Buskavel??

rebus

Trådstartare
Har för ett par veckor sedan fått hem en bekants tvååriga hingst som ska gå hos mig till hösten då utbildningen tar vid, han köptes som föl relativt dyrt i Tyskland. Han går nu tillsammans med min treåriga valack. Vilken häst det är, utstrålning, gång, hoppförmåga ( har löshoppat honom 2 ggr) och ett supertemperament!
Jag har ett par avelsston som jag nog tänkte låta gå tomma i år pga marknaden, men nu har jag fått några griller om att ev. låta denne herre betäcka dem. Hingsten har toppstam, tre generationer GP hingstar + två generationer supertoppston i stammen, och båda dessa avelsston är fd svårklasston i samma gren som hingsten. Är det helt fel att buskavla på så meriterade stammar?? Ägaren kommer inte att försöka ta fram honom som hingst pga omkostnaderna runt detta, även om han i mina ögon skulle kunna gå igenom. Han hålls som hingst så länge han är så här snäll och lätthanterlig, och meningen är att han ska ut i sporten. Det värsta är att den ena avkomman i stort sett är tingad OM jag nu buskavlar, så det verkar inte som att det skulle bli jättesvårt att bli av med avkommorna. Jag har aldrig buskavlat förut, men i dagens läge där man betalar 20000:- i avgifter runt betäckningar och får 30-40000:- elva månader senare, om man nu får sålt, så känns det lockande när en sådan här "chans" uppenbarar sig. Är det helt fel tänk?

Sv: Buskavel??

Lite binder du ju ris till egen rygg om du vill se seriös i framtiden. För det är just den här typen av avel som gör att det inte går att sälja den andra fölen till rätt pris.

Sedan måste du räkna med kostnaderna för hingsten ändå. Han ska ju veterinärbesiktigas och tas prov på precis som vilken godkänd hingst som helst. Dessutom ska det föras språngrulla för honom och kostnaden för den beror ju på var du tänker registrera fölen. Stona bör ju undersökas av veterinär i alla fall minst dräktighetsundersökas för ev tvillingar. Fölen ska ha pass och DNA. Så räkna på alla kostnader som du får både före och efter, så kanske inte inte det pris du får för de här fölen "bättre" än för övriga föl.

Det där med seriös uppfödare med avseende på om hingsten är godkänd eller ej verkar en del duktiga tävlingsryttare som vill köpa påläggskalvar med god stam strunta i alla fall.

När det kommer till utgifter så räknar jag om jag skulle betäcka båda stona med godkänd hingst med 20000/sto för hingsten, stationen och allt utom att hålla stoet innan fölning. Efter fölning är det ungefär lika mycket utgifter för fölet oavsett hingst. Jag kollade lite och ASVH tar 5000/hingst, dräktighetsundersökning kostar här 300/sto/gång och en besiktning inkl.provtagning kan jag tänka mig runt 5000 för på hingsten. Då blir det runt 40000 för en godkänd hingst och runt 10000 för en icke godkänd hingst för båda stona innan fölen är ute, så visst skiljer sig prisbilden. För några år sedan hade jag inte tänkt tanken, men somsagt i dagens läge där man om man har tur får sålt och då förhoppningsvis till +/-0. Ett av stona fick jag 100000 för ett föl för tre år sedan, men det läget finns inte i dag, har i år sålt två föl ett för 35000 och ett för 40000, och det täcker precis utgifterna för ett 6 -7 månaders föl. En som rider en av unghästarna från det ena stoet kan tänka sig betala 30000 för ett föl nästa år om jag skulle använda den icke godkända hingsten till den unghästens mamma.

Jag ska ändå fundera lite till och bestämma mig senare- men antingen blir det nog unghingsten eller tomma ston som det ser ut nu. Jag hade heller inte tänkt tanken om hingsten bara hade en hyfsad stam och var normalbra i mina ögon sett.

Tänk på om jag fattade dig rätt ville ägaren till hingsten hålla den som hingst så länge det funkade med temperamentet, många hingstar förvandlas markant efter att de fått betäcka naturligt.
Så att ägaren är ordentligt införstådd i det och tycker att det ändå är ok att du betäcker med hennes hingst.

Tänkte det samma gylle. Om han får betäcka kan det dessutom bli så att han inte längre kan gå med valacken i hagen. Än så länge är han ung och har inte fått ögonen för ston plus att valacken som är ett år äldre troligen än så länge är den kapitala av dem. Vilken kommer att ändra sig så fort hingsten får betäcka stona.

Sedan räknar du lite konstigt. Om ASVH vill 5000 och prover m m kostar 5000 så får du också lägga till stoavgiften (som ingår i den godkände hingsten avgift) och eftersom det är naturligt bör nog för allas bästa göra bakt.prov på stona innan. Så att du inte riskerar infektioner i ston och hingst. Sedan kommer dräktighetskontroller och om det inte tar första gången så kan det ju bli ett antal sådana. Som normalt brukar ingå i stationsavgiften. Så att det bara blir 10 000 för den här hingsten stämmer ju inte om du räknar med 20 000 per sto för en godkänd.
Så räkna ordentligt och även kontroller att t ex 300 per dräktighetsundersökning stämmer. Kan ju vara så att om det är station du åker till att de är dyrare eller tar en avgift om du inte använder dem/deras hingstar. Så är det här i alla fall.

Senast ändrad:

Nu vet inte jag vilken gren du avlar i men på hoppsidan "struntar" många i om stammen har gröna papper eller inte. På dressyrsidan har jag ingen koll alls...

Och den enda gången jag bryr mej om "gröna" papper är just ston som jag ev kan tänkas vilja avla på, men samtidigt där... Är stammen tillräckligt bra så struntar tom jag i om den ger gröna eller inte... För efter 4 generationer med godkända hingstar så är det ju gröna igen iaf. Och som sagt med tanke på att så många hoppnissar är så "stamfixerade" så spelar färgen på pappret mindre roll än stammen ...

Självklart handlar det ju sen om vad det är för nåt som kommer ut av aveln men det är ju samma med en godkänd hingst. Det kan ju komma ett "ök" av två kanonstammade hästar ("gröna papper" och godkända osv) och det kan komma ett stjärnskott av "ök". Men som sagt avel är ju alltid ett risktagande ;)

Men nåt som självklart behöver beaktas är just psyket på hingsten efter ev betäckning. Det är nog den stora grejjen. Och det som skulle oroa mej mer än själva "buskaveln". MEN samtidigt så är ju min "favvo hingst" Nactus en hingst som INTE blev stollig av att betäcka. Och stod i hela sitt liv bredvid ston i stallet och tom utan boxgaller. (japp om man nu kan ha en "idol" bland hingstar så är det Nactus vad gäller psyke och även som "hobbyavlare" vad gäller avkommor) ..

Men även där, ska han ändå skäras så är ju det ett litet problem ändå. Blir han gräslig är det ju bara att skära...

Tänk på om jag fattade dig rätt ville ägaren till hingsten hålla den som hingst så länge det funkade med temperamentet, många hingstar förvandlas markant efter att de fått betäcka naturligt.
Så att ägaren är ordentligt införstådd i det och tycker att det ändå är ok att du betäcker med hennes hingst.

Jo, ägaren är införstådd med detta. Han kommer inte alltid att hållas som hingst, men som det är sagt nu tills han börjar visa sig hingstig. Just nu är han mycket mindre hingstig än valacken han går med, men det kan ju snabbt ändras.

Kollade runt lite mer, SH är avsevärt mycket billigare att registrera i ( 1200:-), så då kommer jag ner ännu mer i kostnaderna. Vår veterinär kör hem med UL, och det kostade 300:- detta året per sto. Räknar jag igen kommer jag då inte ens upp i 10000:- inkl. bakt prov på ston ( 450:-/prov) och CEM ( 2000:-) samt DNA typning (750:-) och en veterinärbesiktning ( högt räknat 3000:-).

Jo, det är hopphästar det handlar om, och där verkar flera tävlingsryttare titta mest på om kända duktiga hingstar finns med i stammen tycker jag.

Regga inte i SH när du avlar för att få fram tävlingshästar, är de reggade i SH får de inte ens gå de öppna championaten de måste vara asvh reggade för det. Så helt klart värt de extra tusenlapparna att regga dem i asvh.

Jag hade kunnat gjort det, men inte för att spara pengar utan för att hingsten passade mitt sto utmärkt. Delade för några år sen stall med en mycket välstammad ung hingst som kompletterade mitt sto mycket väl och jag var inne på att betäcka med honom. Nu blev han skadad och tvungen att tas bort så det blev ingen betäckning.

Ja, det kan nog vara idé att välja ASVH ändå. Det kommer ändå inte i närheten av utgifterna som en godkänd hingst med samma typ av stam skulle kosta.

Görel: Jag tror att både individen och stammen passar till stona, men även då att jag slipper de utgifter som det innebär att välja godkänd hingst med samma typ av internationell toppstam.

Tack för era input, jag har nu några månaders betänketid och diskutera hur det blir med hingstägaren. När jag nämnde det för henne i dag så sa hon att hon kan tänka sig en av avkommorna, och det hade ju inte varit fel att ha båda tingade, dvs om det nu blir av. Bättre än vad jag haft på mina seriöst avlade föl i år kan jag lugnt säga i sådana fall. Jag vill avla fram fina sporthästar, måste inte tjäna massor på dem eftersom det är min hobby, men de måste i alla fall gå ihop, annars är det bättre att låta stona gå tomma.

För mig handlar avel om att ha ett mål; nämligen att förbättra individen man avlar på. Sen kan papprena vara gulprickiga vad mig anbelangar.

Tänkte det samma gylle. Om han får betäcka kan det dessutom bli så att han inte längre kan gå med valacken i hagen. Än så länge är han ung och har inte fått ögonen för ston plus att valacken som är ett år äldre troligen än så länge är den kapitala av dem. Vilken kommer att ändra sig så fort hingsten får betäcka stona.

Sedan räknar du lite konstigt. Om ASVH vill 5000 och prover m m kostar 5000 så får du också lägga till stoavgiften (som ingår i den godkände hingsten avgift) och eftersom det är naturligt bör nog för allas bästa göra bakt.prov på stona innan. Så att du inte riskerar infektioner i ston och hingst. Sedan kommer dräktighetskontroller och om det inte tar första gången så kan det ju bli ett antal sådana. Som normalt brukar ingå i stationsavgiften. Så att det bara blir 10 000 för den här hingsten stämmer ju inte om du räknar med 20 000 per sto för en godkänd.
Så räkna ordentligt och även kontroller att t ex 300 per dräktighetsundersökning stämmer. Kan ju vara så att om det är station du åker till att de är dyrare eller tar en avgift om du inte använder dem/deras hingstar. Så är det här i alla fall.

Det behöver inte vara så att hingsten inte kan gå tillsammans med valacken efter att han betäckt. Vår hingst som betäcker naturligt (godkänd) fungerar alldelses utmärkt i en flock om 2 st ettåriga hingstar, 2 st tvååriga hingstar och tre treåriga valacker! De går på lösdrift men eftersom han behöver lite mer kraftfoder än de andra så står han på stall under natten.:) Buskavel eller ej kommenterar jag inte...

Visst kan det gå men ditt exempel har en stor skillnad. Hingsten är äldst i din flock och därför redan den kapitala hingsten. En sådan hingst ska om den är normal acceptera andra "lägre" hingstar så länge de inte utgör ett hot mot honom som ledare. Den dagen en av de yngre får för sig att den ska utmana honom kan det svänga på minuter.
I TS fall är hingsten yngre och inte "ledare" när den får betäcka stona kommer de naturligt instinkterna att komma fram och den lite äldre valacken kan bli ett hot mot honom och hans ston.

Vettiga äldre hingstar kan gå med yngre hingstar även om de får betäcka för de känner sig inte hotade av de yngre.

:):)
Visst kan det gå men ditt exempel har en stor skillnad. Hingsten är äldst i din flock och därför redan den kapitala hingsten. En sådan hingst ska om den är normal acceptera andra "lägre" hingstar så länge de inte utgör ett hot mot honom som ledare. Den dagen en av de yngre får för sig att den ska utmana honom kan det svänga på minuter.
I TS fall är hingsten yngre och inte "ledare" när den får betäcka stona kommer de naturligt instinkterna att komma fram och den lite äldre valacken kan bli ett hot mot honom och hans ston.

Vettiga äldre hingstar kan gå med yngre hingstar även om de får betäcka för de känner sig inte hotade av de yngre.

Han är inte lastgammal direkt :) Året äldre än de andra, han har alltså bara betäckt en säsong. Ärligt talat - vi ska nog tala om olika INDIVIDER, givetvis är jag glad så länge det fungerar eftersom han har ett trevligt och behagligt liv på det här sättet, vi har även haft våra andra avelshingstar på detta sätt med gott resultat.

Han behöver inte vara lastgammal bara äldre och inte känna hot från de yngre som är i samma flock. Det är ju inget konstigt utan det handlar ju om vad som är en hästs naturliga instinkter om hur en hästflock ska fungera. Den ska ha en hingst som parar sig med stona. Det kommer då att komma föl och vissa av dessa kommer att vara hingstar. Ju fler individer en flock innehåller ju tryggare blir den. Så de unga hingst fölen får stanna i flocken så länge de inte utgör hot mot hingsten.
I det fria körs de bort betydligt tidigare än vad kanske sker i fångenskap. För här tar man i allmänhet bort hingsten som ska betäcka till stona så att de andra hingstarna inte kan komma åt dem. Därför kan vissa kapitala hingstar fungera hela livet ihop med andra som inte utmanar hans plats. Men så fort någon annan börjar få smak på ston och provar att sticka så är konflikten ett faktum.

Fast har ni ponnyer eller kallblod så är det en helt annan femma än halvblod och sporthästar.

Jag har tagit fram 3 st godkända Connemara-hingstar och de har varit hur lättsamma som helst. På sin höjd gnäggat lite mer än andra hästar. Jag har också försökt ta fram 4 st sporthingstar, varpå en blev godkänd. Det är en helt annan femma. Där skriks det och sparkas med frambenet så fort ett sto kommer i närheten, de spänner sig, "visar upp sig" och taktar omkring istället för att skritta lugnt och sansat bredvid i grimskaftet. Mina Connemara-hingstar har jag kunnat leda bara i grimma, men sporthingstarna har jag till och med tagit fram kedja ett par gånger vid speciella tillfällen, och då ska gudarna veta att jag har bra pli på mina hästar.

Kallblod och ponnyer, och varmblods travare också till viss mån, är betydligt enklare än sporthästar och fullblod.

Det behöver inte vara så att hingsten inte kan gå tillsammans med valacken efter att han betäckt. Vår hingst som betäcker naturligt (godkänd) fungerar alldelses utmärkt i en flock om 2 st ettåriga hingstar, 2 st tvååriga hingstar och tre treåriga valacker! De går på lösdrift men eftersom han behöver lite mer kraftfoder än de andra så står han på stall under natten.:) Buskavel eller ej kommenterar jag inte...

Hur hingstar kan gå med andra hingstar och valackar i hagar har väl lite att göra med om det finns ston i närheten? Finns inga ston finns ju inte samma konkurrens och då finns det heller inte lika mycket att bråka om.

Fast har ni ponnyer eller kallblod så är det en helt annan femma än halvblod och sporthästar.

Jag har tagit fram 3 st godkända Connemara-hingstar och de har varit hur lättsamma som helst. På sin höjd gnäggat lite mer än andra hästar. Jag har också försökt ta fram 4 st sporthingstar, varpå en blev godkänd. Det är en helt annan femma. Där skriks det och sparkas med frambenet så fort ett sto kommer i närheten, de spänner sig, "visar upp sig" och taktar omkring istället för att skritta lugnt och sansat bredvid i grimskaftet. Mina Connemara-hingstar har jag kunnat leda bara i grimma, men sporthingstarna har jag till och med tagit fram kedja ett par gånger vid speciella tillfällen, och då ska gudarna veta att jag har bra pli på mina hästar.

Kallblod och ponnyer, och varmblods travare också till viss mån, är betydligt enklare än sporthästar och fullblod.

Tycker det där handlar så mycket om hantering och psyke på hästarna, är mest runtom vbl/kbl travare och där skiljer det som dag och natt från varje individ, sporthästar av högsta rang dessutom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka