Bur i bil - alternativ?

Sofie.S

Trådstartare
Jag köpte en bur som upptar hela vårt bagageutrymme på passaten men taket på buren är ca 15 cm lägre än själva biltaket och jag misstänker att vår Broholmer kommer behöva de extra centimeterna som vuxen..

Vad har man för alternativ som är lagliga?
Lastgaller - men då måste man även ha grindar om jag förstått rätt?
Godkänd sele att förankra i i skuffen?

Nu har vi inget lastgaller utan lastnät, är det godkänt eller måste det vara galler? :)

Jag har beställt specialbyggda burar till min Chrysler Grand Voyager, dels pga att jag vill ha en lite speciell lösning på hur utrymmet utnyttjas men också eftersom många vanliga burar är lite för låga på höjden för mina ganska stora hundar och min bil har gott om plats på höjden.

Jag har beställt specialbyggda burar till min Chrysler Grand Voyager, dels pga att jag vill ha en lite speciell lösning på hur utrymmet utnyttjas men också eftersom många vanliga burar är lite för låga på höjden för mina ganska stora hundar och min bil har gott om plats på höjden.
Vi kommer att byta ut vår bil inom 1-2 år, annars var tanken att specialbeställa. Men gör det hellre till nästa bil som kommer vara mer anpassad efter barnfamilj med stor hund. :p

Vi kommer att byta ut vår bil inom 1-2 år, annars var tanken att specialbeställa. Men gör det hellre till nästa bil som kommer vara mer anpassad efter barnfamilj med stor hund. :p

Ja, det kostar ju en del att specialbeställa och ska man byta bil är det kanske inte så kul att behöva beställa specialbyggen två gånger.

Då kanske grindar och galler är bästa alternativet så länge, även om man tappar en hel del säkerhet.

Ang lastnät så tvivlar jag på att ett sånt håller för den tyngd som en stor hund får vid en kraftig inbromsning eller krock.

Det är inte alltid helt enkelt att ha stora hundar. :angel:

Ja, det kostar ju en del att specialbeställa och ska man byta bil är det kanske inte så kul att behöva beställa specialbyggen två gånger.

Då kanske grindar och galler är bästa alternativet så länge, även om man tappar en hel del säkerhet.

Ang lastnät så tvivlar jag på att ett sånt håller för den tyngd som en stor hund får vid en kraftig inbromsning eller krock.

Det är inte alltid helt enkelt att ha stora hundar. :angel:
Jag har märkt det :D

Tänk på att lastgaller bara hindrar hunden från att åka framåt (och därmed inte skada personer i kupén) vid en kollision. Vid en påkörning bakifrån är hunden oskyddad och har bilen dessutom stora glaspartier i antingen sidorutorna i bagageutrymmet eller i själva bagageluckan så finns risk att en hund kan kastas ur bilen vid en eventuell påkörning bakifrån eller om bilen voltar och glaset går sönder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka