Bukhinneinflamation.

Haukur

Trådstartare
I förrgår fick en häst i stallet kolik. Efter två veterinärbesök på plats bestämdes det att hästen skulle köras till klinik. Det enda jag hört att dom upptäckt var något "hårt" vid rektalisering. Viss misstanke om förstoppning och då i tjocktarmen.
Igår em var hästen bättre och kliniken hade pratat med ägaren om att ev hämta hästen idag eller imorgon.
Nu på morgonen dog hästen på klinik. Bukhinneinflammation är den informationen jag har fått och ev något som jag tycker låter som tarmvred (fick informationen i tredje hand så saker och ting har ju en tendens att vränga lite).

Det jag undrar är: Vad beror bukhinneinflammation på? Och om det nu även skulle vara en fråga om tarmvred, vad är egentligen orsaken till tarmvred? Det är ju ganska känsligt att diskutera det här i stallet nu speciellt med tanke på den stackars ägaren som givetvis är helt knäckt. Undrar mest om det kan vara något hästen har fått i sig, förgiftning, foder eller dyl.
Den drabbade hästen går ute i stor kupperad hage dagtid och står inne på torvbädd med hösilage nattetid.

Sv: Bukhinneinflamation.

tycker ägaren till hästen det är ok att du lägger ut detta allmänt på buke????:mad:
själv hade jag blivit vansinnig.
ägaren är ju i chocktillstånd och vill säkert inte att det valsar runt så här.
så jättetråkigt för hästägaren, mina djupaste kondoleanser, har svårt att finna ord för denna tragedi:cry:

Bukhinneinflammation kan nog bero på lite olika saker, tex en rupterad tarm som orsakat inflammationen.
Den vanligaste orsaken till tarmvred är väl omvridning av grov- eller tunntarmen, har själv tagit bort en av mina för några år sedan pga grovtarmsomvridning... Har även avlivat en för länge sedan som hade spontan reflux (!) vad det berodde på vet jag inte... Men det är väl teoretiskt omöjligt? Alltså det RANN enorma mängder ur näsa/svalg.... Och hästar kan ju inte "kräkas"...

Det mest grundläggande i att förebygga kolik/tarmvred måste väl vara att se till att hästen har fri tillgång på friskt vatten, på vintertid fördelaktigt ljummet (tex genom att använda typ termobar). Hästen dricker större mängder om vattnet är ljummet än om det är iskallt/fruset, jag ar märkt en enorm skillnad på mina hästars vattenkonsumtion vintertid sedan jag skaffade min termobar.
Sedan måste fodret vara av god hygienisk kvalité osv. Men ibland spelar det ingen roll vad man gör eller hur mycket man försöker förebygga, hästen kan få kolik/tarmvred iallafall....

Tarmvred kan ju uppkomma ur en "vanlig" kolik, hästen har ont och rullar sig, och genom rullningen så vrids tarmen. Tarmarna ligger ju ganska fritt inne i bukhålan, "sitter inte fast" på många ställen.... Vilken dum konstruktion egentligen.... Rent tekniskt sett så kan de ju få tarmvred bara genom att rulla sig, med lite otur... Alltså "vanlig" rullning utan att de har kolik....

tycker ägaren till hästen det är ok att du lägger ut detta allmänt på buke????:mad:
själv hade jag blivit vansinnig.
ägaren är ju i chocktillstånd och vill säkert inte att det valsar runt så här.
Jag förstår faktiskt inte vad jag gjort för fel, jag undrar ju bara vad sånt här kan bero på. Har ingen erfarenhet av bukhinneinflamationer så jag var nyfiken på vad det handlar om.

:bow:Tack så mycket för svaret! Intressant, man märker hur lite man kan om sånt här när det händer i ens närhet.

Otäckt, min märr fick rejäl kolik för några år sedan, hamnade på klinik i en vecka innan dom tillslut öppnade henne och fann att tarmen perforerats och sen när det läkt ihop igen så hade den läkt ihop dels med sig själv på ett ställe och med livmodern på ett annat. Med tanke på hur hon slängde sig borde vi bara haft tur att det inte blev tarmvred av det hela.:crazy:

Glömde skriva att på min häst med spontan reflux upptäcktes också ngt hårt vid rektalisering, typ en hård knuta. Vad det var vet jag inte, antagligen typ cancer eller lipom eller så...

Det är aldrig roligt när sånt här händer, och jag precis som du vill veta så mkt som möjligt om det som händer ens häst (eller ngn kompis häst också för den delen) så jag tycker inte alls det är konstigt/fel att du frågar om det här på buke!:)

Men du.

Det är ju OMÖJLIGT att veta vad det var för häst det handlar om genom att läsa inlägget. Om man inte var där förstås.

Dessutom gällde ju inte frågan just den specifika hästen utan frågeställningen var allmän.

jag blev mycket upprörd över att få veta detta om min kompis häst på det här viset.
tycker det är oetiskt och total brist på empati.
skriv om era egna hästar i stället.
eller skriv frågan som allmän utan hänvisning till speciell häst.
ta bort tråden och formulera den annorlunda om du nu är så intresserad av själva sakfrågan.

Jag hittar ingen hänvisning till ngn speciell häst i inlägget... Står man i samma stall eller känner personen bakom nicket så kan man ju räkna ut vem det är, men mer än 99,9% av oss på buke gör inte det så nog tycker jag att frågan är allmän.

Väldigt tråkigt med hästen i vart fall - aldrig kul att förlora en kär vän...

Senast ändrad:

Men det ÄR inte hänvisat till ngn häst. Den är varken nämd med kön eller namn eller stall eller någonting.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag vill skriva till alla er som känner er orutinerade och osäkra när det gäller vården av era hästar, ta hjälp! Snälla ta hjälp...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: missmuppsan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 490
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka