Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ledare från ETC, som jag verkligen får ont i magen av att läsa. Det illustrerar väl på ett ungefär varför jag inte tror att det kommer bli så enkelt att SD bergis förlorar röster i nästa val nu när de får vara med att bestämma, för skadan som sker nu är för obehaglig.
https://www.etc.se/ledare/haer-gaar-frontlinjen-naer-sd-vaessar-sin-fascistiska-politik

Vidare så var det nazister på gatorna i Stockholm igår, och polisen ingrep helst inte när de var hotfulla mot journalister.
https://expo.se/2022/11/nmr-hotade-journalister-under-karl-xii-manifestation-polisen-ingrep-inte
"Opassande" är väldigt subjektivt.
Har aldrig hört någon som använder det som förbudsargument ge någon förklaring till vad de lägger i det, eller hur det ska definieras när det ska användas till politisk styrning av verksamheter.

Ser man det som någon sorts gudagivet ramverk eller naturlag?
Eller är det en mening i sig att det aldrig ska gå att veta var gränsen mellan förbjudet och tillåtet ligger? För att den inte ska gå att problematisera och diskutera? Eller för att otydligheten är menad till att nyttjas som utrymme för godtycke och inverkan av påtryckningsåtgärder?

Ledare från ETC, som jag verkligen får ont i magen av att läsa. Det illustrerar väl på ett ungefär varför jag inte tror att det kommer bli så enkelt att SD bergis förlorar röster i nästa val nu när de får vara med att bestämma, för skadan som sker nu är för obehaglig.
https://www.etc.se/ledare/haer-gaar-frontlinjen-naer-sd-vaessar-sin-fascistiska-politik

Vidare så var det nazister på gatorna i Stockholm igår, och polisen ingrep helst inte när de var hotfulla mot journalister.
https://expo.se/2022/11/nmr-hotade-journalister-under-karl-xii-manifestation-polisen-ingrep-inte
Är väl skapligt mycket nazistsympatieri poliskåren

Nu ska tydligen arbetskraftsinvandingen strypas också. Nu ligger kravet på 13 000 i månadslön (vilket jag absolut kan tycka är lågt), men migrationsministern anser att en rimlig nivå är vad medianlönen i Sverige ligger på, 33 200 kr. Alltså, jag har aldrig ens varit i närheten av den lönen! Före skatt har jag som mest haft 25.000 (under ett år), men de flesta jobb har jag haft en lön på ca 22' före skatt... Jävla tur att jag inte vill flytta till Sverige och börja jobba 🤯
https://marcusoscarsson.se/just-nu-centern-v-och-mp-nedrostade-omtvistad-lag-klubbad/

Nu ska tydligen arbetskraftsinvandingen strypas också. Nu ligger kravet på 13 000 i månadslön (vilket jag absolut kan tycka är lågt), men migrationsministern anser att en rimlig nivå är vad medianlönen i Sverige ligger på, 33 200 kr. Alltså, jag har aldrig ens varit i närheten av den lönen! Före skatt har jag som mest haft 25.000 (under ett år), men de flesta jobb har jag haft en lön på ca 22' före skatt... Jävla tur att jag inte vill flytta till Sverige och börja jobba 🤯
https://marcusoscarsson.se/just-nu-centern-v-och-mp-nedrostade-omtvistad-lag-klubbad/
Herregud.. Det är inte verklighetsförankrat nånstans.

Jag har för första gången någonsin en lön över 27000, och då har jag ändå arbetat sedan 2005 och är högutbildad O_o

Ouch. Tacksam uppgift för Anders Holmberg att korsförhöra Ebba på temat valfläsk och energipolitik i kvällens 30 minuter/SVT. Men väl genomfört, av honom då alltså. Han kunde varit ett bra åklagarämne i rättssalen, sett till uthållighet och förmåga att bita sig fast i frågan när svaren sticker än hit, än dit.
Ja, han är skärpt. Ingen ifrån regeringssidan har ju vågat ställa upp i 30 minuter tidigare; trots inbjudan. Lättare att ducka än att ta ansvar för den politik som förs.

Det går inte att svamla bort sig ifrån frågorna med Anders Holmberg. Det är ju annars deras modell på svar; prata så länge du kan om allt du kan komma på, tills den andre har glömt frågan. Många journalister är alltför hänsynsfulla med att inte avbryta och inte så bra på att hålla tag i tråden och frågeställningen - och det utnyttjas. EB försökte sig även på en motattack här och kalla frågan "magstark" för att skjuta över negativ energi emot honom och få honom att backa - utan resultat. Vi behöver fler skärpta journalister som Anders Holmberg - och ett starkt skydd kring dem.

Hur en budget läggs ihop, hur ekonomin ser ut, vad som påverkar inflationen, etc undanflykter var allt känt innan valet. Högersidan slängde ur sig löften inför valet helt utan substans; det är fakta.

Precis. Eller lokalvård, brevbärare och liknande.
Det är ju helt galet..

Löner i den nivån (utan högre utbildning) finns inom industrin (jag hade ca 25' ut på SSAB) där det iofs är brist på folk men mig veterligen är det inte en enorm invandring för industriarbete. Iaf inte liknande den inom vård etc.

Löner i den nivån (utan högre utbildning) finns inom industrin (jag hade ca 25' ut på SSAB) där det iofs är brist på folk men mig veterligen är det inte en enorm invandring för industriarbete. Iaf inte liknande den inom vård etc.
Nää.. Det förekommer, men som du säger inte alls i samma omfattning.

Jag som tjänsteman har en lön i den kalibern, men vi lär inte heller direkt kända för invandrad arbetskraft.

Om motiveringen för det är att det är vad som behövs för att kunna försörja sig själv och en familj långsiktigt så indikerar det kanske att en del andra belopp behöver justeras. Så att t.ex. funktionsnedsatta utan arbetsförmåga får en inkomst som räcker till att försörja sig på?

Annars är slutsatsen att en rätt stor del av befolkningen (inkl. majoriteten av fullt sysselsatta arbetstagare) inte har en fullgod försörjning. Vilket borde vara ett allvarligt problem ur betydligt fler perspektiv?
Ifall inte motiveringen om försörjning är en täckmantel och syftet bakom inkomstgränsen är en annan. Exempelvis att sålla "rätt sort" från övriga?

Vi får väldigt dyra lingon och blåbär då. (Nej, jag är inte seriös med att detta är den hemska konsekvensen av ett sådant beslut, jag bara har svårt att tro på vad fan som sker.)

Om motiveringen för det är att det är vad som behövs för att kunna försörja sig själv och en familj långsiktigt så indikerar det kanske att en del andra belopp behöver justeras. Så att t.ex. funktionsnedsatta utan arbetsförmåga får en inkomst som räcker till att försörja sig på?

Annars är slutsatsen att en rätt stor del av befolkningen (inkl. majoriteten av fullt sysselsatta arbetstagare) inte har en fullgod försörjning. Vilket borde vara ett allvarligt problem ur betydligt fler perspektiv?
Ifall inte motiveringen om försörjning är en täckmantel och syftet bakom inkomstgränsen är en annan. Exempelvis att sålla "rätt sort" från övriga?
Ja man kan ju fundera hur dom tänker där. När jag jobbade en ytterst kort tid som support för fiber så fick jag ut 14 utan provision för heltid (och hur lätt är det att försöka kränga på någon ett högre bredband eller annat när dom ringer in för att få hjälp med bredbandet som inte fungerar 🫡😒), en pendling på 8 mil ToR/dag gjorde det hela omöjligt.. Men det ska tydligen vara ok men inte för en som arbetsinvandrar 🤷🏼‍♀️ jag är positiv till en höjning av lön/ersättningar så folk kan överleva, men 33k är ju löjligt.

Men, man vill väl "skilja agnarna från vetet" och bara få in ingenjörer till typ Hitachi och Volvo och inte till sjukvård, lokalvård och andra lågavlönade yrken 😒

Ja, han är skärpt. Ingen ifrån regeringssidan har ju vågat ställa upp i 30 minuter tidigare; trots inbjudan. Lättare att ducka än att ta ansvar för den politik som förs.

Det går inte att svamla bort sig ifrån frågorna med Anders Holmberg. Det är ju annars deras modell på svar; prata så länge du kan om allt du kan komma på, tills den andre har glömt frågan. Många journalister är alltför hänsynsfulla med att inte avbryta och inte så bra på att hålla tag i tråden och frågeställningen - och det utnyttjas. EB försökte sig även på en motattack här och kalla frågan "magstark" för att skjuta över negativ energi emot honom och få honom att backa - utan resultat. Vi behöver fler skärpta journalister som Anders Holmberg - och ett starkt skydd kring dem.

Hur en budget läggs ihop, hur ekonomin ser ut, vad som påverkar inflationen, etc undanflykter var allt känt innan valet. Högersidan slängde ur sig löften inför valet helt utan substans; det är fakta.
Anders Holmberg är riktigt jäkla vass! Fick upp ögonen för honom när han fullkomligt mosade Morgan Johansson i 30 minuter i sept -21. Har inte missat ett program sen dess. Fast överlag tycker jag flera journalister tuffat till sig och letar sig tillbaka till brännande punkt.

Anders Holmberg är riktigt jäkla vass! Fick upp ögonen för honom när han fullkomligt mosade Morgan Johansson i 30 minuter i sept -21. Har inte missat ett program sen dess. Fast överlag tycker jag flera journalister tuffat till sig och letar sig tillbaka till brännande punkt.
Sen när då? Känns väl överlag som att det blivit mjäkigare? Inte Holmberg då just.

Sen när då? Känns väl överlag som att det blivit mjäkigare? Inte Holmberg då just.
:D Upplevelsen är med andra ord olika. Tycker sen valrörelsen drog igång på allvar så är min upplevelse att politiska journalister är mer på tårna. Men som sagt Holmberg är det inte många som slår. Undrar vilken kurs han har gått - eller har han alltid varit så här tuff?

:D Upplevelsen är med andra ord olika. Tycker sen valrörelsen drog igång på allvar så är min upplevelse att politiska journalister är mer på tårna. Men som sagt Holmberg är det inte många som slår. Undrar vilken kurs han har gått - eller har han alltid varit så här tuff?
Haha, jag skulle säga precis tvärt om. Att journalister misslyckades med sin roll då.

Det är ju också ett tacksamt format, hans program. Så om inte annat kanske det blir mer påtagligt där. :)

Jag kan inte annat än skratta åt Ebba, hela valrörelsen har hon stått med utsläppt hår, urringat och kjolar/klänningar och högklackat. Nu är det sedesamt, igenknäppt, uppdraget till hakan, håret i en tight svans i sina försök att se seriös ut men i takt med intervjun och att hon tvingas hålla sig till ämnet blir hon mer och mer dämpad jämfört med de fem första minuterna.

Strongt av henne att inte lämna i förtid, men det var nog inte så här hon hade tänkt det, tvingas tillbaka till ämnet hela tiden och krävd på svar. Ursäkterna blev allt ihåligare och ihåligare, samma mantra tål inte att upprepas hur länge som helst.

En energiminister som inte vill ta ansvar för vad de lovade för bara ett par månader sedan, nej tack. Inte min minister. O_o

Intressant att Busch dessutom försöker få det till att svenska folket har ju valt henne och därför har dom fortfarande förtroende för henne/regeringen trots att dom sänker vallöfte efter vallöfte (inte för att hon erkänner att dom lovat lite väl mycket och levererar lite väl lite) 🤷🏼‍♀️ tror det är många som röstade blått + brunt som är ganska besvikna över bensinen och högkostnadsskyddet för elen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
544
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
258
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
8
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka