Buller = skadligt för barnet (i magen)

jerseyko

Trådstartare
Satt (som vanligt) på Fl forum och hittade en tråd om buller.

Var tydligen arbetsmiljöverket som styrde och det är skadligt för ett barn i magen om det under graviditen låter över 85 Db.

Jag jobbar heltid i ca 115 Db, vi har lag på att använda hörselskydd.

Nu blev jag rätt orolig för den lille som inte direkt har möjligheten till hörselskydd :eek:

Vad ska jag göra? Ringa arbetsmiljöverket, barnmorska, läkare?

Jag tänker inte gå tillbaka till min husläkare, hon var gravid sjäv och sa att foglossningar beror på viktuppgång (If, kanske hon är mammaledig nu :angel: )
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Om ljudet är så pass högt så du själv använder hörselskydd skulle jag nog ringa för att kolla läget. Kolla med din BM i morgon.

Nog för att barnet ligger väl skyddat, och höga ljud ibland är säkerligen ingen fara. Men du som jobbar i det kanske bör vara försiktig.
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Jag går aldrig ens igenom hallen utan hörselskydd, är väldigt känslig (eller så har jag bara oförstörd hörsel).

Får ringa imorgon och höra, kommer de ut och mäter då? Vi har bara mätt på ett ställe med en mobiltelefon och den visade 115 Db 1m ifrån kniven.

Jag har hört att höga ljud kan stressa fostret, och det vill jag inte. Är i v.23 nu och vill inte råka ut för en t.ex. tidig förlossning.
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Det är inte så vanligt med graviditet i ditt yrke förstår jag? Annars skulle det väl finnas någon form av arbetsplan eller mall för gravida att gå efter.

Jag vet inte hur det går till, men om det nu är så att ljudet skulle kunna vara skadligt för barnet så kollar de säkert(/förhoppningsvis) upp det.
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Vi är 2 tjejer faktiskt ;) Fast just nu är jag ensam för den andra är sjukskriven :p

Pratade med BM idag, och fick lov att ringa ifrån lokalen då jag samtidigt skulle hålla koll på 2 sommarjobbare och hon sa direkt att ring arbetsmiljöverket!! Då stod jag ändå där det är lugnast och tystas och inte ute på själva linjen :crazy:
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Nej är på deras hemsida nu och ska läsa deras föreskrifter för gravida och ammande (håller på å söker) och ska ringa dem sen imorgon.

smartskaftet jag har precis kommit på att Hp betalas ju ut för dagar jag inte kan jobba, dvs 5 dagar i veckan, jag hade räknat med helgerna oxå! vilken j*vla tur att jag inte skickat in ansökan!!

Vem är det som sjukskriver mig om jag hittar att jag inte får/bör jobba i AVs föreskrifter? Läkare? Barnmorska?


Edit: Har nu skumläst igenom deras föreskrifter och så som jag tolkar dem bör jag inte ens sätta min fot på anläggningen :eek:

Stötar, vibrationer eller rörelse
Belastningsergonomiska arbetsmiljöfaktorer
Psykisk uttröttning och andra former av psykiska påfrestningar
Buller

Icke-joniserande strålning
Extrem värme
Biologiska ämnen - Mikrobiologiska arbetsmiljörisker, t.ex. smittrisker. Också andra smittor än rubella och toxoplasma behöver beaktas.
Kemiska ämnen - särskilt beaktas cancerframkallande ämnen, reproduktionsstörande ämnen, kvicksilver och kvicksilverföreningar, cytostatika, kolmonoxid och kemiska ämnen som tas upp genom huden.


Vad är extrem värme? Nu på sommaren har vi 25-35 grader varmt :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Ta dit någon som mäter med ordentlig utrustning, istället för en mobil. Annars tror jag knappast att det gäller!
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Det är Bm som remitterar dig till en läkare, om jag förstått det rätt. När ska du gå på havandeskapspenning då?
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Nej det tror inte jag heller, men som sagt, det är lag på hörselskydd i lokalen, och vart den gränsen går vet jag inte. Det hörs if inte ett skit om man pratar i normal samtalston.
Det är väl AV som kommer ut och mäter?

bananen Jag ska skicka in ansökan så fort jag får moderskapsintyget (förhoppningsvis imorgon eller måndag (eller fredga om posten kommer då) och kommer söka full ersättning. Dvs 60 (arbets-)dagar före BF, då hamnar vi på den 6/8. Min sista semestervecka börjar då så blir det godkänt så spar jag ytterligare en vecka semester ;)
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Får du ut intjänad semester i pengar? Jag fick en "bonus" på nästan tolv tusen kronor i februari, det var min semester från förra året som jag aldrig tog ut. Snacka om att bli glad!
 
Sv: Buller = skadligt för barnet (i magen)

Ja om vi frågar så kan vi få ut dagar.

Spar jag mina 15 dagar som blir kvar efter min semester (kommer nog ta ut några dagar innan jul för att handla julklappar för att spara föräldradagar) så får jag ut vad jag tjänar i månaden idag då innan nya semesterperioden börjar, det är inte helt fel ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp