Brytdatum föräldrapenningen

Mynta2

Trådstartare
Jag glömde fråga när jag ringde, och nu är det stängt. Måste fylla i om föräldrapenning på nätet åt mig och sambon i dag/nu...Men kan inte komma i håg när brytdatumet är. Är det 21 - 20 ?

Det står på f-kassans sida att dom uppdaterat nånstans med brytdatum, kolla under respektive förmån står det..Men jag hittar ingenstans, bara utbetalningsdagar :confused:. Jag använder tom sökfunktionen, men då hittar den inget speciellt alls...i varje fall inget som har med brytdatum att göra.
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Perioden går 21-20:e. Brytdatum alltså t o m den 20:e.
/Alanis
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Tack så mycket :)

Vet du varför dom drar så lite skatt ? Jag fick ingen som helst klarhet när jag pratade med dom. Dom drar 26% av mig :eek:. Jag sa att, jag har aldrig i mitt liv betalt så lite i skatt, jag undrar om det ens finns en kommun i hela landet som har så lite skatt. Jamen sa hon, skatten har ju gått ned i kommunerna..Jamen knappast till 26% i Göteborg sa jag. När jag jobbade för några månader sedan betalade jag ju minst 30%.

Nu fick jag upp en lista på skattemyndigheten, där står 32,75% i skatt. Det betyder väl restskatt tids nog ? :(

Sen en annan sak, när jag ska fylla i f-penning via deras hemsida, och när jag ska fylla i sambons uppgifter så står det redan 30% i skatt på honom. Hur kan det göra det ? Han är ju inte ens anmäld. Alltså, för den andre partnern så har f-kassan redan bestämt 30%. Kan man fylla i den rätta eller hur ska man göra ? Det går att ändra på, dock inte på min skatt...det får jag i så fall ringa om.
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

På mig drar det 29% precis som min arbetsgivare också gör. Vet inte om de är de som anmält hur mkt skatt som dras.

När du begär FP så kan du i slutet skriva hur mkt extra skatt du vill betala.

Jag har fått hem alla mina årsbesked för 07 och räknat på skatteverkets hemsida och jag kommer få tillbaka 1.000:-
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Va ? Enligt skatteverket ligger ju kommunalskatten utan kyrkoavgiften på 30,65 i Varberg. :confused:
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Äh, jag anmälde aldrig. Fattade inte att man INTE kunde begära för båda samtidigt...bara för mig. Får ta pappersvägen i stället, åtminstone för sambon. Han har ju ingen internetbank och har däremed inget e-leg.

Fast jag han komma så långt i beräkningen att jag såg det du sa, dvs där man kunde begära extra skatt. Fast det stod ju bara i kronor. Hur ska jag kunna veta hur mycket mer kronor dom ska dra...jag vet ju bara vad skatten är, dvs 32 %. Och sen en annan sak, när jag ändrade om i mina dagar så skulle jag på nytt fylla i ALL information dom redan har om mig...vad bökigt. Dvs: när anmälde du dig på arbetsförmedlingen ? Vilken akassa tillhör du ? osv osv...Så bökiga dom är. Är man redan inne i systemet anser jag att man INTE ska fylla i allt sånt igen.
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Jag är inte arbetslös så det kan jag inte svara på. kanske därför de drar så liten skatt?

Vet du på ett ungefär vad du kommer få ut i ersättning kan du kolla i tabellen här hur mycket som ska dras i skatt.
Skattetabell

Gå in på månadslön och sen välj din skattetabell och så kollar du på en gammal utbetalning (om du tar ut lika många dagar varje månad) och så kollar du i tabellen om skatten stämmer så ser du hur många hundringar du kan lägga på för att vara säker.
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Men alltså, att kommunalskatten är på en viss procent betyder absolut inte att du ska betala den skatten oavsett vilken inkomst du har. Ju mindre du tjänar, desto mindre skatt pga grundavdraget. Jag har very low sjukpenning och skattar 26%, får ändå tillbaka varje år. Är FP din enda inkomst under året brukar FK ha dragit rätt skatt, de drar enligt skatteverkets tabeller.
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Fast jag har ju högre årsinkomst nu (f kassan räknade upp mig, tack för det ;) än vad jag tidigare haft när jag jobbat heltid...har aldrig haft nån som dragit ynka 26 i skatt.
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Kanske det, jag brukar mer köra kalendermånad men kommer ofta ihåg det en bit in på nästa månad... Tur man har internettjänsten! Så himla enkelt, tydligt och bra!
 
Sv: Brytdatum föräldrapenningen

Därför att sambon ska börja ta ut 3 dagar per vecka fom nu på fredag. Så då måste jag ändra om litegranna för mig själv eftersom jag har 7 dagar/vecka. Det kan ju bli lite tokigt om man sätter datum hur som helst utan att beakta NÄR brytdatumet är. Det märkte jag ju när jag första gångerna satt och lekte med f-kassans uträkning. Jag kunde inte fatta hur summan pengar kunde bli si och så hela tiden. Hur jag än ändrade så blev det skit lite pengar, innan jag kom på detta med brytdatumena...då blev summan helt ok.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 351
Senast: Hyacinth
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 304
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 294
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 745
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp