Bur till råttor

O

Orzon

Jag ska bygga en stor bur att ha råttor i.
Gnager råttor på trä ?
Tänkte använda typ playwood som gavlar.
Måste jag sätta nät på insidan av trät eller håller dom sej inne?
:confused:

Sv: Bur till råttor

Jepp, råttor gnager. En del mer och en del mindre. I allmänhet är väl honor gnagigare än hanar iaf.
Plywood är inte att rekommendera, limmet i träet är inte bra. Jag hade hellre satsat på furu eller något annat lövträ (eller trä man har till båtar, det ska visst vara svårt att gnaga på och klara vätan väldigt bra)

Vilken sida väljer du själv, men risken att de tuggar sig ut är ju mindre om du har nät på insidan :)

Det var ju synd. Då får jag göra om ritningarna.
Det blir nog nät runtom med plexiglas som skyddar längst ner (gillar inte att dammsuga) :)
Måtten blir ca 75x100 cm och drygt två meter hög.

Nu ska jag bara hitta trevliga råttor som kan bebo buren :D

Jag har stor respekt för gulzebrans svar, men vill ändå påstå att plywood är såpass starkt och har en sån glättad yta att det troligen inte är gnagvänligt för tamråttor. OCH tamråttor är inte hälften så gnagiga som gerbiler. Så det KAN gå. Men man vet ju aldrig med gnagare, det gäller att hålla ögonen på dem! Vi hade en bur till marsvinen när vi var små som pappa gjort i plywood, teak och mahogny. De tog sej inte ut, men marsvin är å andra sidan relativt lugna av sej med gnagandet :cool: ....

Fast det beror lite på träet. har stött på plywodskivor som är enormt gnagvänliga, nästan så jag velat gnaga :D

Fick lära mig det om plywood på min tid som marsvinsmänniska i marsvinekretsar och de är ju grymt mycket lugnare än råttor med gnagande... Så det borde väl vara värre för råttor. men som sagt, det beror lite på, jag själv skulle då iaf inte ens testa :)

Toriryttaren: Oh nice :d Då måste du lägga in bild sen också, måste ju få se mästerverket! :) Och glöm inte att lacka en jävla massa, skrota bur är inte det minsta roligt...

//Zebran som saknar sin gamla råttbur

Liknande trådar

Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: Badger
·
Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
710
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur