Här kommer en liten presentation av mina då:
Först ut är drottning Maja;
namn:
GIC (N)Lucky Chiang Mai
född: 2004-08-21
ras: korat (alltså blå, då koraten inte är godkänd i någon annan färg)
Maja är en pitbullkatt med elegans och värdighet. Hon slaktar vippor, domderar dammsugare och hjälper hantverkare med stadig tass. Älskar män i arbetskläder, och ju mer svett de luktar desto bättre. Hon har varit en fantastisk avelskatt (lätt att få dräktig, lätta förlossningar och någon form av gödning till mjölk) men är pensionerad sedan många år. Hon är av thailändsk novisstam vilket gör att typen skiljer sig en del från moderna europeiska korater, men har gått ganska bra på utställning med ett par BIS och nomineringar. Dock trivs hon inte så bra bland främmande katter, så hon slipper. Kan tillägga att Maja är barnbarnsbarnbarn till min första katt Hanoo (katten i avataren), och köptes för att jag skulle ha möjlighet att föra den stammen vidare (och för att han skulle ha en vacker liten flickvän på äldre dagar ;-)
Sedan hennes dotter Elise:
namn:
S*Sweet Chili's Elise
född: 2008-09-28 (jag har pawpeds att slå upp födelsedagarna i, hur gör ni andra?
)
Elise är det första av egen uppfödning jag behöll (jag ägde då även hennes pappa Frasse
bonusbild), och hon är mycket passande döpt efter Lotus Elise. Den här damen är född med raketbränsle i tassarna och saknar nästan helt avknapp. Av någon anledning valde jag att ehålla henne... Hon är hypersocial, smart (på ett sätt som man inte alltid förstår
) men har en del humör. Avreagerar dock på 0,2 sekunder, hade passat bra som brukskatt. Elise är riktigt snygg, och har trots mattes dalande utställningsintresse hunnit knipa NOM de flesta gånger hon ställts, och några BIS också. Tyvärr var Elise ingen höjdare till avelshona, så hon fick bara två kullar (och bara hanar, 8 stycken...). Nu är hon husets lilla diktator, som ser till att alla pälsmöss och duvor på balkongen vet sin plats.
Elise, 3 veckor:
Sist ut är lillprins-paxi.
namn:
S*Sweet Chili's Cotopaxi
född: 2010-09-11
Paxi är en av tjockiskorvarna på bilden ovan
. Han var tänkt att gå på export för avel, men hans vekhjärtade matte ställde in flytten och behöll honom själv... Han är vår genomsnälla och lite fega kramkatt, som nafsar i fötter och är allmänt grumpy när han är hungrig. Han älskar att åka snurrstol, och är en utmärkt storebror till kattungar och väldigt trevlig mot sina besökande honor. Även blyga och svårparande honor har trivts med Paxi. Han har lämnat ett par riktigt fina döttrar till vidare avel (tyvärr hade jag inte plats att köpa någon av dem) men är numera bäddvärmare på heltid. Paxi är en duktig apportör, men lämnar helst dammsugaren åt mormor Maja. Dessvärre är han snudd på omöjlig att fota utan att han ser ut som en säck potatis.