O

OlleAtlas

Igår kväll blev min häst lite underlig. Han verkade väldigt trött, stod med frambenen under sig (totalt motsatt mot fångställning) och bukandades. Inte jättehäftigt och inte hela tiden, men då och då.

Dessutom lyfte han bakbenen mot magen lite grann. Jag tolkade det som att han hade lite magont, han är ganska så stinn av allt gräs som kom upp efter lördagens regn. Vi gick två promenader, sedan bajsade han och då vågade jag åka hem. Åkte förbi stallet i morse igen och kollade honom. Han verkade normal, andades kanske lite tyngre än normalt, men bara lite. Tog honom till hagen där han glatt sprang till sin kompis. På eftermiddagen hämtade jag i hagen, han verkade pigg och glad. Vi skrittade ut en liten runda och han var hel normal. Däremot fortfarande lite tung i andningen.

Hade han inte andats som igår, så är jag inte ens säkert att jag lagt märke till det idag, så lite är det frågan om.

Vad tror ni det kan vara? En tänkbar orsak kan vara att han fortfarande har en del vinterpäls kvar och vi hade över tjugo grader igår. Låter det rimligt? Eller kan han vara sjuk?

En orolig OlleAtlas

Sv: Bukandas

Var otroligt varmt igår ja och har din häst dessutom vinterpäls kvar så kan det mkt väl bero på det.
Mitt vältränade vbl flåsade då jag tog in henne ifrån hagen igår och var nästan svettig i pälsen. Hon har dessutom dammallergi och har det lite jobbigt till & från.
Men det var inga problem att rida henne, pigg & glad och "bra" i flåset då.
Jag tror dom blir helt dåsiga i värmen.

Sedan kan det ju ha varit vajsing i magen osså med tanke på att dom börjar äta grönt nu och endel hästar är känsligare än andra.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?