Bubbel, trubbel?

SaraMara

Trådstartare
Försöker (mot bättre vetande?) klämma in ett bubbelbadkar i den redan tighta badrumsbudgeten och förförs därför av de superbilliga varianterna som finns som alternativ till segmentet från typ 25' och uppåt.

Kommer badkaret spricka och vattenfylla huset eller döda oss alla med elektriska stötar om vi köper ngn billig variant från ngn svensk webbsida (som jag inbillar mig)?

Ngn som har tips på vad man ska titta efter? Är detta ngt sådant som man absolut inte ska snåla på och det är bättre att köpa ett vanligt i väntan på större budget eller vågar man chansa?

Försöker (mot bättre vetande?) klämma in ett bubbelbadkar i den redan tighta badrumsbudgeten och förförs därför av de superbilliga varianterna som finns som alternativ till segmentet från typ 25' och uppåt.

Kommer badkaret spricka och vattenfylla huset eller döda oss alla med elektriska stötar om vi köper ngn billig variant från ngn svensk webbsida (som jag inbillar mig)?

Ngn som har tips på vad man ska titta efter? Är detta ngt sådant som man absolut inte ska snåla på och det är bättre att köpa ett vanligt i väntan på större budget eller vågar man chansa?
Tänk på ljudnivån i alla fall.

Jag skulle titta på bitar som ljudnivå, garanti, tillgång till reservdelar/service (går det att byta separata munstycken eller ventiler etc) och hur bökigt/kostsamt det är att hålla systemet igång med avseende på filterbyte/backspolning mm.

Det kändes ytterst viktigt för oss 2002 med bubbelbadkar med inbyggd belysning. Firman vi köpte ifrån avrådde från en massa hål i botten ( det samlas skit där) vilket jag är mycket glad över. Såhär 14 år senare skulle jag långt hellre ha ett vanligt badkar, jag tycker det är lite ohygieniskt med munstycken där skit kan samlas utan att man kommer åt den.
Det är barnen någon gång som använder bubbelfunktionen, jag själv har aldrig slagit på den inbyggda belysningen sedan jag tittade ner och såg mina ben ( ytterst osmickrande!). Vi har bytt några munstycken och det var ett rent h-vete. Det enda positiva tycker jag är att det är ett långsmalt kar och inte en " triangel". Mitt råd hade varit att lägga pengarna på ett vanligt kar, så långt att du kan ligga raklång ( viktigt, mät insidan karet- vissa är då rundade på insidan att yttermått blir helt missvisande).

Mamma och pappa bubblade i sitt det första året. Sen inte så mycket. Det fick inte ena flytta med nu när de bytte lägenhet.

Det kostade ändå runt 10.000 för ett "standardstort" så det var inte dåligt.

Jag skulle spara pengarna och bubbla på badhuset en gång i månaden istället :)

Och jag saknar mitt bubbelbadkar !!! MASSOR !
Flyttade och tog det inte med mej..

Håller på att spara ihop pengar så jag kan sätta in ett där jag bor nu..
Har ett vanligt badkar men dör varje gång jag badar... Inte alls samma sak :(

Och kommer aldrig glömma första badningen här i nya lgh med ett töntigt vanligt pytte (normalstort) badkar... SÅ BESVIKEN ...

Däremot köper jag "ljudnivå"biten, det är det enda jag kommer kolla närmre på nu när jag ska köpa nytt igen... Men så farligt va inte de jag köpte från Bhaus sist... Med installation kostade det 16 000 max max...

Värsta killmagneten va de me ;)

Men ni som har bubblor? Kör ni rengöringsprogram så ofta som det behövs? Jag såg något tv-program där Martin Timell var med och ett bubbelbad rengjordes. Alltså jag är inte kinkig men fy fan va äckligt. Det såg ut som en hel unge i vävnadsbitar kom ut ur rören.

Vi fick ett bubbelbadkar "på köpet" när vi köpte huset. Vi använde det en gång. Problemet var att det var alldeles för grunt och för kort, så när man satt i det var det bara rumpan och fötterna som var under vatten - resten av kroppen fick inte plats under vattentytan. :mad: Så kolla verkligen innermåtten!
Dessutom lät det något fruktansvärt, vilket också förtog själva mysigheten med badandet.
Nu ligger det bubbelbadkaret på tippen. :angel:

Men ni som har bubblor? Kör ni rengöringsprogram så ofta som det behövs? Jag såg något tv-program där Martin Timell var med och ett bubbelbad rengjordes. Alltså jag är inte kinkig men fy fan va äckligt. Det såg ut som en hel unge i vävnadsbitar kom ut ur rören.

Jag har länge misstänkt detta varför jag notoriskt har vägrat sätta mig i varje form av bubbelbadkar. Skönt att jag fick bekräftelse på det utan att vare sig behöva uppleva det eller se det på TV. Usch, det drar i kräknerven bara av att läsa det du skriver. :yuck:

Jag har länge misstänkt detta varför jag notoriskt har vägrat sätta mig i varje form av bubbelbadkar. Skönt att jag fick bekräftelse på det utan att vare sig behöva uppleva det eller se det på TV. Usch, det drar i kräknerven bara av att läsa det du skriver. :yuck:
En kompis till mig har ett utomhusspa (jacuzzi) och hos dem måste man duscha och skrubba sig med skrubbvantar innan man får hoppa i bubblet, just för att det lossnar så mycket hudflagor i reningen annars.

Sen kan jag ju tycka att det är lite det som är poängen med ett bubbelbad. Det är inte bara skönt, utan det renar bra också om man sitter i det tillräckligt länge. Aldrig har ju ens fötter varit så fina som när man suttit i ett bubbelbad länge.

Vi fick också ett bubbelbadkar med huset, men använder det väldigt sällan. Bubblet låter förskräckligt högt och dessutom är strålarna som kommer från bubbelhålen antingen kalla eller stekheta. Numera används mest badkaret för att duscha hunden.

Rengöringsprogram? :o

Ja det gör vi, men vi använder vårat badkar mycket också så det går på ren rutin. :D Vintertid så badar någon av oss minst en gång i veckan, ibland oftare. Sommartid blir det mer sällan, men det händer! Vi kör rengöringsprogram och det är lite extra jobb men gör man det regelbundet så blir det självklart enklare.

Ja det gör vi, men vi använder vårat badkar mycket också så det går på ren rutin. :D Vintertid så badar någon av oss minst en gång i veckan, ibland oftare. Sommartid blir det mer sällan, men det händer! Vi kör rengöringsprogram och det är lite extra jobb men gör man det regelbundet så blir det självklart enklare.

Jag använde mitt minst 3 dgr i veckan ....

Och "badränderna" fick man ju ta minst en gång i veckan ... Men va ju bara att använda en svamp med lite schampo på så blev de så fint igen (medan man vänta på balsamet i håret och vattnet rann ut)

Och "badränderna" fick man ju ta minst en gång i veckan ... Men va ju bara att använda en svamp med lite schampo på så blev de så fint igen (medan man vänta på balsamet i håret och vattnet rann ut)

Fast det handlar inte om ränder, utan det som fastnar i själva bubbelhanteringen. Det sugs ju in vatten (och hudavlagringar) i munstyckena och det gojset stannar där om man inte kör städprogram, gärna med något rengöringsmedel.

Lätt kräkframkallande sysselsättning f ö. Vårt svindyra bubbelbadkar (installerat 2010) är inte använt 10 gånger ens. Och inte de senaste två åren. Vi lade mycket pengar och har inga problem med ljudnivån (som är låg) men vi är helt enkelt inte ett badande folk....

Jag använde mitt minst 3 dgr i veckan ....

Fast det handlar inte om ränder, utan det som fastnar i själva bubbelhanteringen. Det sugs ju in vatten (och hudavlagringar) i munstyckena och det gojset stannar där om man inte kör städprogram, gärna med något rengöringsmedel.

Lätt kräkframkallande sysselsättning f ö. Vårt svindyra bubbelbadkar (installerat 2010) är inte använt 10 gånger ens. Och inte de senaste två åren. Vi lade mycket pengar och har inga problem med ljudnivån (som är låg) men vi är helt enkelt inte ett badande folk....
Precis som Lovisalenora skriver så måste man använda rengöringsprogramet för munstyckena, vi och speciellt maken och sonen älskar att bada så vårat blir använt ofta. Det handlar mest om att få in en rutin att göra rent karet så går det ganska enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka