bukiga hästar

M

mausi

hej

jag har 3 stycken hästar hemma och två av dom är väldigt bukiga (stoet mer än vallacken) när jag köpte dom hade de vilat några månader men jag rider dom nu flera dagar i veckan. dom var dock i överhull då och är väl fortfarande till stor del.. dom går på lösdrift med fri tillgång till ensilage.
hur ska jag få bort dessa bukmagar? ska man ge något extra foder nu när gräset börjar komma? eller räcker det?
hjälp snälla :)
dom är hur pigga och glada som helst att rida.

Sv: bukiga hästar

Två av mina hästar blir mycket bukiga av ensilage. Bägge får mycket gaser, vilket ju bidrar till svullnaden och den ena blir dessutom mycket lös i magen. Dessa två måste till största delen utfodras med hö för att må bra i sina magar och slippa bukigheten. De fyra andra hästarna i hagen (alla isisar), varav två är mina, mår aldeles utmärkt av fri tillgång på ensilage.

Trorligtvis tål inte dina hästar ensilaget och det kommer inte spela någon som helst roll hur mycket du rider dem, för magarna kommer ändå hänga. Har du svårt att få tag på hö, så kan du prova att komplettera fodret med halm. Många hästar med knorpiga hagar förstår själva att de mår bra av att äta det mer osmakliga (hö/halm) fodret. Även sly uppskattas av många. Björk och ek brukar inte ätas, men de flesta andra trädslag äts löv och bark gladeligen på.

Givetvis kan även proteinunderskott bidra till bukighet, men är hästarna runda över rygg och rumpa är det knappast detta.

Lycka till
/ Milschen

Antagligen proteinbrist. Gräset är dock mycket proteinrikt, så under sommaren behöver du i normalfallet inte ge nått tillskott. Till hösten är det bästa att ta analys på fodret så du vet om du behöver lägga till t.ex. lucern.

antinen så har de proteinbrst eller så är de bara bukiga, om hästen har lite mage så är det kankse inte så fint men,det brukar bara betyda att de får tillrckigt med grovfoder. Är hästen fet har den fett på halsen, framför där sadeln ligger och på låren... En häst som är bukig tkr inte jag är fet, träna man upp magmusklerna så dra den in magen tex, när den jobbar rätt. Om den då ser lite stor ut i hagen tkr jag spelar mindre roll...

Är inte ensilage foder för kossor?
Vi brukar ge hösilage som är skördat som hästfoder.

Jag svarar här eftersom det är min syster som gjort tråden. Blev lite fundersam när du säger detta och måste fråga syrran om det sen..

Dom har kor som får samma mat som hästarna får. ensilgare -sådana vita inplastade "bollar" med andra ord :)

hej

jag har 3 stycken hästar hemma och två av dom är väldigt bukiga (stoet mer än vallacken) när jag köpte dom hade de vilat några månader men jag rider dom nu flera dagar i veckan. dom var dock i överhull då och är väl fortfarande till stor del.. dom går på lösdrift med fri tillgång till ensilage.
hur ska jag få bort dessa bukmagar? ska man ge något extra foder nu när gräset börjar komma? eller räcker det?
hjälp snälla :)
dom är hur pigga och glada som helst att rida.

Ska väl även tilläggas att det är 3st islandshästar det handlar om! I varierad ålder på alla.

hej

tack för álla svar. nu måste jag ju tillägga att ingen av mina islandshästar äe tjocka i övrigt utan de är bukiga.
vi har samma mat till lor som hästar men de är vanligt hö som vi her i platsbalar sådana stora runda vita. det tillsätts ingen syra eller dyligt som i ensilage så vårat är lite torrare och finare kan man säja, det är dock sen skördat så kanske de är protein brist?
två av mina hästar såg ut såhär när jag fick hem dom men jag tänkte att man kanske kan få bort och hjälpa dom lite. dom åt samma foder på det stället fast inte härifrån då.
en är 14, en 15 och en 8 och de är de två älsta som har de mesta. skulle vilja sätta in bilder men vet inte hur man gör

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V