kvandi
Trådstartare
Har den senaste veckan plockat ett tiotal fästingar på min ena häst, alla sittande på bringan. Har inte tidigare hittat så här många på en gång på samma ställe. Hästen har dessutom fått ganska stora bulor vid betten, som hårda "knutor" med såret/fästingen i mitten. Jag tycker inte dessa bulor blivit mindre trots att fästingen är borta, så nu blir jag orolig. Hästen verkar helt frisk i övrigt, pigg o glad, klara ögon, äter som vanligt och rids som vanligt.
Är det någon som vart med om dessa knutor- eller är det rent av normalt att de får det? Vi har inte haft mkt fästingar alls tidigare o de som varit har inte gett dessa stora bulor. Kan det vara nån allergisk reaktion eftersom det blivit så mkt fästingar samtidigt på samma kropssdel?
Har nu iaf hällt på ytterligare en omgång switch pour-on, hoppas det hjälper mot "invasionen".
Tacksam för alla tips/råd!
Är det någon som vart med om dessa knutor- eller är det rent av normalt att de får det? Vi har inte haft mkt fästingar alls tidigare o de som varit har inte gett dessa stora bulor. Kan det vara nån allergisk reaktion eftersom det blivit så mkt fästingar samtidigt på samma kropssdel?
Har nu iaf hällt på ytterligare en omgång switch pour-on, hoppas det hjälper mot "invasionen".
Tacksam för alla tips/råd!