brunstiga betäckningsston och avelshingsten blir inte stressad av att det finns andra hormonstinna killar i närheten.

Vi har INTE enbart hingstar/valacker/ston av kallblodsras, som jag tror någon spekulerade om, i lösdriften går även en halvblodshingst och något år har det varit halvblod och new forest.

Ber trådskaparen om ursäkt för denna utläggning, den endast gjord som svar på ovanstående.

Är det helt fel att buskavla på så meriterade stammar?? .... Är det helt fel tänk?

Ja, jag tycker att det är fel tänkt. Det finns massor med hingstar som gått egenom hårda prov/tester + har tre generationer GP-hingstar på fädernet + två supertoppston på mödernet och mer därtill.
Det finns nog några som varit relativt dyra att inköpa också.:D

En halvblodshingst stod på samma anläggning som jag hade mitt sto på tidigare. Den kunde inte ens stå uppbunden i en skötspilta i samma stall som
ett sto utan att det slog slint i skallen på den. :crazy: Annat var det med friserhingsten på samma ställe. Den var underbart väluppfostrad och
tittade inte ens efter flickorna, eftersom att den inte fick det. Precis som du skriver. Som dag och natt.

Ganska intressant det där hur det kan slå genom det där, sen hade det också varit väldigt intressant hur en sån "dum" hingst har fått sin uppfostran eller om det helt enkelt är genetiskt vilket det såklart förmodligen också är.

Såg senast i sommras en 2-årig halvblodshingst som var riktigt otrevlig på en visning, hanterad med 2 linor utanför ringen... även sett godkänd welsh- och shettishingst som slåss fram och gör tvära kast från sin handler för att det finns andra hästar i närheten. En godkänd halvblodshingst tog sig lös på en liten lokal hingstvisning och jagade kompisens sto över området, hon fick backa upp hon mot en stalldörr för att komma undan en klättrande hingst och då var stoet inte ens intresserad utan bara slog ifrån sig, inte direkt normalt av en hingst :crazy:

Har fått in en riktig raring i stallet nu, 10-årig kbltravare som jag var tvungen att kolla efter om han verkligen var hingst. Har inte sagt ett knyst och det promenerar ston förbi boxen flera gånger per dag. Grannstallet har en också som gått mycket bra på travet och betäckt ston i flera år, fantastiskt fin respekt för stona och säger inget heller, kollar knappt när dom står på gången utanför hans box. Annat är det med en annan godkänd hingst i samma stall, där är det hormoner jävlar i mej! Men han har lugnat ner sig efter förra avelssäsongen men han är mer skarp i sitt psyke än den andra så har mycket med det att göra.

Precis som med hundar måste väl sådant variera? Inom hunderiet finns det ju raser som knappt har någon könsdrift kvar och andra som har så mycket så det är ohanterbart. Bäst är väl att avla på individer som är lagom helt enkelt.

Vi har haft en engelsk import helt utan papper och han har varit jätteduktig och bra, fast papperslös.

Angående det att du inte ska avla för att du ska tänka på "andra", så kan jag lova att ingen kommer tänka på dig om det vore något de tjänade på.

Naturligtvis hänger inte hingstighet ihop med vilken ras de är, däremot kan det ju kanske upplevas olika pga vilket "grundtemperament" och storlek hingsten har och den biten är ju mer olika beroende på ras.
Dock ser man ofta ärftligheten på hur de är som hingstar min "gamle" halvblodshingst är så okomplicerad en hingst kan bli och har alltid varit ända sen han var liten. Han är som vilken häst som helst leds i vanlig grimma och grimskaft förbi stonas hagar kan brumma lite om där är ett brunstigt sto ända framme vid staketet säger åt honom att vara tyst så är han det. Aldrig någonsin stökig.
Alla hans bröder är precis likadana, både pappa och morfar är stencoola hingstar.

Hans son däremot har helt klart fått sina hingsthormoner från sin morfar som är känd för att ge väldigt hormonstinna hingstavkommer. Inte så att han är besvärlig i den dagliga hanteringen för mig dock hingststressad och har rejäla drifter till ston och därmed vandrar i hagen och gör allt han kan för att ta sig ut till stona = en sådan som man inte vill ha som hingst därför är han nu nykastrerad. Än har tyvärr inte drifterna släppt vilket jag fick tydliga bevis för idag. Är lite begränsat här nere i lerans land (slasksnö just nu) vilken hage som går att använda till nykastrerad med oläkt sår så fick släppa honom för nära stona, placerade den gamla hingsten i hagen emellan med tanke på att det är den han har mest respekt för och håller sig nog borta från hans hage. Men icke idag hade han brutit sig in hos den gamle hingsten och sen fortsatt genom staketet ut på vägen mot stonas hage med följden att den gamle också följt med när staketet var helt öppet. Drömsenario med två "hingstar" (den lille tror ju fortfarande att han är det) lösa som aldrig gått ihop och hagarna fulla med ston. Även där såg man klart skillnad på hingstigheten på dem, den unga var helt till sig i trasorna över stona (som inte brunstade) medans den gamla sket helt i stona men skulle mota bort den lilla från att gå igenom staketen in till stona. Den lilla gjorde när han blev bortmotad ett par sura utfall mot den gamle och bet honom i manken varpå den gamla vrålade på honom vände sig sedan och slog dock var det definitivt inte några smällar för att skada utan tydligt för att markera och trycka ner den lilla slog inte ut alls. När jag efter mkt om och men fick tag på det lilla spöket och gick iväg med honom (kändes som säkrare att lämna den gamle lös än att försöka leda båda) och fick in honom i stallet så var det bara lugnt att gå ut och hämta den gamle som kom och mötte mig på gårdplanen och alltså hade lämnat stona för att gå hem.

kl

håll er till ämnet buskavel och diskutera annat i mer lämpliga trådar.

hälsar moderatorn

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka