Bryta upp klubb?

Vica

Trådstartare
Ponera att du blir erbjuden att köpa en gård, ägd av kommunen. Du lägger ett bud som de accepterar. Papper skrivs och stället blir ditt, tårta och fanfarer :p

Ponera då att där finns en ridskola. En ridskola som du, efter en tid av renovering, nybyggnation osv vill driva i ny anda. Dock finns där redan en ridklubb med ordförande och styrelse. Kan man då som ny ägare "avsätta" den sittande styrelsen eller hur går man tillväga?

Kan man då sedan starta upp en ny "klubb" med en ny styrelse utan de gamla styrelsemedlemmarna?

Sv: Bryta upp klubb?

Du kommer att få läsa i avtalet som finns för klubben om vad som sägs om uppsägning med m m och se om det finns möjlighet att säga upp dem. Risken finns att de hyr anläggningen enligt hyreslagstiftningen och då finns det inte så mycket att göra. Om man köper en fastighet som har hyresgäster så får man dem med på köpet. Har de hyrt under en viss tid så får de besittningsrätt och kan inte sägas upp utan synnerliga skäl. Som synnerliga räknas inte att ägaren vill ha det själv. Utan det ska vara sådant som kan leda till vräkning, som att de inte betalar hyran eller förstör fastigheten.

Går det att säga upp klubben så får du göra det och de kommer då helt enkelt att ta sina hästar och flytta. Du får då börja från början och köpa in eller låna egna hästar och starta upp en egen rörelse i egen regi.

Ojoj.
Det blir till att gå i "föreningsskolan". Plugga stadgar, läsa på vad förening innebär.
En klubb "ägs" av sina medlemmar. Som enskild person kan du ALDRIG äga en förening. (Demokratins grundvalar!)
Hur det görs och går till styrs av dess stadgar.
Är klubben ansluten till SvRF gäller ramstadgarna för till förbundet ansluten klubb. Finns på SvRF:s hemsida.
Som ägare av en anläggning har du hyresvärdsskyldigheter och rättigheter. Kan vara en utväg om du vill bli av med hyresgästen och dess verksamhet.
När det gäller föreningen kan du som utomstående inte göra ett enda dugg, med mindre än att du blir medlem och framför dina synpunkter. Du får inte sitta styrelsen i en förening som du själv hyr ut anläggningen till. Du kan inte styra vilka som sitter i styrelsen med mindre än en lobbingattack på valberedningen, vilket brukar göra riktigt ont.
Vill du ha förändringar, LÄS PÅ mycket noga och ta reda på hur det fungerar i praktiken också.
Ta det mycket varligt, kan bli en vådligt jobbig historia.

Har de hyrt under en viss tid så får de besittningsrätt och kan inte sägas upp utan synnerliga skäl. Som synnerliga räknas inte att ägaren vill ha det själv.

Fast jag fick lära mig på juridik kursen att ett av skälen till att man kunde säga upp hyresgäster var att man ville använda lokalerna till egen verksamhet ?

/Camilla

Oj, det där låter besvärligt. Klubben som sådan kan du inte "göra nånting åt". Klubben är sina medlemmar och styrelsen måste väljas av medlemmarna på allmänt möte.

Tolkar jag det rätt om det är klubben som driver ridskolan, och som hyr anläggningen av dig? Eller är det du som privatperson/företagare som driver ridskolan och klubben "bara håller till där" eller hur man ska säga?

Vill du att en "ny klubb" ska driva ridskolan vidare eller vill du själv driva ridskolan framöver?

Jag skulle börja med att lusläsa hyreskontraktet, hyreslagstiftningen och klubbens stadgar och se om man hittar något användbart...

Om de hyr enligt hyreslagstiftningen så faller det in under lagerutrymme som ger besittningsrätt efter nio månader.

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
Hästmänniskan Hej alla bukare! Jag har mycket att fundera på de kommande åren. Jag vill nämligen starta ridskola i framtiden, OCH ridklubb, någon...
Svar
12
· Visningar
4 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka