Bryter strömmen

_FiA_

Trådstartare
Idag satt det en lapp i trappuppgången "hej vi kommer bryta strömmen mellan 08:00-16:00 imorgon för installation av elmätare."

Detta innebär ju att kyl och frys kommer vara avstängda i 8 timmar? Är inte detta lite väl länge?!grejerna kommer väl hinna tina?
Det är inte första gången dom bryter strömmen till lägenheterna den här månaden heller då dom håller på att installera inviduella elmätare på alla lägenheter . Och när dom brytit strömmen så har de varit flera timmar åt gången. och jag funderar seriöst över hur våra frysvaror mår efter att detta upprepas.. och nu 8 timmar? Borde jag klaga på detta, eller överdriver jag?

Idag satt det en lapp i trappuppgången "hej vi kommer bryta strömmen mellan 08:00-16:00 imorgon för installation av elmätare."

Detta innebär ju att kyl och frys kommer vara avstängda i 8 timmar? Är inte detta lite väl länge?!grejerna kommer väl hinna tina?
Det är inte första gången dom bryter strömmen till lägenheterna den här månaden heller då dom håller på att installera inviduella elmätare på alla lägenheter . Och när dom brytit strömmen så har de varit flera timmar åt gången. och jag funderar seriöst över hur våra frysvaror mår efter att detta upprepas.. och nu 8 timmar? Borde jag klaga på detta, eller överdriver jag?
ring din värd om du är orolig?

VET du att strömmen kommer vara AV i åtta timmar? När de reparerat/underhållit lägenheter jag bott i har de sagt att vattnet eller strömmen kommer vara av mellan de här klockslagen och satt upp anslagen i alla hus i området. dvs i praktiken är strömmen av i mitt hus max en timme, men de skriver hela dagen för att helgardera sig iom att de inte vet vilken ordning hantverkaren kommer ta husen eller om det tillstöter några komplikationer som gör att arbetet drar ut på tiden.

Jag tror inte heller att det betyder att strömmen ska vara avstängd så länge. Jag tror de menar, att någon gång mellan de klockslagen stängs strömmen av, men det tar knappast mer än en timma (?) att byta mätaren.

Dom brukar inte ha av strömmen hela dagen utan typ en timma nån gång under den tiden dom angett.
Så har det även varit för mig som bor i villa (och när jag bott i lägenhet tidigare). Då har dom skickat ut brev om vilken dag och angett ett tidsintervall på 8 timmar och i praktiken var strömmen av max en timma då dom skulle fixa något på elcentralen som krävde att strömmen var avstängd.

De i frysen klarar sig, om du inte fipplar med dörren/locket under tiden.
Däremot kan du ju tänka på om något i kylen är extra känsligt, passa på att handla hem sånt efteråt.
Jag tror att dom säger att strömmen ska vara borta så länge, för att ingen ska passa på att vara hemmaelektriker, i tron att ledningarna inte är strömförande.
Hoppas att det går bra!

* Jenny *

Generellt anses det att moderna kylar och frysar håller frysvarorna tillräckligt kalla i upp till 2 dygn om man blir strömlös, förutsatt att man inte öppnar dörren.

//hon som var strömlös i 4 dygn efter både stormen Gudrun och hennes lillebror Per...

Som folk skrivit ovan, håller du inte på att öppna kyl/frys så är det absolut ingen fara,, frys håller kylan iaf 2 dygn :). Och jobbet kan gå fortare än den säkerhetsmarginal de angett på tiden.

Det kanske är en bra idé att dra ur sladden till datorn ifall strömmen kommer och går. Det hände mej för ett antal år sedan att hårddisken förstördes när strömmen kom tillbaka. Men det kanske är annorlunda nu.

Jag kan upplysa, pga klantighet, att omoderna frysboxar från 50-talet håller längre än så... :o Babyblå FTW :love:
och vår frys, den vi hade när stormarna var här, upplyste oss om att den inte höll kylan ens hälften av det - genom att det plötsligt var en stor vattenpöl under den...

Som de flesta skriver - det bör inte vara någon fara.

Jag som växt upp på landet har upplevt massor av strömavbrott. Att frysen skulle tinat - det har jag aldrig upplevt.

Hos oss stängde de verkligen av i åtta timmar. Jag slängde in alla våra kylklampar i kylskåpet och sen öppnade jag inte dörren på hela dagen.

Det håller precis. Men inte om man fipplar med dörren...

Ringde värden och tydligen kommer dom inte bryta 8 timmar utan dom ville ha ett fönster som ni trodde. Jag börjar misstänker dock att problemet är att min frys inte startar upp sig efter ett avbrott. För sist hade dom tydligen bara brutit 2 timmar. Men det är märkligt min frys var nere på typ 6-8 grader sist. Så den måste stått av riktigt länge tills jag upptäckte det, för då tryckte jag på knappen "freeze" så misstänker att vi måste investera i en ny frys :/ crap..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår skulle jag in till jobbet en kortare sväng för lite lätt genomgång med gäster inför dagens aktivitet dom skulle anordna inga...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Avalbane
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har planer på att skaffa hund till nästa sommar eventuellt, men känner mig helt vilsen i denna djungel av hundraser - det finns ju...
2
Svar
27
· Visningar
2 936
Senast: Helben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?