Buke vet allt? VAD är detta?

S

Siritax

Någon som vet vad detta kan vara för något?

Kan det vara något som har med bakning att göra?
De är mellan 20-60 cm ungefär... i trä!

pinnar_81063993.png
 
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?

Man använder dem när man bakar tunnbröd i bakugn.

När man lyfter brödkakor, vänder dem för att "pigg-kavla" dem på båda sidorna osv.

/Swat
 
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?

Börjar från botten, tråg som jag med all säkerhet kan säga att det inte använts till deg (det skulle jäsa över snabbt), de tunna smala långa brödspadarna kallas spjalk hos oss används för att vända på kakan på bakbordet när man bakar tunnbröd, den korta "spaden" används för att ta upp degen ur baljan till bordet, de smala pinnarna kan vara pinnar man använt när man har kakan i ugnen men det syns för dåligt på bilden.
Det är lite olika vilka redskap man använder inne i ugnen.
 
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?

De långa och smala pinnarna ser ut att vara såna du sätter upp knäckebrödskakor på. De brukar hänga i snören eller liknande från taket.
 
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?

kl

Tack alla!

Någon som har koll på om det finns något som helst (penga-)värde i gamla bak-grejer? Har fått i uppdrag att sälja massa gamla grejer men jag vet inte riktigt om det finns nån marknad för detta...

OBS, detta är INTE en annons!

Exempelvis följande saker:
bakbord_81183883.png

Gammalt rejält bakbord (vet ej hur gammalt dock) ca 2*1,10 m.

brdfjl_81184182.jpg

Brödfjöl (rätta mig gärna om det är fel ord för dessa? Har googlat mig fram...) Ca 80 cm i diameter på "plattan".

sll_81184375.jpg

Såll. Största är närmare en meter i diameter.

:confused:
 
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?


De långa runda pinnarna tror jag man använder för att rulla upp den utkavlade degen på när den ska vändas eller flyttas från bakbordet till ugnen (när man gör stoora tunnbröd). Har sett det på tv. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?

Kan det också vara, har sett att man söderöver har ett litet annat sätt att baka.
Det är skoj med så gamla grejor, någon som sett stora buntar med höns eller skatfjädrar hårt ihopbundna?
Funderat vad det är?
 
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?

När man bakar tunnbröd brukar i alla fall vi borsta av allt överflödigt mjöl med en jättemjuk borste innan kakorna läggs in i ugnen.

Kanske använders fjäderborstarna för samma ändamål?

/Swat
 
Sv: Buke vet allt? VAD är detta?

Oavsett så är grejorna i ett bra skick mot vad som brukar dyka upp på auktioner. Sållen var riktigt fina.
 

Liknande trådar

Hemmet Min hund är gammal och har ont i lederna, och jag försöker underlätta livet för honom. Jag vill hitta låga pallar som jag kan ställa...
2
Svar
30
· Visningar
1 572
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt...
2
Svar
23
· Visningar
940
Senast: Anna
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Acto
·
Hemmet Har försökt mig på att rita en bild av vårt sovrum (obs att fönster- och dörrplacering är ungefärliga). Det är alltså ett pyttesovrum på...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp