Busigt föl som kickar

P

peacepipe

Vårt 2-månaders föl börjar nu resa sig och kicka ibland när det kommer nykomlingar. Hon går bara med sin mamma och 2 stora hästar till. Skall man börja fya eller hålla sig undan. Det är ju bara bus-kickar.

Så gjorde ett av våra föl med när han gick med mamma och en annan tant. Nu går han med 2 andra föl och har återigen blivit lugna gatan att umgås med. Har du inget leksällskap till honom som han kan av reagera sig på?

Håller med.
Föl får sitt lekbehov tillfredställt enbart med andra föl.

Både läser här och ser ute i hästvärlden människor som drämmer till ungarna eller gör sig osams med dom på annat vis.

Fattar inte varför.

AM

Sv: Busigt föl som kickar

Det du inte kommer att tillåta hos den vuxna hästen skall du inte tillåta hos fölet. Det gäller ju även sådana saker som att stå still och låta sig hanteras och att inte försöka leka med människor. Det måste man givetvis tillrättavisa och inte tillåta. Det räcker att man visar det vid något enstaka tillfälle så slutar fölet med det.
Sedan måste man ju inse att fölet är föl (precis som människobarn) och t.ex. inte kan stå still lika länge som en vuxen häst. Så i lagom portioner av allt fostrande och alltid med början och slut på ditt kommando och inte hästens.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Svartkatt
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama