Bur eller sel i bilen när man inte har kombi?

Taxilock

Trådstartare
Vad är egentligen bästa sättet att "frakta" en hund via bil när man inte har kombi. Bilbur som är fäst på något sätt i baksätet eller en krocktestad sele? Finns det (säkra)hundburar att fästa i baksätet på bilar?

Jag känner mig helt rådvill alla säger olika och vissa kommer med tips som tycks helt galna :confused:

Sv: Bur eller sel i bilen när man inte har kombi?

Det här med säker transport är en svår fråga tycker jag.

Mina åsikter, vilka inte alls är direkt vetenskapliga :D är att en bur i typ "kattmodell", en sådan i plast inte alls känns speciellt säker monterad i baksätet med bilbälte eller liknande. Snarare rent farlig om man krockar och den flyger framåt. Jag misstänker att den inte heller klarar av att hunden kastas mot framväggen, utan kommer gå sönder.
Medan en krocktestad sele åtminstone håller en mindre hund på plats vid en krock. Ska selen sedan skydda hunden är det nog extremt viktigt att modellen sitter perfekt över hundens bröstben... Jag skulle nog aldrig fästa en hund modell större i en sele, det känns alltför farligt.

Själv har jag ingen egen bil, men mina två åker ju vid tillfällen och har därför varsin sele. De väger runt 4 kg var och sele känns som det bästa alternativet då det är lätt att flytta mellan bilar och andra fordon, typ på bussen.

Annars tänker jag att en transportbur som är monterad på golvet bakom passagerarsätet kan vara hyfsat säker, förutsatt att detta är genomförbart...:cool: Alternativet är ju att fälla baksätet och montera ordentligt där :idea:

Jag har en relativt liten hund (d/s gårdshund) som just nu är bara är valp och jag har en relativt liten bil (seat ibiza).
Jag håller med dig, tror inte en bur i plast är säkert för fem öre vid en krock :O
Ett alternativ är ju som du säger att kanske fälla sätet men det vill jag helst slippa då vi ibland åker fler än två st i bilen, hmm. Det här är så svårt!

Vi har en sele som är i samma material som vanliga bilbälten, den känns i alla fall säker och även min hund som ogillar att sitta fast/åka bil accepterar den.

Jag skulle nog välja sele om jag inte kunde ha bur i bagageutrymmet.

Nu vet inte jag exakt vad en vuxen dsg väger, men är det under 10 kg så är det nog ok att spänna i ett ordentligt bälte.
Var dock noga med val av bältet!! Vet inte hur marknaden ser ut nu, men när jag köpte mina var Allsafe de enda krocktestade. De känns väldigt robusta med ordentlig fodring och metallspännen.

Spänn sen alltid hunden i mittsätet där bak, så kan den i vart fall inte träffa någon i framsätet om olyckan är framme.

Tror det skulle kunna funka :) Men det kanske kommer någon annan med bra tips!

Jag hade i ditt fall valt en Allsafe sele som du provar ut i butik så den sitter ordentligt. Själv hade jag Allsafe till min schäfer när den åkte bilar som var sedan. Hellre sele än löst i bilen.

Allsafe är den enda hitills som är krocktestad.
Smäller man i över 50 km i timmen så slipper man få en elefant i nacken, men hunden överlever knappast.

Plastburar är bara skräp, lixom hoppfällbara utställningsburar.
Finns en Schweizisk krocktatad bur för mindre hundar o katter, den påminner mycket till utseendet om MIM buren, minns inte vad den heter, den skall gå att spänna fast med bälte.

har 2 st fem-kilos hundar som åker med sele. är inte helt säker på hur (om) selarna är testade, tänkte inte så långt när jag köpte dem, utan förutsatte i vanlig god tro att de är säkra... ska ta och kolla upp det när jag kommer på vad de heter :)
dock, väldigt smidigt sätt att "förvara" hundarna i bilen, skulle jag krocka vet jag att de hamnar i passagerarsätets ryggstöd och inte i mitt, eller i mitt huvud eller ut genom framrutan osv. bättre än inget...

halvt kl.
Löst i bilen är inget alternativ det var just därför jag startade tråden för att höra vad andra tycker är bäst och vad andra har för erfarenheter ;)
Jag skulle aldrig få för mig att använda en plastbur eller en sån där utställningsbur, ska jag ha en hundbur ska den vara krocktestad, det ser jag som en självklarhet. Likadant så är det allsafe som gäller om det är sele vi ska ha.

Vallhund: Hur vet du att hunden inte överlever en krock på över 50 km/h?

Vi har vår pudel i Allsafe sele. Har flera fästen till bilarna så vi slipper att flytta runt dom när vi byter bil hemma. Vi ett fäste i mamma o pappas bil också. Det fungar jätte bra med Allsafe selen.

Jag har en liten hund (5kg) och hon åker i plastbur fastspänd i baksätet. Hon trivs inte alls i sele så därför får hon sitta i bur. Jag har flyttat bak sätet framför så långt det går bakåt så det är inte så stort avstånd att "flyga" framåt vid ev krock. Sen skyddar ju sidokrockkuddarna vid sidokollision. Tyvärr kommer ju buren att gå sönder vid en ev krock och då kan det blir vassa plastkanter hunden skadar sig på men jag har inte hittat en bättre lösning.

Ställer man buren på golvet som är säkrast blir det väldigt dåligt luftflöde och då vi åker ganska mycket bil vill jag inte att hon har svårt att andas och blir för varm, utan att hon ligger och vilar istället så därför har jag valt att inte ha buren på golvet.

Jag tror vallhund menar Falconburen. Jag har tittat på den men den minsta är tyvärr alldeles för stor för en liten hund och jag tror inte man får in den i baksätet.

Jag har inte hittat något krocktestat alternativ som passar i baksätet men om du hittar det får du gärna skriva i tråden.

Själv hoppas jag på att kunna byta bil till en halvkombi och då ska jag måttbeställa en bur till min lilla vovvs!

Svar till flera:

-Enligt Allsafes egna tester så garanteras bara att hunden klarar kollissioner i upp till 50 km/h.

-Ja, det var Falcon jag avsåg.

-Plastbur på golvet, i kläm mellan sätena är rena dödsfällan för hundar/katter. Har funnits en Tysk film om säkerhet för djur i bil, tyvärr har den försvunnit från nätet, där visades med tydlig illustration vad som hände med djur som åkte osäkert i bilar.

mvh

Usch:( tur att jag kollade in på denna tråd. Hade tänkt ha bilburen i kombin och transportburen i toyan som är halv kombi för att slippa flytta buren mellan. Ja ska kolla upp om våran gamla bur är på tok för stor för lillen i helgen för i så fall blir det att mått beställa en till bilbur till toyan eller köpa bilbälte till honom att ha i min bil. Lös är inget alternativ utan tills jag lös problemet blir det att flytta buren mellan bilarna.

-Plastbur på golvet, i kläm mellan sätena är rena dödsfällan för hundar/katter. Har funnits en Tysk film om säkerhet för djur i bil, tyvärr har den försvunnit från nätet, där visades med tydlig illustration vad som hände med djur som åkte osäkert i bilar.

Här är en sammanfattning av den tyska filmen:
http://www.automotorsport.se/news/1...visar-säkrast-för-hund-och-katt-i-bil-är-box/

Svar till flera:

-Enligt Allsafes egna tester så garanteras bara att hunden klarar kollissioner i upp till 50 km/h.

Fast det beror ju på att de inte testat mer. Testet är gjort med 20 kg hund och i 50 km/h. Hund + sele klarade sig.

Men det innebär ju varken att 25 kg hund klarar sig i 50 km/h eller att XX kg hund dör i 70 km/h. Utan att det som testats är 20 kg i 50 km/h.

Dvs det säger varken bu eller bä om parametrar utanför de testade. Lite trist, för det kanske visar sig att selen klarar 60 kg hund i upp till XX km/h och 20 kg hund i upp till YY km/h osv - vilket ju vore bra att veta beroende på just hur mkt ens egen hund väger och så.

Däremot borde de kunna tala om hållfastheten i materialet. Det finns ju tabeller för hur många ton t ex 40 kg hund blir vid en tvärnit i X och Y km/h. Och då är det ju iaf enkelt att kolla om materialet klarar en belastning på lika många ton. Säger inget om hur hunden klarar sig, men om/att selens material håller. Det borde ju vara rätt lätt för dem att uttala sig om.

Vi har löst problemet med hjälp av en mjuk bur som står på golvet bakom passagerarstolen. Men jag blir lite orolig när det står om dålig lufttillförsel. Den förra buren var en plastbur som sattes fast med bilbältet, men hunden växte ur den så vi köpte precis en större bur.

Jag har tittat på bilbältet för hund och det kändes lite osäkert, hunden hinner ju flyga iväg en bit innan bältet stoppar upp farten. Någon som har mer att berätta om bilbältet för hund? Fungerar det enligt dig? Vilket fabrikat och så vidare?

Jag köpte en allsafe sele till slut, den är ju krocktestad så jag tror den är näst bästa alternativet efter en krocktestad bur. Nu har ju jag tack och lov aldrig krockat *peppar peppar* men selen och fästet är rejält. Och eftersom att jag har en liten hund behöver hon ju inte ha själv fästet så långt men hon kan ändå sätta/lägga sig utan problem. Hennes fäste är inte så långt att hon skulle flyga in i sätet framför vid en eventuell krock.

Men ska man ha en sele "ska" det vara en AllSafe sele :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
697
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025