Busig häst?

T

Tinglan_star

Hejsan
Vi har en maxad D som de senaste två månaderna har börjat bete sig illa vid ridningen. Han bockar, kickar och stegrar sig. Har försökt att hitta ett mönster och tycker att det är mer frekvent i höger varv vid trav. Han får hö, korn och betfor ibland. Han är inte ojämn i skritt eller trav när vi har tittat på honom och reagerar inte när vi lyfter hovarna. I skritt går han lätt i form och i stallet är han lugn i all hantering. Vi vill inte gärna tro att han bara är trotsig, och vill testa oss. Köpte honom i juni 2005 och då var han en liten osäker och smårädd ponny. Sedan dess har han utvecklats väldigt mycket och verkar trivas med oss. Vad kan ha hänt?:confused:

Sv: Busig häst?

oj, vad det bero på kan man ju verkligen inte svara såhär på genom en tråd. det kan ju bero på i princip vad som helst. utrustningen kanske inte passar som den ska? han kanske har ont någonstans? osv.

har ni kontaktat veterinären?

Sök hjälp i form av veterinär, vad som har hänt kan man inte svara på. Uppenbarligen har hästen problem, något som den signalerar hej vilt.

Hovslagaren är kontaktad och veterinären är nästa steg. Under longering går han rent och han är inte varm eller svullen utmed benen. Han har haft samma utrustning sen vi köpte honom, vi var lite inne på att sadeln skulle ha blivit för liten för han har byggt musker under sommar/höst men massören tyckte inte att det kändes så. Kan det vara broddarna? Han har två på varje hov.

Hej!

Min tjej visade ingen synlig hälta (dvs. som jag såg) men när vi kollade på klinik var hon lika halt på båda bak. Knäledsinflammation och hon låter lite som din.. Gick super i skritt men bockade, sparkade och hade sej i ffa galoppen.. När man pressade gick hon "bra" men det kändes som om nåt inte var riktigt rätt. Jag skulle kolla häst hos vet omgående.. / Lavinia, som inte säjer att din är halt, men det är bra att kolla upp

Om inte veterinären eller hovslagaren hittar något vill jag rekommendera equieterapeut, stor kunskap om hästens kropp innifrån och ut, samt en bred behandlingspalett att använda sig av, kiropraktik, akupunktur, laser, massage mm.
Låter som det kan vara ett problem som en sådan kan lösa.
MEN! Veterinär först!!

Lycka till!

Läste i andra inlägg om ischias, hur uppträder dessa symptom på en häst och hur kan man kolla det? Massören kände att våran kille var lite stel i korsryggen, men han hade gått ett par hårda dressyrpass dagarna innan så det kunde lika gärna vara träningsvärk.

Jag känner en häst som var ungefär lika dan. Det tog ganska länge innan de sökte veterinär för de tyckte inte att han var halt direkt.
Det visade sig att han hade brutit manken...
Han är frisk nu, men det lönar sig att åka till klinik.

Usch vad hemskt!:cry: Vi ska ringa och boka tid nästa vecka. Tycker att våran kille skulle reagera vid den dagliga vården och när vi känner igenom honom om han hade ont någonstans men det gör han inte. Skönt att höra att hästen är OK nu :)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Träning Nu behöver jag hjälp. Jag köpte en häst i början på februari, importerad från Holland. Han var omusklad och tunn och så han har fått...
Svar
12
· Visningar
2 628
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar