Bukes-sanningar och vanliga myter ...

A

ad_hoc_80

Har just läst en tråd där en person (och h*n är inte den enda ...) tvärsäkert slänger ur sig "sanningar" om olika fodertillskott (och annat), och jag blir så trött ....

Varför kan man inte ta reda på saker innan man uttalar sig? Det är klart att man inte kan plugga på detaljer om allt, men i så fall behöver man ju inte tvärsäkert leverera några "sanningar" heller.

I detta fall var det en person som påstår att Litozin är granulerat, och därmed uppvärmt två gånger.
Om man ringer importören så får man veta att
1: Litozin är torkat enligt en patenterad metod som - till skillnad från andra metoder - inte förstör den verksamma substansen i nyponet.
2: Litozin är inte granulerat (och därför inte uppvärmt två gånger!).

(Ja, ja - jag är en mycket nöjd användare av Litozin/vet, så jag är ju såtillvida partisk ;))

En annan lite "bebis" jag har är Betfor. (Jag har gett det i en massa år och gillar det skarpt, så även här är jag ju en smula partisk ...)
I stallet är det bara jag som ger det, för de andra säger att Betfor är för sött för deras hästar.
Sant är att Betfor inte innehåller mer socker än gräs.
Färskt gräs innehåller upp till 26-27% socker. Ska man undvika att hästen får sig socker, måste man alltså sluta ge grovfodermaskinen hästen gräs...

Betfor innehåller typ 20% melass, som i sin tur har en sockerhalt på runt 65%, Enkel matematik ger alltså en total sockerhalt på ca 13%.
Så - innehåller verkligen Betfor en massa socker? Näää.
(För att undvika att tråden slutar i sifferklydderi med decimalerna så reserverar jag mig för om siffrorna är alldeles exakta - principen är i alla fall rätt - Betfor är inte "jättesött".)

Jag kan fortsätta hur länge som helst, men det kan ju bli lite långrandigt ...

Men det finns i alla fall en massa sådana här sanningar som man gärna skulle vilja få lite källor till i trådarna.
Och hänvisar man till "studier" så skulle det vara hel-kul för oss andra om vi kunde få veta vem som studerat vad.

Morr, liksom :mad:

Sv: Bukes-sanningar och vanliga myter ...

jag håller med.
Buke är en gissningslek. Och den stackars TS har ju ingen som helst möjlighet till källkritik.

Utan en hel massa vet en hel massa precis som du säger. Tvärsäkert

Men ett och annat nick har bra utbildning eller annan kompetens och kan räta ut frågetecknen, och ifrägasätta förstå sig påarna

Jag är så tacksam mot dem

Jag håller också med dig:bow:
Ska bli intressant hur den här tråden utvecklar sig :)

Jag vet preciiiiis vad det är! Majs på burk!;)
(Hoppas alla förstod ironin)

Ja, den här tråden ska följas. Och jag håller med. Det finns många som tror sig veta mycket, och ännu värre är det när dom får mothugg och ändå inte ger sig..

Men du. Så länge nicken är anonyma så kan man inte VETA att alla har den utbildning som de säger att de har. :) Det ska man inte heller glömma.

men så är det ju i verkligheten också. :p det är inget särskilt för buke. det finns lika många åsikter som det finns hästägare.

ang betfor så kan det extra sockret vara droppen som får bägaren att rinna över om hästen är sockerkänslig. som du säger är det mkt socker i gräs så varför vill man tillföra ännu mer?
det är väl inte heller samma sorts socker i melass som det är i gräs så det blir förmodligen som att jämföra äpplen och sirap.
jag ger mina hästar betfor men jag slår av sockervattnet och fyller på med rent vatten istället.

Jag håller med om att det är många som "vet", men sanningen är att om man läser, ringer och frågar och verkligen försöker ta reda på saker och ting, så kan man ändå få olika svar. Felet är väl då att vi litar på vad vi läser i innehållsförteckningar, böcker och infomationsblad eller vad återförsäljare säger. Mán tror helt enkelt att man vet, ofta på rätt goda grunder.
När det gäller betfor håller jag med dig helt och hållet. Alla foderstater för mina hästar innehåller betfor och har alltid gjort. Det är så bra för mage och tarmar/tarmflora att jag inte vill att de ska vara utan det. :)

Men de som har kompetens - det märker man när man läst deras inlägg

Ingen av dem jag sett här stoltserar med sin utbildning...
Det framgår ändå

Den som gör det skulle jag inte lyssna på

Håller med. När man läst lite så märks det oftast vem som vet vad han/hon pratar om.

KL.Men vad intressant det skulle vara om vi började källhänvisa precis som inom forskningen.Jag har faktiskt tänkt på det ibland,men då kommer utläggen att bli så långa.

Det är fantastiskt vad lite nypon kan ställa till det...:D
Annars tycker jag att det mest skrämmande råden kommer i ridning och hästhantering..Det finns inte en häst som inte har ont nån stans;)

Men en liten skara är ödmjukt duktiga och amatörer är alltid värst...

Jag vet preciiiiis vad det är! Majs på burk!;)
(Hoppas alla förstod ironin):banana::banana::banana: (jag fattade inte först)

Ja, den här tråden ska följas. Och jag håller med. Det finns många som tror sig veta mycket, och ännu värre är det när dom får mothugg och ändå inte ger sig..

Jag kommer på mig själv med att skriva såhär och såhär är det, istället för: såhär TYCKERr jag.

Det förutsätter att även den som läser inläggen har någon form av kompetens. Annars är det svårt att avgöra vad om troligen är rätt eller fel. Om det ens finns ett rätt eller fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka