Bufflig unghäst

T

tussa

Min lille valack på 2½ år börjar bli besvärlig! Han har inte lärt sig att respektera andras revir, utan försöker gärna puffa och buffa på såväl människor som hästar. Han går med två äldre ston, varav den ena är mycket ranghög. Men även mot henne är han "närgången", och tyvärr och alldeles ofattbart så accepterar hon det. Hade hoppats på att få hjälp med upppfostran av detta bestämda sto, men icke!

Unghästen går inte över mig, vilket han gjorde i början. Jag har jobbbat mycket med mitt kroppsspråk m.m., så han hålller oftast avståndet. Men senast i veckan jagade han ett barn genom hagen och nafsade i kläder och hjälmen (som ungen som tur var hade på sig). Inte roligt att vara hästägare då...

Detta är en mycket snäll, glad och nyfiken häst, som inte är rädd för något allls verkar det som. Han är dock rätt ohanterad och mycket ohyfsad. Eftersom även de andra hästarna acepterar hans buffliga fasoner är det desto svårare för mig att uppfostra henom.

Jag behöver hjälp och förslag på saker som gör att denna häst inte bara respekterar mig utan även andra människor framöver. Han är helt enkelt för stor för att leka med folk som om de vore andra unghästar!

Sv: Bufflig unghäst

Har inga direkta tips mer än att du ska träna mycket med ledarskapsövningar.

//M_o_B *som har en ponny som kan sätta ett lejon på plats om det skulle behövas*

Jag kommer nog låta brysk, men tyvärr anser jag att det är dax för ett abrupt uppvaknande, dvs demonstration från dig att detta tolererars inte, med omedelbar verkan och mycket tydligt. Man behöver inte ta till våld, men buffar hästen eller knuffar säger man bestämt ifrån med röst och tex en dask med grimskaftet på bogen. Hjälper inte detta första gångerna säger man nej och daskar ännu mer bestämt igen. Så fort hästen rättar sig får den beröm.

En klipsk häst fattar väldigt snabbt galoppen. Du ska inte behöva säga till mer än en gång VÄLDIGT snart för att hästen omedelbart ska rätta sig.

Jag ser inte att det skulle vara särskilt mycket mer problem artat för dig att uppfostra hästen även om dess flock medlemmar inte gör det. Du är människa och de är hästar. = skillnad. = med dig, och människor buffar och knuffar man inte! en klipsk häst brukar inte ha svårt för att fatta denna skillnad heller!

Det behövs inga utdragna ledarskaps övningar när det gäller sånt här - vanlig bestämdhet och konsekvent hantering i fråga om som jag tidigare sa, tex NEJ och en dask med grimskaftet. Konstigare än så behöver det inte vara. Sen är det ju givetvis alltid ett problem om det är mycket "annat" folk runt hästen som också hanterar den. då krävs att även dessa har lite råg i ryggen och kan säga ifrån om de blir testade, för att bidra till den konsekventa hanteringen. Detta brukar ju lösa sig om man kommunicerar sina mål och önskningar runt hanteringen och anledningarna till detta, till sina medhanterare.

Lycka till!

har själv en unghäst som var likadan i vintras och efter att provat olika "metoder" skriver jag helt under på mackans inlägg :bow: :bow: :bow: .
det fungerade bra för oss.
lycka till med din häst!

mackan skrev:
Jag kommer nog låta brysk, men tyvärr anser jag att det är dax för ett abrupt uppvaknande, dvs demonstration från dig att detta tolererars inte, med omedelbar verkan och mycket tydligt. Man behöver inte ta till våld, men buffar hästen eller knuffar säger man bestämt ifrån med röst och tex en dask med grimskaftet på bogen. Hjälper inte detta första gångerna säger man nej och daskar ännu mer bestämt igen. Så fort hästen rättar sig får den beröm.

En klipsk häst fattar väldigt snabbt galoppen. Du ska inte behöva säga till mer än en gång VÄLDIGT snart för att hästen omedelbart ska rätta sig.

Jag ser inte att det skulle vara särskilt mycket mer problem artat för dig att uppfostra hästen även om dess flock medlemmar inte gör det. Du är människa och de är hästar. = skillnad. = med dig, och människor buffar och knuffar man inte! en klipsk häst brukar inte ha svårt för att fatta denna skillnad heller!

Det behövs inga utdragna ledarskaps övningar när det gäller sånt här - vanlig bestämdhet och konsekvent hantering i fråga om som jag tidigare sa, tex NEJ och en dask med grimskaftet. Konstigare än så behöver det inte vara. Sen är det ju givetvis alltid ett problem om det är mycket "annat" folk runt hästen som också hanterar den. då krävs att även dessa har lite råg i ryggen och kan säga ifrån om de blir testade, för att bidra till den konsekventa hanteringen. Detta brukar ju lösa sig om man kommunicerar sina mål och önskningar runt hanteringen och anledningarna till detta, till sina medhanterare.

Lycka till!

Håller med till 100%

Tack för era inlägg! Ska försöka att lära omgivningen att bli lite mer handfasta och inte skrämmas av lillen!

Nu är det nog så att det är ditt ansvar och din skyldighet att uppfostra din häst så andra människor inte har någon anledning att "inte vara rädda".

i grund och botten 100% sant! men min unghäst letade ut de personer som var "ranglåga" och trakasserade/testade endast dessa.
-så det kan vara lättare sagt än gjort ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Jag har precis fått hem en unghäst (arab, 1 1/2 år) som är väldigt ohanterad. Jag kan komma den nära, klappa och sätta på...
Svar
3
· Visningar
1 265
Senast: mackan
·
Hästhantering Mitt 7 månader gamla hingstföl har redan olater. Varje gång jag går in till honom i hagen börjar han tigga, nafsas, drar i kläderna...
Svar
10
· Visningar
1 986
Senast: Hoobes
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 111
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama