Bultning... Hur är det egentligen?

Inte för att argumentera emot, utan mer så någon inte känner sig chockade eller så - men det kan som sagt variera hur det låter, beroende på vad den drivs av (tryckluft, fjäder, krut). Det kan låta precis som ett pistolskott - en kort, skarp, mycket hög knall om det är en krutladdad.

Antar att personliga preferenser eller något hos den som avlivar spelar in ang vad som väljs. Om man vill slippa "skottljud" borde man kunna fråga den man ska anlita hur mycket det kommer att låta?
Det kanske finns mer eller mindre ljuddämpade. Min bultpistol var krutladdad och även när jag lade i största laddningen så lät det inte som ett skjutvapen. Men visst hörs den. :)

Det kanske finns mer eller mindre ljuddämpade. Min bultpistol var krutladdad och även när jag lade i största laddningen så lät det inte som ett skjutvapen. Men visst hörs den. :)

Ja då finns det nog annat med som skiljer - jag är inte direkt någon expert på detaljer i bultpistoler :)

Men nu sist så lät som ett pistolskott som sagt. Hördes över hela byn, och hördes inomhus hos grannarna med. Innan har det varit betydligt mer dämpade ljud. Men killen som kör här nu har uppenbart en annan sort än killen som körde här förr (den lät bara tjoff)

Ja då finns det nog annat med som skiljer - jag är inte direkt någon expert på detaljer i bultpistoler :)

Men nu sist så lät som ett pistolskott som sagt. Hördes över hela byn, och hördes inomhus hos grannarna med. Innan har det varit betydligt mer dämpade ljud. Men killen som kör här nu har uppenbart en annan sort än killen som körde här förr (den lät bara tjoff)
Oj!

Alexandra W har beskrivit allt mycket sakligt. Jag har varit med många gånger och det är lite olika, men det har alltid gått väldigt snabbt och bra tillväga.
Det kommer ofta ganska mycket blod, så har du möjlighet, gör det en bit från stallet, gärna ute i en hage, så slipper du se det varje gång du ska gå ur stallet. det försvinner efter lite regn, men minnet finns kanske kvar. Dessutom kan djur dras till blodet och det kan ju också kännas jobbigt.
Hoppas det går bra för er.

En sak jag kom på nyss är vikten av att inte stå för nära är att man kan bli sparkad utan att man märker det.

Jag upptäckte flera dagar efteråt att jag hade ett jättestort märke av en av framhovarna mitt på vaden.

När jag sen kollade på byxorna fanns där ett stort märke efter en sko på snedden.

Jag kände inte ens att jag blivit sparkad. ....

Det finns en film på tuben där dom bultar en häst, den tittade jag på för att förbereda mig för några veckor sedan innan jag tog bort min häst. Jag pratade även med 3-4 människor som varit med tidigare om hur det var, om det lät högt eller kom mycket blod vid själva bultningen, om hur man känner sig när man leder fram hästen, minutrarna innan, minutrarna efter... ALLT pratade vi om!
Jag var väl förberedd och valde att vara med vid bultningen men inte avblodningen (vit häst, jag tyckte inte jag behövde se honom i en blodpöl det sista jag gjorde).

Jag är idag väldigt glad att jag var med. Det hanterades på ett väldigt proffsigt sätt, skottet var inte så högt som jag trott och inget blod i pannan på hästen. Han föll jättefint och såg lugn och fridfull ut.
Han hade fått 1 oralspruta lugnande innan, kanske det gjorde att han inte hade några nervryckningar i benen. Men han var ändå inte väck när vi ledde ut honom utan mer som vanligt och stod och åt sin favoritmat osv...

Det var fint.
Hade en bädd av halm där han togs bort för att det skulle suga upp det värsta av blodet senare och hade stallkamrater som lovat att "städa upp" efteråt. Så jag var med vid bultningen. Såg honom ligga där och sedan åkte jag däreifrån. En kompis stannade och var med under avblodningen och sa efteråt att det var klart.

Jag hade ångrat tror jag om jag inte varit med alls. Huvudsaken är att det var inte läskigt alls. Mer självklart.

Usch, nu börjar detta närma sig. Kanske står men för säkerhets skull vill jag veta säkert igen, kan hästen stå och äta ur sin hink medans den bultas? Är det risk att man får häst eller så över sig om man samtidigt håller i hink? Med tanke på att dom kanske sparkar och så?

Min häst är ju inte det minsta ansiktsskygg på något sätt och litar på nya människor så men jag vill vara på den säkra sidan och ge alla möjliga goda saker så att det inte finns någon risk att han blir skeptisk.

Sen undrar jag lite, ringde Agria och frågade och dom sa att det räckte att skriva hästens namn på kvittot? Ska inte id eller chipnummer eller så vara med för att identifiera hästen? Namn, då kan det ju vara vilken häst som helst tänker jag. Blev lite förvirrad.

Usch, nu börjar detta närma sig. Kanske står men för säkerhets skull vill jag veta säkert igen, kan hästen stå och äta ur sin hink medans den bultas? Är det risk att man får häst eller så över sig om man samtidigt håller i hink? Med tanke på att dom kanske sparkar och så?

Min häst är ju inte det minsta ansiktsskygg på något sätt och litar på nya människor så men jag vill vara på den säkra sidan och ge alla möjliga goda saker så att det inte finns någon risk att han blir skeptisk.

Sen undrar jag lite, ringde Agria och frågade och dom sa att det räckte att skriva hästens namn på kvittot? Ska inte id eller chipnummer eller så vara med för att identifiera hästen? Namn, då kan det ju vara vilken häst som helst tänker jag. Blev lite förvirrad.

Förra sommaren avlivades min förra häst och tyvärr råkade jag se allt. Hon stöp i backen riktigt rejält, där hade inte jag velat stå i närheten.
Jag hade if på henne, de betalade ut pengarna innan hästen ens var död. På kliniken kollade de varken pass eller chip, kunde ju kommit dit med en helt annan häst..

Min stod med huvudet i hinken då han bultades. De faller ju rakt ner(iaf alltid då jag varit med) och skjuter inte fram eller så. Så bara man står så att de inte kan råka välta över en, lite snett framför brukar funka, brukar det gå bra.
Jag har hållit ett par andra med huvud i hink med.

Pappersdelen vet jag dock inte iom att min pappa skötte det med min och övriga har jag inte behövt ta del av det.

Vad skönt att få bekräftat att dom kan stå och äta så.

Jag tänkte att jag tar med mig passet iallafall och förhoppningsvis så tittar han i det. Annars på Agria och lantbrukstjänst verkade det som att det bara räckte med namnet på kvittot, låter väldigt skumt. Jag tänkte att jag för säkerhetsskull ändå skriver med registreringsnumret och jag antar att hans anteckning och hästens namn och kvittot då räcker att skicka in.

Blir så himla osäker, vill ju inte stå där när det är dags och inte vara säker på vad som ska skrivas på och skickas in.

Hoppas jag inte anses alltför knäpp och konstig, lär ju vara ett helt vrak :crazy:

Jag tänkte att jag tar med mig passet iallafall och förhoppningsvis så tittar han i det. Annars på Agria och lantbrukstjänst verkade det som att det bara räckte med namnet på kvittot, låter väldigt skumt. Jag tänkte att jag för säkerhetsskull ändå skriver med registreringsnumret och jag antar att hans anteckning och hästens namn och kvittot då räcker att skicka in.

Blir så himla osäker, vill ju inte stå där när det är dags och inte vara säker på vad som ska skrivas på och skickas in.

Hoppas jag inte anses alltför knäpp och konstig, lär ju vara ett helt vrak :crazy:

Det är mänskligt att vara ett vrak i såna situationer. De som jobbar med sånt är vana vid det. Så ingen kommer bry sig om ifall du skulle göra något som normalt skulle ses som lite märkligt.
Jag är en väldigt stark individ. Men där och då var jag reducerad till ett snörvlande vrak. Efter bultningen och hästen "var borta" kunde jag känna att jag fick släppa fram allt iom att hästen inte längre kunde påverkas. Så jag bröt ihop helt och bara drog iväg och lät pappa ta resten, som vi enats om.
Vad du än väljer och hur du än reagerar så är det ok!
Orkar du inte: be någon om hjälp om möjligt. Man får må skit i såna här fall.

Det räcker med namnet och lantbrukstjänst vill inte ens se passet.

Tänker på er!

Nu är det gjort och så :cry: fy för att ta bort dom, men nu är det gjort och det gick fort och häst märkte ingenting alls. Han stod bara och åt sin mat precis som vanligt. Känns otroligt konstigt och tomt, kan inte riktigt förstå att jag inte är hästägare längre.

Måste (tyvärr) fråga detta. Jag får ta bort min häst vid stallet där hon bor men behöver ta hand om blodet efteråt. Någon som har tips om detta? Är det spån som gäller? Vi har möjlighet att stå på gräs eller stallplan/grus.

På gården finns hundar så blodet måste bort..

Måste (tyvärr) fråga detta. Jag får ta bort min häst vid stallet där hon bor men behöver ta hand om blodet efteråt. Någon som har tips om detta? Är det spån som gäller? Vi har möjlighet att stå på gräs eller stallplan/grus.

På gården finns hundar så blodet måste bort..
Det syntes nästan ingenting av blodet efter min häst på gräsmattan. Trodde det skulle vara mycket men syntes nästan ingenting. Hundarna får nog tyvärr hållas kopplade isåfall ett litet tag, det går inte att få bort allt blod.

Jag brukar avliva på gräs och sedan lägga en lastpall upp och ned över pölen. Stoppar hundarna här. Sedan väntar man tills det mesta regnat bort, eller så kan man hälla ett par hinkar vatten om dagen tills pölen är borta.

Jag tror att blodet rinner bort bäst på gräs.
Jag valde att ställa min häst på gräs men nog lite nära gårdsplanen (grus), så det rann ut även på gruset då jag valde spola lite med vatten efteråt. La på grus/spån ovanpå där sålänge, blodet i gräset försvann relativt snabbt.

Lastpall(ar, det blir mycket blod) ovanpå var en bra idé!

@Grazing Nej såklart inte allt, men merparten får jag nog försöka få bort..
Ska kolla om det går att få tag på pallar.

@Magnum Tack, ska kolla vad stallägaren föredrar att jag täcker med.

Hej!

Min stallägare sköljde bort blodet med vatten. Jag hade inte en tanke på att där skulle finnas blod kvar. Vi avlivade på gräsmatta. Han vi hade ute valde plats utifrån var han lättast kunde lasta, de vill gärna ha gott om utrymme, men ändå undanskymt så inte ovetande förbipasserade råkar se nåt de inte vill se.

/Lavinia

Jag öste spån och skottade bort. Öste spån och skottade bort. Osv osv. Det är en hel del blod så det blir en del spån att skyffla.

Det var en hel del kvar på grässtråna och så. Jag öste spån över så barn i byn skulle slippa se blodet. Det var juli så regn, nja. Var dock ganska frodigt gräs, nog lättare med kort gräs.

(Andra ggr så en var på snö, en annan såg tog killen från lantbrukstjänst med sig den biten gräsmatta där blodet var. Jag hittade två droppar efter lastning men i övrigt inget. Så vet inte om bara var ovanligt svårt få bort i somras. Men jag väljer ogärna gräs igen efter det. Det var massa strån med stänk på osv. Kändes som det hade varit lättare på annat underlag men det kan ju vara fel)

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
519
Senast: CarEr
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 856
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar