Busig ponny som bits!

FarmensElit

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny som är 5 år. Och han är väldigt bitig. Det är inge naffs utan han biter hårt. Jag har verkligen sagt åt han på skarpen och visat att "det där gör du inte om" då han har bitit mig.
När jag säger åt honom så aktar han sig och ser verkligen ut att tänka "aha de där får jag inte göra" Men typ 3 sekunder efter så har han öronen framåt och försöker smyga dit med mulen igen.
Går med han på långt grimskaft och puttar bort honom såfort han kommer in på mitt "område" men ibland är han snabb och lyckas nypa ändå

Är det någon som har något tips? Han är en busig ponny och det här är nog lek enligt han. Han biter, jag säger ifrån, han biter, jag säger ifrån osv. Dessutom så bits han aldrig då vi är i stallet, men såfort vi kommer ut då vill han hålla på.

Blir tokig på den här lilla rackaren haha :)
 
Sv: Busig ponny som bits!

Du får lära honom att bita försiktigt. ;)
Min Madam, stort varmblod, satte ju tänderna i mig dagligen men bara försiktigt och bara på bus, så "hästbiten" fick helt plötsligt en helt ny innebörd. Det gjorde hon dagligen i alla dom 17 år vi fick tillsammans men aldrig ett enda blåmärke och aldrig på elakhet.


McG - vältuggad,,,,,,,,, :o
 
Sv: Busig ponny som bits!

desto mer du säger till desto roligare tycker han att det är,men om du bara ignorerar honom så blir det inte lika kul längre, många unghästar är ofta naffsiga/eller bitts men med tiden så slutar de :) Jag önskar att min häst också kunde vara lite rolig och busig! det finns ingen action i henne inte ;)
 
Sv: Busig ponny som bits!

Jag önskar att min häst också kunde vara lite rolig och busig! det finns ingen action i henne inte ;)
Bjud in henne till lite bus och låt henne ta för sig så ska du få se att du får en äkta bushäst du också. Det har jag alltid gjort, börjat med lite småbus och sen fortsatt, man får en härlig kontakt med dom när dom lärt sig att "ta för sig" utan att få bannor, hur vilda dom blir bestämmer man själv, jag hade ju en, min sista fö. som var rent farlig när hon kom men som blev ett äkta busfrö, tillgiven och snäll men alltid med lite sattyg i blicken. :p
 
Sv: Busig ponny som bits!

Hej!
Jag har en ponny som är 5 år. Och han är väldigt bitig. Det är inge naffs utan han biter hårt. Jag har verkligen sagt åt han på skarpen och visat att "det där gör du inte om" då han har bitit mig.
När jag säger åt honom så aktar han sig och ser verkligen ut att tänka "aha de där får jag inte göra" Men typ 3 sekunder efter så har han öronen framåt och försöker smyga dit med mulen igen.
Går med han på långt grimskaft och puttar bort honom såfort han kommer in på mitt "område" men ibland är han snabb och lyckas nypa ändå

Är det någon som har något tips? Han är en busig ponny och det här är nog lek enligt han. Han biter, jag säger ifrån, han biter, jag säger ifrån osv. Dessutom så bits han aldrig då vi är i stallet, men såfort vi kommer ut då vill han hålla på.

Blir tokig på den här lilla rackaren haha :)

Att bitas är aldrig acceptabelt,nästa gång kanske nån annan leder honom och den personen blir illa biten..eller nån annan korrigerar hästen på ett brutalt sätt när den biter.
Varför inte lära hästen att sluta innan det blir ett stort problem med blodvite?

När det gäller att nafsa eller bitas gäller alltid regeln nolltolerans!
Även om du och hästen tycker leken är kul så är det en säkerhetsrisk och ett beteende som kan urarta även om ponnyn nu har "bara" bus i blicken.

Handmata aldrig en nafsig ponny,det är regel nummer ett!
Led hästen och ha kontroll över den,du ska inte bli ledd,om hästen flyttar dig och bestämmer var ni ska gå och när så har du redan lärt hästen att den har rätt att göra vad den vill.
Om hästen nafsar eller biter testa att snabbt och bestämt backa upp hästen några steg som "bestraffning".Använd kroppspråket,sträck på dig höj händerna och backa bestämt hästen bakåt ifrån dig.Mena vad du gör,var bestämd! Annars kommer ponnyn bestämma över dig.Man ska inte va elak men bestämd!Var tydlig !

Hästen skall från dig,inte tillåtas kliva över dig och nafsa eller bita hur som helst.Snart tycker ponnyn det är jobbigt att backa så fort den nafsar och kommer sluta om du gör rätt.

Du måste bryta beteendet innan det inträffar ,när du blir biten har hästen säkert redan gjort saker som att flytta undan dig och varit allmänt respektlös.
Ibland är det lätt att va hemmablind och inte se att hästen faktiskt flyttar dig och leder dig hela tiden.Låter du den flytta på dig en cm så så flyttar den dig snart flera meter.
Bestäm vart du skall gå och se till att hästen hela tiden håller det avstånd som den skall ha,minsta lilla inklampande i "ditt område" ,eller att den vill gå före= korrigera hästen.Att backa är ett lätt sätt att korrigera en otålig pålle,men du måste göra det konsekvent om den testar dig.Och var bestämd ,mena vad du säger!

Det ska va lätt och roligt att leda en häst! ingen dragkamp eller slagsmål!

Var tydlig ,lugn och konsekvent och du kan snabbt lära den busigaste häst att visa hänsyn att vara uppmärksam och glad i sällskap med sin ledare.

All hantering av hästen är träning,tillåter du hästen att knuffa runt dig och bitas så har du omedvetet lärt den det.;)

Lyssna inte på råd som att "det går över",det är kul att busa osv.
Sunt förnuft säger att man skall ha kul med sin häst,kul har man när man slipper bli biten och så vidare..
Och ju fortare ponnyn får lära sig vilka regler som gäller desto roligare får alla i dess omgivning.
 
Sv: Busig ponny som bits!

Att bitas är aldrig acceptabelt,nästa gång kanske nån annan leder honom och den personen blir illa biten..eller nån annan korrigerar hästen på ett brutalt sätt när den biter.
Varför inte lära hästen att sluta innan det blir ett stort problem med blodvite?

När det gäller att nafsa eller bitas gäller alltid regeln nolltolerans!
Även om du och hästen tycker leken är kul så är det en säkerhetsrisk och ett beteende som kan urarta även om ponnyn nu har "bara" bus i blicken.

Handmata aldrig en nafsig ponny,det är regel nummer ett!
Led hästen och ha kontroll över den,du ska inte bli ledd,om hästen flyttar dig och bestämmer var ni ska gå och när så har du redan lärt hästen att den har rätt att göra vad den vill.
Om hästen nafsar eller biter testa att snabbt och bestämt backa upp hästen några steg som "bestraffning".Använd kroppspråket,sträck på dig höj händerna och backa bestämt hästen bakåt ifrån dig.Mena vad du gör,var bestämd! Annars kommer ponnyn bestämma över dig.Man ska inte va elak men bestämd!Var tydlig !

Hästen skall från dig,inte tillåtas kliva över dig och nafsa eller bita hur som helst.Snart tycker ponnyn det är jobbigt att backa så fort den nafsar och kommer sluta om du gör rätt.

Du måste bryta beteendet innan det inträffar ,när du blir biten har hästen säkert redan gjort saker som att flytta undan dig och varit allmänt respektlös.
Ibland är det lätt att va hemmablind och inte se att hästen faktiskt flyttar dig och leder dig hela tiden.Låter du den flytta på dig en cm så så flyttar den dig snart flera meter.
Bestäm vart du skall gå och se till att hästen hela tiden håller det avstånd som den skall ha,minsta lilla inklampande i "ditt område" ,eller att den vill gå före= korrigera hästen.Att backa är ett lätt sätt att korrigera en otålig pålle,men du måste göra det konsekvent om den testar dig.Och var bestämd ,mena vad du säger!

Det ska va lätt och roligt att leda en häst! ingen dragkamp eller slagsmål!

Var tydlig ,lugn och konsekvent och du kan snabbt lära den busigaste häst att visa hänsyn att vara uppmärksam och glad i sällskap med sin ledare.

All hantering av hästen är träning,tillåter du hästen att knuffa runt dig och bitas så har du omedvetet lärt den det.;)

Lyssna inte på råd som att "det går över",det är kul att busa osv.
Sunt förnuft säger att man skall ha kul med sin häst,kul har man när man slipper bli biten och så vidare..
Och ju fortare ponnyn får lära sig vilka regler som gäller desto roligare får alla i dess omgivning.

:bow: Mycket bra tips, tycker du ska följa det. Jag har hellre roligt med min häst genom att klias och puffas lite försiktigt. Tillåter aldrig bitas eller sparkas, hur kul nu hästen än verkar tycka att det är.
 
Sv: Busig ponny som bits!

Hej!
Jag har en ponny som är 5 år. Och han är väldigt bitig. Det är inge naffs utan han biter hårt. Jag har verkligen sagt åt han på skarpen och visat att "det där gör du inte om" då han har bitit mig.
När jag säger åt honom så aktar han sig och ser verkligen ut att tänka "aha de där får jag inte göra" Men typ 3 sekunder efter så har han öronen framåt och försöker smyga dit med mulen igen.
Går med han på långt grimskaft och puttar bort honom såfort han kommer in på mitt "område" men ibland är han snabb och lyckas nypa ändå

Är det någon som har något tips? Han är en busig ponny och det här är nog lek enligt han. Han biter, jag säger ifrån, han biter, jag säger ifrån osv. Dessutom så bits han aldrig då vi är i stallet, men såfort vi kommer ut då vill han hålla på.

Blir tokig på den här lilla rackaren haha :)

Du är för snäll!!
Säg ifrån hårdare, han ska fan inte bitas, punkt. I dessa lägen anser jag att man får slå dem, en gång precis när de biter, och igen om de biter igen.
Observera att man inte får slå dem 1 sekund efter att de har bitit, utan bara när de gör det/är på gång.
Hur hårt/yvig rörelse och så beror på hur känslig hästen är, vissa hinner man inte drämma till de har redan aktat sig - då har de fattat poängen och det hela blir ett allvarligt hot istället, ingen mening med att springa efter och slå, har de hunnit undan så har de.
 
Sv: Busig ponny som bits!

Jag hade bitit tillbaka.. :angel: (förlåt, kunde inte låta bli)

Skämt åt sido. Tycker du fått många bra tips här. Var noga och konsekvent hela tiden så borde han sluta.
 
Sv: Busig ponny som bits!

Enligt en veterinär-handbok från 1916 ska man trycka in en kokt palsternacka i munnen om hästen bits!:bump:

Själv nyper jag min huggande dam i ena näsvingen och inbjuder till bus i stället och det är det ändå som fungerar! Har jobbat med detta problem i åtta år och tack vare MacGyvers tips så har nu den gamla damen slutat att bitas:idea:
 
Sv: Busig ponny som bits!

Sådär höll mitt sto på när hon var i den åldern - en hel lång helg gick jag promenad med henne på långt grimskaft och var MYCKET uppmärksam. Så fort hon var framme och skulle bitas körde jag in hela grimskaftet i munnen på henne. Smaker tydligen inte als gott :laugh:
Det fick henne i alla fall att sluta med det.... händer i bland att jag måste visa henne att så GÖR man inte - kanske nån gång i månaden - men hon tycker inte om att tugga grimskaft!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 349
Senast: pumah
·
Övr. Katt Min kattunge på ungefär fem månader är en riktigt liten charmkille. Han är lugn, kelig och sover större delen av dagen. Den där andra...
Svar
5
· Visningar
1 060
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 043
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp