Bukig mage och revben - proteinbrist?!

K

Katrinne

Har ett fullblod som är svår att få i riktigt fin form. Revbenen syns lite för mycket fastän han har en rejäl "kagge". Försöker jobba så att han får bättre rygg och ryggmuskler såklart.

Läste att detta kan bero på för lite protein?! Har gett Dodson & Horell "Build Up" som jag tycker är bra + Lucern. Nu går han på bete och det verkar bli bättre.

Mer protein som behövs?! :confused:

Sv: Bukig mage och revben - proteinbrist?!

Hur ser den ut över rygg, rumpa och hals? Tunn överlinje också? I så fall är det säkert proteinbrist. Syns revbenen så får den förmodligen för lite energi också.

Huruvida du behöver ge mer protein beror ju på vad nuvarande foderstat innehåller. Det är inte idealiskt att "chansa" och elda för kråkorna...

Ja det låter helt klart som proteinbrist. Hur mycket grovfoder äter hästen per dag? Har du analys på grovfodret? Om inte ta det, för annars är det ju svårt att få bra koll. Är ju bättre att ge ett fullvärdigt grovfoder än att behöva kosta på tillskott. Vet man inte grovfodervärderna så gissar man ju bara och det kostar ju en del i onödan.

Och visar analysen att du har bra värden på grovfodret och att då hästen trots detta inte går upp i vikt och muskelatur, då rekomenderar jag Talang för kalvar. Det är ett mycket bra kraftfoder både för djuret och plånboken, kostar bara en bråkdel av vad färdigfoder för hästar gör.

Kicki :laugh:

Hur ser den ut över rygg, rumpa och hals? Tunn överlinje också? I så fall är det säkert proteinbrist. Syns revbenen så får den förmodligen för lite energi också.

Huruvida du behöver ge mer protein beror ju på vad nuvarande foderstat innehåller. Det är inte idealiskt att "chansa" och elda för kråkorna...

Har inte så bra hö tror jag. Den har tunn överlinje och rygg också.

Har inte så bra hö tror jag. Den har tunn överlinje och rygg också.
Där har du då svaret på frågan, då är det högst sannolikt proteinbrist.

Om jag vore du skulle jag öka på lusernen ordentligt och se vad som händer.

Om du använder kraffts lusern så kan du testa D&H:s Alfalfa istället. Har högre proteinvärde (smbrp) än kraffts :) Build up tycker jag fungerar utmärkt på hästar som behöver mer överlinje, hur länge har du gett det och hur mkt? Sen är ju inte en analys på ditt grovfoder fel så du kan räkna ut mer exakt vad din häst behöver.

Där har du då svaret på frågan, då är det högst sannolikt proteinbrist.

Om jag vore du skulle jag öka på lusernen ordentligt och se vad som händer.

Ok! Ja, jag ska testa att öka lucernen! Tror att höet blev sämre och sämre på vårsidan. Han var rktigt fin i höstas. Ser ut att bli bättre nu på betet också. :)

Om du använder kraffts lusern så kan du testa D&H:s Alfalfa istället. Har högre proteinvärde (smbrp) än kraffts :) Build up tycker jag fungerar utmärkt på hästar som behöver mer överlinje, hur länge har du gett det och hur mkt? Sen är ju inte en analys på ditt grovfoder fel så du kan räkna ut mer exakt vad din häst behöver.

Jag tycker också att hästen blev mycket bättre av D&R:s Build Up! Han får 3 kg/dag. Nu går han på bete och får lite mindre.
Ser finare ut nu på betet, tror att jag har ett dåligt hö...

Och fullblod är ju svårare att hålla i form och kräver mer... Fast man vill inte att för mycklet kraftfoder ska stiga dem åt huvudet heller...

Ja, jag använder Lucern från Krafft. Har haft både pellets och hackat strå. han äter båda med god aptit... ;)

Min första tanke var också avmaskning, hade en häst i stallet som hade samma kroppsform (efter hur jag tolkade ditt inlägg iaf) och det visade sig att den hade blodmask. Hästen var avmaskad som vanligt men det hade tydligen inte hjälpt mot den sorten, vilket framkom efter provtagning hos vet. Så ta en extra koll i fall han inte blir bättre snart !

Min första tanke var också avmaskning, hade en häst i stallet som hade samma kroppsform (efter hur jag tolkade ditt inlägg iaf) och det visade sig att den hade blodmask. Hästen var avmaskad som vanligt men det hade tydligen inte hjälpt mot den sorten, vilket framkom efter provtagning hos vet. Så ta en extra koll i fall han inte blir bättre snart !

Tack för tipset! Efter betet blir det träckprov igen och eventuell avmaskning. Då ska jag analysera det nya höet och sätta in extra mycket Lucern och kraftfoder så får vi se om det kan göra susen! :)

Jag har också en krångelpelle ( eller två ) Har ett hösilage ( TS 72, smrb 34 MJ 7,6)
3 åringen har aldrig haft en snygg överlinje någonsin, fram o bakdel är däremot snygga...nu har han börjat falla ur...dels kanske för att han var kastrerad för dryga 2 månader sen och dels för att han tränas lite hårdare nu ( snabbare tider) krånglar lite för dagen med grovfodret ( ska kolla tänderna) avmaskad såklart....han får fritt med hösilage, kanske äter typ 10 kg om dagen ....3 kg krafft groov 125, 1 kg krafft sport + betforsgröt....
Den andra kan jag kanske förstå, han är två år och 167 i manken, hingst ( inte hingstig) och äter säkert 20 kg av samma grovfoder...4 kg krafft groov 125..tränas 4 dgr veckan med 1-2 snabbjobb enligt hans egna status..dvs ca 40-50 tempo...och han är på gränsen till mager, men det verkar som att det kvittar hur mycket mat jag ger honom så går han inte upp....alternativet är ju att kanske få tag i kanonhö med höga proteinvärden till båda dessa...tvååringen både växer ju o tränas ...eller är det helt galna kvoter ? ......men jag har ju mera hästar och dom är fina i hullet på mycket mindre foder än dessa två.

Utan att räkna så känns det som att proteinbehovet är tillgodosett för båda dina hästar. Jag skulle lägga till mer energirikt foder/kanske byta ut en del av Groov125 också, men för säkerhets skull räkna på att lysinbehovet är tillgodosett. Tunn över revbenen betyder att det fattas energi. Jag skulle inte vara rädd för att proteinkvoten hamnar under 6 om lysinbehovet är tillgodosett. Får de för mycket protein går det åt energi för att ta hand om proteinöverskottet.

Läs detta som HelenaHandberg skrivit i en äldre tråd:
Vi tar som exempel en racehäst jag känner, vi kan kalla hm Igge. Han är den litet nerviga typen som aldrig står still. När jag först träffade honom var han litet allmänt tunn, gick ut stenhårt men tappade alltid strax före mål. Han åt 100-110 MJ och ca 730 gram smältbart råprotein per dag, kvot 6,6. Så ökade vi energin och minskade proteinet till 125 resp ca 550, kvot 4,4. Nu har hästen fått muskler och typ 4 mm underhudsfett. Och si – hästen orkar ända in i mål utan att sacka.

Med detta vill jag inte säga att galoppörer ska stå på kvot 4 utan snarare att man inte ska haka upp sig på en kvot.

Hur mkt protein en häst behöver beror alldeles på kvaliteten av proteinkällan. För egentligen är det inte protein i allmänhet en häst behöver utan aminosyrakällor. I Igges fall ställde vi om foderstaten så hans proteinkällor hade goda halter av lysin och treonin. Då behövde han inte äta så många kvävemolekyler för att få i sig de aminosyror han behöver. HH

Mer info behövs. Vad är "avmaskad som vanligt"? Vilket medel har inte tagit blodmasken? Var det stora eller lilla blodmasken?

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 809
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i...
Svar
3
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Foder & Strö Nu måste jag fråga om någon vet vad jag gör för fel? Jag har en åring, hingstunge som sedan den dag vi köpte honom varit bukig. Först...
Svar
7
· Visningar
1 482
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈