Bula på benet?

S

Silverbern

Min ponny har en "bula" på benet! :confused:
Svårt att förklara hur det ser ut, men jag kan lägga in en bild så fort som möjligt!
När man tar på denna "bula" el. "knöl" så lyfter hon upp benet, men hon har alltid vart lite emr kännslig i det benet enda sedan ja fick henne. =P
Men det är inte varmt runt omkring det, och inte på det heller. Hoven är inte varm heller, och hon arbetar lika bra som vanligt och lika frammåt. Hon är heller inte halt och stödjer på benet som vanligt!

Min ponny är oxå välldigt fin i kanten och om hon fått ett litet mini sår så tycker hon såååå synd om sej själv :o :D

Vad tror ni att det är? :S
Ska försöka göra en snygg beskrivning här: :P
|''|
|''|
|'' \
|'' /
|''|
Hoppas ni förstår :P
Och bulan är inte heller lika stor som på "bilden" :P
 
Sv: Bula på benet?

på bakbenet.. om du ser inlägget längst upp så ser det ut sådär i profil!
Jag tror det är på skenbenet... inte säker, och har ingen koll på vad alla ben heter :P
Kan överben vara farliga elelr nått sånt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bula på benet?

Överben är inte farligt. Ett överben "läggs över" en tidigare skada och innebär egentligt att naturen har "förstärkt" där det tidigare varit svagt. Är inte säker på att detta är ett överben eller vad det är men efter vad jag har förstått (har en häst i stallet som har överben) så är det i så fall inget att vara orolig över.
 
Sv: Bula på benet?

Normala överben är ingen fara, kan komma plötsligt av ett slag mot benet. Men jag tycker du ska ta det lugnt med hästen så länge överbenet ömmar. Det är ändå en aktivitet i benhinnan (bentillväxt). Normala överben kallnar ganska fort (blir inaktiva och växer inget mer). Fortsätter överbenet att växa och ömma, då ska man kanske fundera på röntgen och boxvila i princip. Jag har haft två sådana överben på min häst, som inte vill bli inaktiva. Bägge har sedan visat sig vara griffelbensfrakturer. Å andra sidan har jag haft en hel flock med överben på andra hästar, orsakade av slag/sår, som efter en vecka varit helt inaktiva.
 
Sv: Bula på benet?

Okej, så jag ska helst av allt åka in å kolla på benet på kliniken så att vi är säker på vad det är?
 
Sv: Bula på benet?

Silverbern skrev:
Okej, så jag ska helst av allt åka in å kolla på benet på kliniken så att vi är säker på vad det är?

Du kan ju ta ut veterinären också, eller är det dyrare?

/Smulu som inte har koll på det där med vetrinärkostnader.
 
Sv: Bula på benet?

Ska jag vara ärlig så har jag inte heller nån aning ^^ men ska kolla upp det där med veterinär kostnader och dylikt, + om hon har "ont" idag med lill ponnyn. ;P
 
Sv: Bula på benet?

Jag tror att det kan vara en kalk utgjutning i benet. Det är inte alla hästar som får ont utav det, men man bör itne lägga hästarna i hårdträning ifall det är det, för då kan de bli halta i resten av sitt liv, och det går ej bota. :p Vad jag vet iallfall.. :confused: Men jag skulle nog be en veterinär kolla på det om jag vore du.. Lycka till! :cool:
 
Sv: Bula på benet?

Jag skulle nog inte rusa till klinik om jag var du. Vore det min häst skulle jag låta den ta det lugnt en vecka eller så, möjligtvis med lätt skrittmotion. Sedan skulle jag kolla av hur överbenet ser ut, det borde ju vara betydligt mindre ömt normalt sett. Verkar ömheten mkt bättre skulle jag låta hästen ta det lugnt tills ömheten är helt borta, sedan sätta igång hästen en-två veckor och se om hästen återigen blir öm eller inte.

Om hästen efter första veckans vila fortfarande är lika öm, då kanske det kan vara läge att fundera på röntgen. Lika om överbenet verkar bra, men sedan börjar ömma igen efter igångsättning. Röntgen har ju inte veterinärer som åker ut, så det skulle jag se som att kasta pengarna i sjön. Dom kan ju inte mer än gissa hur det ser ut inne i benet på hästen. Ska det kollas lär man till klinik.

Men ha lite is i magen till att börja med.
 
Sv: Bula på benet?

Var där för en liten stund sedan. Det har gått ned lite nu, och man får peta liiiiite mera än vad man fick förut. Väntar några dagar till och se vad som händer. Ska jag linda med back on track eller ska hon gå utan lindor?
 
Sv: Bula på benet?

Låt det vara. Jag tycker inte du ska lägga på några bandage. Låt bli att klämma på det också förrän om en vecka (annars kommer du bara irritera benhinnan om och om igen). Har det redan börjat gå ner så låter det som ett ordinärt överben. När benhinnan slutar vara inflammerad så blir överbenet mindre. Avvakta du.
 
Sv: Bula på benet?

Okej. :) tack så mycket. :D åter kommer om några dagar då ;)
 

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 209
Senast: Summerwind
·
S
Hästvård Ska försöka beskriva allt så grundligt som det går. För cirka 1 månad sen så upptäckte jag 2 små "bullor" på höger bakbal. Såg ut...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Smultron92
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 469
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp