K
_K_89
Hej!
Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir rätt. I sommras gick hon tillsammans med 5 andra lite större hästar på ett stort bete med väldigt mkt gräs
vilket egentligen inte passar min ponny något vidare direkt. Hon blev då självklart rätt "tjock", men reds ändå regelbundet 6 dagar i veckan, ganska så hårt. Hon fick då mellan 1,5 -2kg hö och ett par nävar havre och betfor på kvällen, (hästarna fick vara inne på nätterna.) Dom gick på betet ändå tills mitten på oktober men fodrades med på morgon i hagen och em vid insläpp. Min ponny gick ner i vikt och blev fin i kroppen igen som innan sommaren, nästan finare
. Nu går dom i en sand hage där det inte finns något att äta.Sen är det så att det skulle bytas strö i stallet ( ingår i hyran) från spånbädd till halmbädd. Vilket ja var väldigt orolig för :S till min matglada häst. Vilket inte funkade alls, hon kunde käka upp allt i hela boxen, vilket kunde variera från 5-15 kg halm om dagen
Försökte med allt för att få henne att sluta äta sånna enorma mängder halm. Hade på ättika på halmen, tjära och la in så mkt att det inte kunde vara rimligt att hon kunde äta upp. ( alla tips av en mkt duktig häst människa. ) men inget funkade. Hon åt ättika om man gav henne det handen, tjäran som vi spädde ut med vatten och vattnade på, grimaserade hon åt, när hon åt det men käkade upp det ändå. Inget funkade så att jag fick lov av stall ägaren att få byta tillbaka till spånet igen
Hon tyckte tillslut synd om mig :P.
Hon har nu efter all halm ätade blivit "tjock" igen eller kanske rättare sagt buk-fet. Det jäser ut på sidorna och är som en liten hängmage under :P. Det var nu 1 vecka sen ja slutade med halmen och gick över till spån igen, kommer hennes bukiga mage försvinna nu när ja slutat med halmen? Hur får ja lättast henne fin i kroppen igen? Hon rids 5-7 dagar i veckan varierade ridning 40 min-1,5 timma. Hon går nog på minimun på grovfoder(skulle kanske behöva ge henne mer ) och lite krafft foder om jag gemför med andra år. Hon får nu: 4kg hö, 0,5kg havre, 0,25 betfor och 0,25 krafft pluss, b-vitamin.( Andra höst/vintrar har hon ätiti; 6kg hö, 1kg havre, 0,5kg krafft pluss, 3dl betfor) plus att hon nu får en liten tuss halm på max 0,5 kg på kvällen för att hon ska ha något att pyssla med när dom andra hästarna står och plocka i halmen innan det är kvällsfodring.
Så vad är det smartaste sättet att få henne "smal" på igen? Hon är den grova typen så att få henne smal för mig är att få bort det som jäser ut på sidorna. Hon är en c-ponny. Kom med förslag, tips ideer eller synpunkter på allt. Glad för alla svar ja kan få!
Hoppas nån orkade läsa färdigt allt.
Mvh _K_89
Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir rätt. I sommras gick hon tillsammans med 5 andra lite större hästar på ett stort bete med väldigt mkt gräs
Hon har nu efter all halm ätade blivit "tjock" igen eller kanske rättare sagt buk-fet. Det jäser ut på sidorna och är som en liten hängmage under :P. Det var nu 1 vecka sen ja slutade med halmen och gick över till spån igen, kommer hennes bukiga mage försvinna nu när ja slutat med halmen? Hur får ja lättast henne fin i kroppen igen? Hon rids 5-7 dagar i veckan varierade ridning 40 min-1,5 timma. Hon går nog på minimun på grovfoder(skulle kanske behöva ge henne mer ) och lite krafft foder om jag gemför med andra år. Hon får nu: 4kg hö, 0,5kg havre, 0,25 betfor och 0,25 krafft pluss, b-vitamin.( Andra höst/vintrar har hon ätiti; 6kg hö, 1kg havre, 0,5kg krafft pluss, 3dl betfor) plus att hon nu får en liten tuss halm på max 0,5 kg på kvällen för att hon ska ha något att pyssla med när dom andra hästarna står och plocka i halmen innan det är kvällsfodring.
Så vad är det smartaste sättet att få henne "smal" på igen? Hon är den grova typen så att få henne smal för mig är att få bort det som jäser ut på sidorna. Hon är en c-ponny. Kom med förslag, tips ideer eller synpunkter på allt. Glad för alla svar ja kan få!
Hoppas nån orkade läsa färdigt allt.
Mvh _K_89