Bultning... Hur är det egentligen?

På den avlivningen jag var med på så bultades och avblodades hästen vid dyngstacken,så lbt såg till att hästen stog så att han landade nästan i dynghögen,så allt blod rann ju ner i spånet på stacken,så där vart det inte så mycket blod runt om sas,kanske 1x1 meter om ens det som syntes tydligt? Ägaren skottade ut lite från stacken sen så det syntes ingenting. Men då gäller det ju att ha en dyngstack på markhöjd...

I mitt gamla stall så bultades en på gårdsplanen,var vinter och snö,och det flöt ju ut väldigt mycket då,där var det kanske 3-4 meter x 3-4 meter som var blodigt,men det var som sagt i snö. Har aldrig varit med om avblodning på rent gräs.

Kan ju kanske vara bra om det finns möjlighet att kunna spola bort blodet nu under sommaren,annars så blir det nog kanske lukt och en massa flugor? Om du inte har möjlighet att kunna göra det vid tex dyngstacken så det rinner ner i den och försvinner,samt att du kan kratta över lite spån/halm över blodet sen?

Har för mig att en "normalstor" häst har ungefär 50 liter blod allt som allt,vet dock inte hur mycket det är som kommer ut dock,men blir en hel del.

Senast ändrad:
Och som sagt,om hästen har skor så se till att få av dom först,det gick ganska hårt till när lbt slog av skorna. Visserligen var hästen död då,men det såg iaf inte kul ut.

Håll inte i hästen själv första gången du är med vid en avlivning tycker jag. Stå en bit bort så att du kan se men gå undan om du vill. I samma ögonblick du hör skottet är hästen död. Man har svårt att förstå hur det kan gå så snabbt. Men innan ekot lagt sig är det över. Det som kan upplevas som mest otäckt är nog avblodningen och när de lyfter upp hästen men du kan ju välja att gå ifrån just efter skottet.

Vad var det som avgjorde att det var bäst att ta bort hästen? Har ju läst i dina andra trådar att du fått hem en mager häst i dåligt skick och så. Ledsamt :( Men hästen fick ju en bra sista tid hos dig iallafall!

Jag får panikångest efteråt när jag gått in i stallet.

Jag tar det från början:

När allt är klart med LBT och platsen är utsedd hämtar jag hästen och ställer den där vi kommit överens om.

Då håller jag i grimskaftet och BLUNDAR.

Jag hör hur LBT pratar lugnt och lugnande med hästen och när vi 3 andas i samma lugna takt kommer "puffen" och jag får grimman i handen sekunden senare och då går jag bort därifrån och öppnar inte ögonen förräns jag har ryggen mot hästen.

Jag går in i stallet och sätter mej i någon box och får då panikångest.

1a gången kom han från LBT in i stallet för att titta till mej och han ville då ringa efter en ambulans för jag fick ingen luft, men han var så gullig och satt med mej en stund och höll om mej mefans han berättade om en av sina hästar.
När jag sa att vi hade varit tillsammans i 20 år ville han jag skulle berätta lite om henne, och det lugnade ner mej så jag kunde andas nästan normalt efter ca 20 minuter.

Usch vad jag gråter nu, kan knappt skriva ens fast det hände 2004.

Prata och gråt massor efteråt, det hjälper även om andra tycker du är knäpp.

Viktigast är att du pratar med LBT INNAN om hur du känner dej och om hur aktiv du vill vara.

Vi behövde inte heller dra skorna på vår.
Han blev avlivad i boxen, så kunde tyvärr inte hålla i honom men hade gärna gjort det annars. Det small till bara och sen var han helt borta. Stannade för avblodningen också men sedan gick jag när de skulle släpa ut honom, för det ville jag inte se. Han stog på halmpellets och stallägaren mockade bort den fläcken med blod som var där så det behövde vi aldrig se.

Har även varit med och avlivat en väns häst, även där small det bara till och så var han borta. Han avlivades när det var torrt och hårt i backen ute så där ville blodet aldrig riktigt försvinna, så där hade det nog varit bra att ha något att hälla över - typ halmpellets eller likande.

Jag tycker faktiskt det är ganska odramatiskt och väntan fram till att djurambulansen kom var långt värre än själva avlivningen (akutavlivning på båda)

Jag har aldrig tagit av skorna, dom har inte ens frågat om det.
Ok,då är det olika. Han som var hit lastade inte på nån med skor,och eftersom det vart akut så hann inte ägaren få av dom,så lbt hade typ yxa och slägga,så vart mkt hovrester kvar på skorna som lämnades. Inte så trevlig syn. Gick snabbt gjorde det dock,och det var väll det som var meningen.

De får inte ha skor i containern. Här ville de man drar dem innan om man kan, men gör det om man inte kunnat/hunnit.

Däremot kanske olika om de lämnar skorna eller tar med. Som någon sagt så det är ju ingen vidare finess när de tar av. Hästen är ju död då den bryr sig inte, men jag har tyckt det var obehagligt med stora hornbitar kvar i skorna den gång då det var så halt så ta av innan var inte ett alternativ.

Så är det möjligt tar jag av skorna själv innan eller låter hovslagaren göra det.

Hur mycket blod förresten, så som skrivits så det är ganska mycket blod ingen häst. Men de två gånger jag själv tagit hand om blodet har det varit på gräs. Ena gången på vintern - då tinade blodet snön och marken under och en hel del gick ner i marken. Jag skottade bort röd snö, hällde spån på pölen och skottade upp och täckte sen över det jag inte fick upp.

Andra gången så sommar. Skottade spån på och tog upp, strödde sen spån över det sista så det inte syns utan syns vitt spån. Marken sög ju upp det sista.

Området med blod så själva pölen kanske 50*50 cm när jag efter några h gått dit. Funnits stänk på grässtrån här och där på kanske 1*1 m.

Jag var väldigt rädd för just blodpölen första gången jag själv skulle ta hand om den - men det var faktiskt betydligt mindre otäckt än jag befarat. Och mindre pöl än jag varit rädd för, även om det var mer blod än jag trott. Men det stannade i en sammanhållen liten pöl. Gick åt kanske 1/4 spånbal att ta hand om det men då har en del gått ner i marken. Vet inte hur stor skillnad det blir på hård yta som betong tex.

Kan man spola efter man tagit upp med spån tex så försvinner ju de där ev stänken på grässtrån och så med.

De får inte ha skor i containern. Här ville de man drar dem innan om man kan, men gör det om man inte kunnat/hunnit.

Däremot kanske olika om de lämnar skorna eller tar med. Som någon sagt så det är ju ingen vidare finess när de tar av. Hästen är ju död då den bryr sig inte, men jag har tyckt det var obehagligt med stora hornbitar kvar i skorna den gång då det var så halt så ta av innan var inte ett alternativ.

Så är det möjligt tar jag av skorna själv innan eller låter hovslagaren göra det.

Ja på vår gammelman togs inga skor av, varken före, efter eller när han skulle transporteras bort. De satt kvar när han åkte iväg, ingen rörde hovarna på honom.

Ja på vår gammelman togs inga skor av, varken före, efter eller när han skulle transporteras bort. De satt kvar när han åkte iväg, ingen rörde hovarna på honom.

Kanske skiljer sig mellan olika entreprenörer hur de gör då? Här som sagt så inga skor i containern, och någon annan i annan del av landet hade mötts av samma besked.

Samma sak när jag tagit bort på klinik där annan entreprenör hämtar - skorna av innan (endera gör man det hemma eller så tar klinikens hovis av)

Så olika entreprenörer kanske gör olika. Av åker ju skorna innan de destrueras (bränns) men det finns ju möjlighet göra det längre fram i "kedjan" så att säga, och där kan ju olika entreprenörer valt olika stadier de vill det ska ske?

Säkrast är ju att höra med den man använder hur de vill ha det.

Min erfarenhet av olika underlag är helt klart att gräs är att föredra. På mitt förra jobb tog vi ofta bort två hästar åt gången, när det gjordes på gräs var det liksom "över" direkt. När det gjordes på vår grusplan med en häst luktade det i inte mindre än ett helt år. Det hade sugits ner i gruset och en del hamnade i trägolvet på vår verkstad. Jag kan fortfarande inte gå in där utan att tänka på det som hände med Tina :(

Jag har avlivat tre hästar.

Den första stod jag en bit bort då "avlivaren" märkte att jag började tveka. Då sade han helt sonika - "Nu tar jag över". Och så tog han rimskaftet och gick en bit bort med hästen, klappade hästen vänligt, vek bort luggen och så sade det pang (inte så särskilt högt) och hästen var död. Sedan tog han av grimman och gav den till mig och sedan gick jag in i stallet medan han avblodade och lyfte in kroppen i lastbilen.

Häst nummer två gick jag inte med för det kände för jobbigt. Det var samma "avlivare" så jag visste ju hur fin han är med hästarna.

Häst nummer tre höll jag i när hon avlivades. En annan"avlivare" men samma firma. Hästen ville inte riktigt gå ifrån kompisarna, men lugnade sig fort när "avlivaren" pratade med henne och gav henne några sockerbitar. Sedan stod jag som sagt och höll hästen i grimskaftet, men tittade inte på hennes huvud. Det sade pang och hästen ramlade ihop. Jag fick grimman och kunde gå därifrån medan kroppen avblodades och lyftes in i lastbilen.

Alla tre hästarna har vevat med benen uppskattningsvis 5 sekunder efter att de ramlat ihop. Så förutom tillfället de ramlar ihop har jag tyckt det varit ganska odramatiskt.

Visst tänker man på vad som skulle ha hänt om man inte avlivat, men de tankarna lägger sig så småningom.

Nuförtiden tror jag inte att man behöver ta av skor. Det var när de gick till Konvex kadaverhantering. Idag tror jag de flesta bränns, i alla fall i Sthlm/Uppsala/Mälardalen.
Jag har anlitat Stockholms nödslaktservice. De har trotjänaravlivning och de är suveräna. De gör en fruktansvärd dag uthärdlig. När jag bokade tiden talade de om för mig hur jag skulle göra. Att jag skulle se ut en lämplig plats och att hästen skulle få gå dit och käka lite mat i ett par dagar innan. Han som kommit till oss är så lugn och trygg, han börjar med att hälsa på- och gosa med hästen. Han har nåt special örthästgodis som alla älskar. Sen fixas alla papper så att allt är klart innan avlivningen. Han vill gärna ha någon som håller men klarar det själv om det inte finns någon som kan.

Min egen höll jag inte i. Jag har avlivat andras hästar med både bult och spruta och jag vet hur det är och för mig kändes det bättre att sista bilden var min häst som glatt följde en mathink runt hörnet.
En annan gammal häst höll jag åt ägaren och det gick så snabbt och enkelt och hästens sista tanke var typ "Wow BETFOR!!"

Men man ska vara medveten om att det kan se obehagligt ut när de faller och man väljer själv hur man vill göra och det är inget fel alls i att inte vara med. Inte alls. Skottet låter som en dov knall eller knack. Det låter inte som ett skjutvapen.

Nuförtiden tror jag inte att man behöver ta av skor. Det var när de gick till Konvex kadaverhantering. Idag tror jag de flesta bränns, i alla fall i Sthlm/Uppsala/Mälardalen.
Jag har anlitat Stockholms nödslaktservice. De har trotjänaravlivning och de är suveräna. De gör en fruktansvärd dag uthärdlig. När jag bokade tiden talade de om för mig hur jag skulle göra. Att jag skulle se ut en lämplig plats och att hästen skulle få gå dit och käka lite mat i ett par dagar innan. Han som kommit till oss är så lugn och trygg, han börjar med att hälsa på- och gosa med hästen. Han har nåt special örthästgodis som alla älskar. Sen fixas alla papper så att allt är klart innan avlivningen. Han vill gärna ha någon som håller men klarar det själv om det inte finns någon som kan.

Min egen höll jag inte i. Jag har avlivat andras hästar med både bult och spruta och jag vet hur det är och för mig kändes det bättre att sista bilden var min häst som glatt följde en mathink runt hörnet.
En annan gammal häst höll jag åt ägaren och det gick så snabbt och enkelt och hästens sista tanke var typ "Wow BETFOR!!"

Men man ska vara medveten om att det kan se obehagligt ut när de faller och man väljer själv hur man vill göra och det är inget fel alls i att inte vara med. Inte alls. Skottet låter som en dov knall eller knack. Det låter inte som ett skjutvapen.
Det är samma som jag använt :) Suveräna!!! Jag har inte heller tagit av skorna.

Vi har haft Lantbrukstjänst som kör Dalarna -Uppland m.fl. Samma kille som kommit så han vet var vi håller till.

Även jag tog Sthlms nödslakt. Kan inte ha fått det bättre.
Jag hade skor (självklart), stallbandage o täcke -vinter.

Det var han värd. Hans livskamrat var med på avstånd o som sedan ej letade eller gnäggade , utan sörjde. 14 års sällskap.
Ett medvetet val som jag trodde skulle anses korkat, men inte....

Skottet låter som en dov knall eller knack. Det låter inte som ett skjutvapen.

Inte för att argumentera emot, utan mer så någon inte känner sig chockade eller så - men det kan som sagt variera hur det låter, beroende på vad den drivs av (tryckluft, fjäder, krut). Det kan låta precis som ett pistolskott - en kort, skarp, mycket hög knall om det är en krutladdad.

Antar att personliga preferenser eller något hos den som avlivar spelar in ang vad som väljs. Om man vill slippa "skottljud" borde man kunna fråga den man ska anlita hur mycket det kommer att låta?

Jag har aldrig tagit av skorna, dom har inte ens frågat om det.

Hos oss har samma firma och samma man gjort lite olika med dojorna. Jag vet att de låtit en del sitta kvar. Andra vet jag inte. Och de har inget nämnt till de flesta.
Min ponny hade jag ryckt skorna på 2 fötter, för att spara. De lämnade de andra 2. De var inte illa åtgångna eller med hovbitar i. Såg ut att blivit avplockade med tanke om hur.
För min del så är ju hästen död och hur de drar skorna kvittar.

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
519
Senast: CarEr
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 856
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar