Bukefalos mer censurerat än Ridsport och SVT?

Mabuse

Trådstartare
Intressant att se att tråden om Madick censurerades här, medan ärendet är tillåtet för diskussion både på Tidningen Ridsports hemsida och på SVT (där de intervjuade bägge parter i sina sändningar). DN har en artikel om ärendet. Men här får man inte prata om saken.:cool:

Huruvida ett av våra OS-hopp kommer kunna tävla eller inte är i högsta grad av allmänintresse, skulle jag vilja påstå.

Likaledes principfrågan om vad som är skäliga avtal mellan hästäagre och ryttare på elitnivå.

Men det är intressant att se hur somliga tolkar reglerna här, uppenbarligen så är Bukefalos den enda instans som bedömt att OS inte har något allmänintresse.

Senast ändrad:
Sv: Bukefalos mer censurerat än Ridsport och SVT?

Fy vad hemskt det var att se intervjun med ägaren, hon såg ju ut att ha tårar i ögonen hela tiden, för att hon ville se sin häst mera... Men sen blev det lite långrandigt tyckte jag...

Men svårt att uttala sig om något man inte är lika insatt i som HL och ägaren...

Kan inte annat än hålla med dig!

Problemet här på buke verkar ju dock vara att trådarna ofta urartar med ljusets hastighet, och jag antar att moderator ville arbeta i förebyggnde syfte. Trist, då tråden för mig egentligen inte handlade om enbart HL och nämnda häst/hästägare, utan även samarbetet mellan ryttare och uppfödare i detta land rent generellt.

Men det är intressant att se hur somliga tolkar reglerna här, uppenbarligen så är Bukefalos den enda instans som bedömt att OS inte har något allmänintresse.

Men på buke så är ju skogsmullarna betydligt bättre ryttare än OS-ekipage så det är ju klart att intresset är svalt :rofl:

Fast jag tyckte det kändes liiite konstigt och ganska pinsamt när jag såg det på SVT igår... Var väldigt tacksam när Hans Lundbäck ganska snabbt rundade av med "Det här vill vi inte diskutera i media!"

Att Aftonbladet och liknande gottar sig i en sådan här historia förvånar mig inte det minsta, men SVT brukar definitivt hålla sig på en mer seriös nivå! Visst är själva frågan av allmänintresse eftersom det handlar om att representera Sverige på OS. Men jag tycker det hade varit mer smakfullt om SVT bara kort refererat till parternas olika ståndpunkt i frågan. Inte i princip ge fritt TV-utrymme till parterna att kasta skit på varandra! (Vilket jag i princip bara tycker att den ena parten gjorde - fast båda hade ju möjligheten.)

Intressant att se att tråden om Madick censurerades här, medan ärendet är tillåtet för diskussion både på Tidningen Ridsports hemsida och på SVT (där de intervjuade bägge parter i sina sändningar). DN har en artikel om ärendet. Men här får man inte prata om saken.:cool:
Det är just det som är skillnaden. Här sitter ett antal oinitierade människor (och kanske en och annan med relevant information) och diskuterar ett avtal som de flesta av oss inte har tillgång till.

Men kom gärna med ett intressant diskussionstopic i ämnet istället för kvalificerat skitsnack så får trådarna ligga kvar.

LenaH, moderator

Men med den logiken skulle man ju aldrig få diskutera något som står i tidningarna? Det finns ett forum här som heter senior, vet inte om du har hört talas om det? Där diskuteras i vilket fall ganska ofta händelser det står om i tidningarna, utan att trådarna censureras. Likaså i forumet avel, där får man också diskutera vad som står i tidningarna, exempelvis om någon ny hingst kommit till landet. Men om ag förstår dig rätt så finns det alltså specialregler för hoppforumet, att man inte får prata om något man inte känner till personligen? Den regeln har jag missat, var står den?

"Kvalificerat skitsnack" har jag inte sett något av, däremot hade folk åsikter om detta specifika fall. Eller vad är din definition av skitsnack?

Hela forumet bygger ju på att man diskuterar, utifrån den information man har. Om endast den som satt inne med alla fakta i ett ärende fick yttra sig skulle det inte bli många inlägg, framförallt inte på hoppning, där det ju ofta frågas efter tips och råd kring den egna ridningen, exempelvis. Med din logik borde ju alla sådana trådar genast låsas, heller hur?

Jag tycker helt enkelt inte att det finns någon logik i censureringen som du uttövar, och jag skulle därför jättegärna vilja förstå hur du tänker - för jag antar att du sälv tycker det är logiskt?

Jag skulle helt kallt kunna hänvisa till forumreglerna här:
Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.
och borde antagligen göra det eftersom jag tycker du är på gränsen till oförskämd när du insinuerar att jag skulle köra mitt eget race på hoppforumet och inte anpassa mig till samma regler som alla moderatorer på alla forum har att rätta sig efter.

Dock tänker jag försöka göra mig förstådd en gång till - att diskutera företeelsen (avtal mellan hästägare/ryttare exvis) är helt OK, att diskutera enskilda personer är det inte.

Senast ändrad:

beror kanske på vilken nivå det diskuteras också... ;)

Jag skulle helt kallt kunna hänvisa till forumreglerna här: och borde antagligen göra det eftersom jag tycker du är på gränsen till oförskämd när du insinuerar att jag skulle köra mitt eget race på hoppforumet och inte anpassa mig till samma regler som alla moderatorer på alla forum har att rätta sig efter.

Dock tänker jag försöka göra mig förstådd en gång till - att diskutera företeelsen (avtal mellan hästägare/ryttare exvis) är helt OK, att diskutera enskilda personer är det inte.

Jag insinuerar inte - jag säger rätt ut att det uppenbarligen är olika regler i olika forum. Kolla in den här tråden på Senior, exempelvis, där diskuteras ett fall som ingen av de som diskuterar rimligen känner till annat än vad de läst i tidningarna. Med namn och allt. Borde den också censureras då, tycker du? Eller är det specialregler i hoppforumet?

Men triangla den då, om du anser att den bryter mot forumreglerna, plätt lätt, bara att klicka på den här:
report.gif
och skriva nåt om det här hör hemma här eller så... :smirk: Jag trianglar nog i genomsnitt 5 trådar/gång...

Fast jag tycker ju inte att det är ett problem att man diskuterar sånt man bara känner till genom tidningarna. Varför ska jag triangla den då?

Jag tycker att tråden på senior är helt ok, och jag anser också, tillsammans med Gunnar, att Madick-frågan bör få diskuteras.

Jag vill ha mindre censur, inte mer.:cool:

För att du undrade om tråden hörde hemma på forumet eftersom att inte lundbäckstråden hör hemma...

Inte stor mening att ge sig in i den här diskussionen, egentligen. ;)

Tråden det handlade om från början tycker jag hade varit ok om det endast hade diskuterats sådant som funnits i tidningar eller som framkommit vid intervju. (Nu har jag varken läst allt eller sett det som visats på tv runt detta, moderatorn kanske har det).
Jag skulle dock tro att den personen som red hästen, innan HL tog över och alltså inte var ägaren, inte skall behöva bli diskuterad på forumet då hon rimligen inte har med detta att göra och inte varit med i tv runt detta. Jag har ingen aning om vem denna person är, men andra mer insatta vet säkert detta (ni behöver dock inte upplysa mig eller andra om detta).

För mig är detta största anledningen till att diskussionen inte fick fortsätta där.
Det kan säkert finnas andra skäl också.

Ingen har valt att diskutera i min nyhetstråd så jag antar att det inte var så viktigt att diskutera ändå ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ang reglerna för nyhetssidorna så har jag flera gånger trianglat denna tråd : http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=878789
som innehåller tillrop som:
*Du kan ju inte ha alla hemma som skriver så.
*du bör ju hålla dej fr hästar
*håll dina åsikter för dej själv
*Vad är fel med dig? Folk som dig får mig att må illa
*Du verkar iofs inte kunna något, annars hade du inte kläckt ur dig en så hjärndöd kommentar

Ändå ligger tråden kvar med alla inlägg. Varför? Hade den legat på ett annat forum hade moderatorerna tagit bort den för långe sen.

Den har jag också trianglat eftersom det handlar om ett ganska litet barn som faktiskt varit tvungen att ta bort sin ponny under tävling.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka