Bur vid tävling?

Silver Girl

Trådstartare
Ska börja rallykurs på torsdag och börjar fundera över tävlingspremiär i sommar :D. Då dyker ju en del praktiska frågor upp, som var hunden ska vara vid bangång, när matte behöver gå på toa m m. Sommartid är ju bilen ingen höjdare. Känner en del som också tävlar rally men de har passerat nybörjare så det är ju inte säkert vi åker på samma tävlingar/samma tider. Familjen kommer säkert och tittar på första tävlingen, men de är ju inte så intresserade att jag kan räkna med deras sällskap framöver.

Har alla ni som tävlar/ställer ut bur till era hundar eller har ni sällskap som kan hålla? Eller andra lösningar?

Om ni har bur, vilken sort och varför? (Galler, tyg m m).
Vill i så fall ha en som är lätt att bära trots att man har pigg hund i andra handen, som kanske glömmer att hon inte får dra när vi hamnar på en tävlingsplats...

Och hur vänjer man bäst in buren? Tänker i så fall först hemma, och sedan kanske ta med på en klubbträning och hon får träna på att ligga i buren?

Ska börja rallykurs på torsdag och börjar fundera över tävlingspremiär i sommar :D. Då dyker ju en del praktiska frågor upp, som var hunden ska vara vid bangång, när matte behöver gå på toa m m. Sommartid är ju bilen ingen höjdare. Känner en del som också tävlar rally men de har passerat nybörjare så det är ju inte säkert vi åker på samma tävlingar/samma tider. Familjen kommer säkert och tittar på första tävlingen, men de är ju inte så intresserade att jag kan räkna med deras sällskap framöver.

Har alla ni som tävlar/ställer ut bur till era hundar eller har ni sällskap som kan hålla? Eller andra lösningar?

Vill i så fall ha en som är lätt att bära trots att man har pigg hund i andra handen, som kanske glömmer att hon inte får dra när vi hamnar på en tävlingsplats...

Och hur vänjer man bäst in buren? Tänker i så fall först hemma, och sedan kanske ta med på en klubbträning och hon får träna på att ligga i buren?

Bur, LÄTT.
Jag har ofta mina i bilen, då kan de verkligen vila och chilla.

Jag har i regel alltid en canvasbur i bilen, men eftersom Ivan lätt tar sig ur en sån är han förpassad till gallerfinka. Båda hundarna är burtränade sedan de var små och tycker att buren är ett skönt ställe att koppla av på.

Bur, LÄTT.
Jag har ofta mina i bilen, då kan de verkligen vila och chilla.

Jag har i regel alltid en canvasbur i bilen, men eftersom Ivan lätt tar sig ur en sån är han förpassad till gallerfinka. Båda hundarna är burtränade sedan de var små och tycker att buren är ett skönt ställe att koppla av på.

Fast kan jag ha henne i bilen behöver jag ingen bur. Tänker mest på när parkeringen är i strålande solsken och kanske även en bit från själva tävlingen, då behöver jag en annan lösning.

Fast kan jag ha henne i bilen behöver jag ingen bur. Tänker mest på när parkeringen är i strålande solsken och kanske även en bit från själva tävlingen, då behöver jag en annan lösning.

Jag har båda.
Det kan nämligen vara SVINLÅNGT att gå till parkeringen till tävlingsplatsen på många tävlingar, och jag värmer gärna upp på andra sätt än att gå mellan camp och bil :D

Jag har båda.
Det kan nämligen vara SVINLÅNGT att gå till parkeringen till tävlingsplatsen på många tävlingar.

Ok. Då missförstod jag dig :p, läste att du hade hunden i canvasburen i bilen...

Du som provat båda, skulle du välja galler eller canvas om du inte hade en rymmare? Varför i så fall?

Jag har mina i canvasburar. Jag har burtränat unghunden sen hon var liten och den äldre fick lära sig när det behövdes då hon började tävla för jag inte visste om att man kunde burträna ;)

Jag har mina i bilen, men då med galler i dörröppningar, nedfällda säten och lakan över fönstren, vilket gör att det blir lika svalt i bilen som i skuggan.

Om det av någon anledning inte går, tex att tävlingsplats är långt från parkering och jag inte "kan" gå mellan, då sitter hundarna i tygbur. Det är inget jag vant dem med, utan jag har helt enkelt slängt in dem där och stängt. De har aldrig varit speciellt brydda utan accepterar läget och lägger sig lugnt för att vila.

Jag har en stor, rund tygbur där de har gott om plats och en fyrkantig tygbur som är lämplig när jag bara har en hund med mig. En nackdel med den fyrkantiga som jag inte tänkte på vid köpet var att det är ganska lite nät på sidorna, mer "vanligt tyg". Det gör att luftgenomströmningen blir sämre och det blir snabbt varmt i buren. Vid framtida burköp kommer jag välja burar med så mycket nät som möjligt och sedan hänga lakan över de sidor som kan behöva skymd sikt av någon anledning.

Kan jag inte ha hunden/hundarna i bilen (bur) så tar jag med mig galler- eller canvasbur. Har även en vagn ifall mer packning behövs. Föredrar canvasburen då jag inte har skynke till gallerburen än (de måste vara täckta på minst tre sidor, får ta en filt de gånger jag behöver den) men är jävligt noga med att inte lämna hunden ensam efter att han fick upp blixtlåset och rymde en gång när jag passade på att gå på toaletten... :o där är ju gallerburen betydligt bättre.

Ok. Då missförstod jag dig :p, läste att du hade hunden i canvasburen i bilen...

Du som provat båda, skulle du välja galler eller canvas om du inte hade en rymmare? Varför i så fall?

Defintivt canvas om hunden stannar i buren. Tar nästan ingen plats, har bättre täckta väggar än en gallerbur, är tyst och smidig. :up:

Tävlar mycket och har nästan alltid hunden/hundarna i canvasbur. Canvasbur för att den är lätt och smidig att ta med samt mörkare för hunden att ligga i dvs blir mer ostört. Har en gallerbur som jag fått av en bekant men den är tung och man klämmer sig alltid när man ska fälla upp/ned så den bor på vinden. Brukar också alltid ha med en campingsstol att sitta på samt en filt att täcka över buren om soligt eller lägga in i buren alternativt ha runt mig om kyligt.
Har man en hund som kan få upp blixtlåset funkar det bra med ett hänglås mellan båda "blixtlåsöglor". Funkar inte på hundar som river eller biter sönder nätet då :p

Nuvarande hund gick rakt in i buren o lade sig när vi var på HundCampus, hade aldrig sett en bur innan, annat än i bilen. Det var en Furrari.
Förra hunden tog tillflykt i en bur när en löpsk tik försökte våldta honom.

Låter som canvasbur för min del. Några tips vad man ska tänka på vid köp? Vad kan bli fel/mindre bra?
Och vilken storlek kan passa en goldentik som verkar bli av lite mindre modell (hon är ju inte färdigväxt än...)?

Jag har mina i bilen eller bundna i min campingstol. Blir ju lite annat när man bara har en kanske, men jag skulle aldrig släpa på en bur!

Jag har mina i bilen eller bundna i min campingstol. Blir ju lite annat när man bara har en kanske, men jag skulle aldrig släpa på en bur!
Hur gör du om du behöver gå iväg? Min skulle lätt dra iväg med en campingstol, dröjer nog tills hon är vuxen och lugn innan jag skulle ev lita på att hon ligger kvar medan jag är på toa t ex...

Hur gör du om du behöver gå iväg? Min skulle lätt dra iväg med en campingstol, dröjer nog tills hon är vuxen och lugn innan jag skulle ev lita på att hon ligger kvar medan jag är på toa t ex...
Valp tar jag med på toa, de andra ligger som döa sillar där jag lägger dem. Är jag orolig så letar jag upp en stolpe eller ett träd att sätta dem i.

Låter som canvasbur för min del. Några tips vad man ska tänka på vid köp? Vad kan bli fel/mindre bra?
Och vilken storlek kan passa en goldentik som verkar bli av lite mindre modell (hon är ju inte färdigväxt än...)?

Jag vill har bur som kan öppnas på både kort- och långsida samt gå att fälla ihop smidigt så det tittar jag efter. Hittade en på 4dogs till vettigt pris där det även går att fälla ner som "gardiner" vid varje sida så man kan välja själv hur mycket hunden ska kunna se ut. Dessutom fick man med en bra bärväska.
Köp en tillräckligt stor är väl mitt tips. Många med stora hundar har också sexkantiga burar, typ som en hage. Finns också från 4dogs. De är väldigt lätta att bära på.

Jag har min hund i bilen, med silvershade-duk och öppna fönster om det är varmt och soligt. I bilen ligger han väldigt bra och är lugn. Nu är dock tanken att vi ska träna in att ligga och vila i canvasburen. Har börjat hemma med att han får tugga ben i buren och ska sedan fortsätta med samma på träning och sedan tävling.

Just det, angående burträning.
För mina hundar har det ända sedan valp varit naturligt att ligga i bur. Redan i valphagen har de hos min uppfödare en canvasbur som alltid står öppen och gärna nyttjas som sovplats. Hemma har jag också en canvasbur som alltid står öppen. I bilen åker dom i bur och har gjort ända sedan de hämtades hem. Så jag har liksom aldrig behövt träna någon av hundarna att slappna av i en bur, det har de fått lära sig helt naturligt från första stunden.
När min Dahlia var liten så visste jag att vi kommer behöva flyga en del hennes första år. Jag hade därför hennes flygväsks framme hela tiden. Där sprang hon in ibland för att sova eller leka med någon leksak. Sedan stängde jag till den ibland, först mycket korta stunder och sedan lite längre när hon låg och tuggade ben eller när hon sov. Började sedan även bära lite på väskan. Inga problem.
Hon älskar den där väskan. Tar jag fram den lägger hon sig direkt och somnar. Hon är 5 år nu men anser att flygburen är bästa sovplatsen :p

Jag tycker du ska kolla på en bur från 4dogs. Tycker de har absolut bäst kvalitet på sina burar och de är stadiga men ändå inte tunga.
Nu har mina hundar aldrig haft några problem med att gå in eller ligga i bur, de älskar det men så är de vana redan från de att de är 3 veckor att ha en öppen canvasbur (bortklippt framsida) att ligga i som @Malibu_Stacy säger.

Skulle jag burträna skulle jag ge hunden mat i buren, låta den ligga där och tugga ben och kasta in godis så den får positiv förväntan. Men har du en någorlunda vettig hund tror jag inte du behöver träna nåt alls.

Jag vill har bur som kan öppnas på både kort- och långsida samt gå att fälla ihop smidigt så det tittar jag efter. Hittade en på 4dogs till vettigt pris där det även går att fälla ner som "gardiner" vid varje sida så man kan välja själv hur mycket hunden ska kunna se ut. Dessutom fick man med en bra bärväska.
Köp en tillräckligt stor är väl mitt tips. Många med stora hundar har också sexkantiga burar, typ som en hage. Finns också från 4dogs. De är väldigt lätta att bära på.
Och jag vill ha en bur med enbart en öppning - färre dragkedjor som hunden kan försöka dra ner :D

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 607
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka