Brysk ridlärare friades i hovrätten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Brysk ridlärare friades i hovrätten

Hoppas att han ändå får sig en rejäl tankeställare eller att han börjar samla på frimärken istället :mad:

:eek: jag har faktiskt undrat länge vad ridlärarna får lära sig när de går utbildningen, eller har de värdelösa utbildare, för så många obildade ridlärare det finns på ridklubbarna:mad: det är många som lär ut att man ska slå hästen, och då framförallt på halsen som är en stoppande signal, istället för att om inte hästen lyssnar på skänkeln peta till den med ett dressyrspö bakom sadeln som då är framåtdrivande

Vad jag vet, har han aldrig varit i närheten av en utbildning?
Så jag tycker inte att man kan klandra en yrkeskår för det.
mvh

Bryska hårdhänta metoder har ingen plats i vare sig utbildningen av barn och ungdomar inom någon sport över huvud taget och framför allt inte i djursammanhang!

En djurskyddslag som ser till centimetrar men inte bryr sig om man häller Yes i gapet på en häst eller slår den är värdelös till sin natur!
En häst är en individ och ska behandlas därefter - med respekt!
Respektlösa människor verkar det finnas gott om men vi alla måste se till att de inte kommer i närheten av hästar, allra minst på en ridskola!

*knapp*

Är det värre när en ridlärare slår sin häst än när en tjej på hoppbanan gör det?
Jag har gett min häst både en och två smällar med spöet när hon gjort något som hon inte skall göra.

Nu försvarar jag inte ridläraren eller någon annan som verkligen gör sin djur illa, men att sitta och gnälla om vad folk gör är fel, han är friad alltså är han bevisad oskyldig, alltså kan man inte diskutera huruvida personen är djurmisshandlare eller inte, det fanns inte tillräckligt med bevis för att personen i fråga skulle dömmas.

Nu försvarar jag inte ridläraren eller någon annan som verkligen gör sin djur illa, men att sitta och gnälla om vad folk gör är fel, han är friad alltså är han bevisad oskyldig, alltså kan man inte diskutera huruvida personen är djurmisshandlare eller inte, det fanns inte tillräckligt med bevis för att personen i fråga skulle dömmas.

Han är inte bevisat oskyldig, dvs de har inte ansett att han inte utfört handlingarna. Däremot har både tingsrätten och hovrätten ansett att det inte går att bevisa att han åsamkat djuren tillräckligt lidande för att det skall gå att döma som djurplågeri. :crazy: Vilket får en att fundera på vilket skydd djuren egentligen har i det svenska rättssamhället idag.

Hämtat från Tidningen Ridsports hemsida:
Enligt tingsrätten var hanteringen mot hästen inte av sådan karaktär att det orsakat smärta hos djuret. Att få utblandat diskmedel i munnen ansågs heller inte ha inneburit något lidande för hästen.
(Källa)

Vi som vet vem mannen ifråga är blev inte förvånade att han än en gång hamnat i rätten. Att kalla honom för "ridläraren" är missvisande, det är en hänsynslös hästhandlare/tävlingsryttare som mig veterligen är utan någon som helst dokumenterad utbildning som ridlärare/tränare.

*knapp*

Är det värre när en ridlärare slår sin häst än när en tjej på hoppbanan gör det?
Jag har gett min häst både en och två smällar med spöet när hon gjort något som hon inte skall göra.

Jag måste ju säga att hade min häst en svullen tunga så skulle jag ringa veterinär eller kolla upp fodret och inte hälla diskmedel i munnen på den. Det är nog det mest okunnigaste och idiotiska jag hört. Sen kan jag hålla med om att visst kan man tillrättavisa sin häst med ett slag då och då, men inte med en pisk, den ska användas för att driva fram hästen i RIDNINGEN. Rida in hästen i sargen har jag med gjort när jag suttit på en totalt uppstissad häst som det inte GÅR att få stopp på, däremot så skulle jag aldrig göra det för att uppfostra hästen, för jag förstår verkligen inte vad den skulle lära sig av det. Förlora några hjärnceller kanske, men de gör den ju bara dummare. Nu har jag ingen aning om vem människan i fråga är, men har man som ridlärare på en klubb full av människor blivit åtalad för djurplågeri så tror jag att man måste ha gått ganska långt i "tillrättavisningarna" ändå. /Sara

:mad: Det är ju ridlärarna eller tränare som lär barnen slå sina ponnyer, så även för dig, för ett barn slår inte sina ponnyer från början om de inte blir tillsagda att göra det, barn är så försiktiga och vill inte slå sin älskade ponny, det vore ju roligt om det va så bland vuxna oxå, spöet ska va en framåtdrivande hjälp (förlägning av skänkeln) och inget man slår och straffar med, varför ska du slå hästen, när man har skänkel och röst, och lyssnar de inte på det så är hästen fel inriden och det är ju inte hästens fel, jag skulle aldrig få något förtroende eller va min ryttare till lags om jag va häst och jag blev slagen.:cry:

Det här med att rida in hästarna i sargen, sparka, spöa, slå, rycka i munnen mm såg man varje dag på min gamla ridklubb. Ingen vad jag vet brydde sig om det.
Jag skulle inte bli förvånad om det är så att denna ridlärare faktiskt har slagit hästarna. Det verkar inte vara direkt ovanligt..

Det här med att rida in hästarna i sargen, sparka, spöa, slå, rycka i munnen mm såg man varje dag på min gamla ridklubb. Ingen vad jag vet brydde sig om det.
Jag skulle inte bli förvånad om det är så att denna ridlärare faktiskt har slagit hästarna. Det verkar inte vara direkt ovanligt..

Brydde du dig inte heller och sa ifrån?

Varfør så førvånade? Det ær væl så hær alla "engelskryttare" rider. Man ser det ju hela tiden, ibland bara tendenser och ibland lite grøvre.
Varfør skall det ridas med spø hela tiden? Varfør sitter man och drar konstant i munnen? Varfør sparkar man på hæsten nær den ær "olydig"? Varfør sitter dressyrryttarna och petar med sporrarna i magen før att få minsta respons från hæsten?
Utvecklingen går hela tiden framåt i vårt samhælle - men inte hanterandet/ridandet av hæstar. Dær skall det fortsatt vara militærisk stramhet i allt som gjørs.
Finns det nåt fulare att se på æn en stackars dressyrhæst som trycks ihop med skænklar och dubbla tyglar. Man ser hur samtliga muskler i kroppen stelnar, nacken knickas, fradga kommer ur munnen och hæsten frustar i førtvivlan. Usch och fy. Inget man længtar efter att se på, men nær man av misstag råkar se det så gjør jag som Magnus Uggla: "Lægger en pizza och går ut".
Så læser man hur en man plågar hæstar och man reagerar naturligtvis med avsky. Men samtidigt glømmer man det vardagliga plågandet och drillandet av de stackars "engelskridna" hæstarna, vars metoder inte ær ett dugg bættre - dom ær bara sedan många år tillbaka vedertagna och dærfør acceptabla.

Jag rider engelskt, men inte för det drar jag min häst i munnen, eller sparkar med sporrarna, eller spöar på den i tid och otid. Min häst frustar inte i förtvivlan när vi har kommit till eftergift. Hon lider inte, för i så fall hade jag märkt det, och dessutom slutat med det direkt.
Och vem har sagt att alla som rider med sporrar använder dem hela tiden. Dessutom rider alla olika, och jag tror knappast att du har sett alla som rider engelskt i hela sverige, och i alla länder utomlands. Dessutom kan man knappast kalla ALLA engelskridna hästar för misshandlade. Bara för att du tycker att den ridstil som du ägnar dig åt är mycket bättre för hästen, betyder det inte att alla tycker det. Och, isåfall tycker jag att vi härmed kan förklara alla hästar som misära offer för människan. Släppa ut dem i det vilda och helt enkelt låta de gå där. Vad är det som säger att du, eller din ridstil, då du knappast rider engelst är bättre för hästen?

Varfør så førvånade? Det ær væl så hær alla "engelskryttare" rider. Man ser det ju hela tiden, ibland bara tendenser och ibland lite grøvre.
Varfør skall det ridas med spø hela tiden? Varfør sitter man och drar konstant i munnen? Varfør sparkar man på hæsten nær den ær "olydig"? Varfør sitter dressyrryttarna och petar med sporrarna i magen før att få minsta respons från hæsten?
Utvecklingen går hela tiden framåt i vårt samhælle - men inte hanterandet/ridandet av hæstar. Dær skall det fortsatt vara militærisk stramhet i allt som gjørs.
Finns det nåt fulare att se på æn en stackars dressyrhæst som trycks ihop med skænklar och dubbla tyglar. Man ser hur samtliga muskler i kroppen stelnar, nacken knickas, fradga kommer ur munnen och hæsten frustar i førtvivlan. Usch och fy. Inget man længtar efter att se på, men nær man av misstag råkar se det så gjør jag som Magnus Uggla: "Lægger en pizza och går ut".
Så læser man hur en man plågar hæstar och man reagerar naturligtvis med avsky. Men samtidigt glømmer man det vardagliga plågandet och drillandet av de stackars "engelskridna" hæstarna, vars metoder inte ær ett dugg bættre - dom ær bara sedan många år tillbaka vedertagna och dærfør acceptabla.

Tråkigt för dig att du aldrig fått upplevt att rida Dressyr som är så underbart, när man har en häst som är eftergiven och suger på bettet så det löddrar riktigt,och jobbar med alla sina muskler, man rider med små hjälper, det är ett fåtal Dressyrryttare som sitter och hackar med sporrarna i sidorna på hästen, dressyrryttare rider med sitsen, benen och vikthjälper om du tittar noga nästa gång så sitter Dressyrryttare med benen rakt fram, inte spretar rakt ut med benen och då är det omöjligt att sitta och hacka hästen med sporrarna, sen stretchar man alltid hästen i låg form, så är det någon häst som rids rätt så är det Dressyrhästen, tycker du ska skaffa dig lite mer kunskap

Tråkigt för dig att du aldrig fått upplevt att rida Dressyr som är så underbart, när man har en häst som är eftergiven och suger på bettet så det löddrar riktigt,och jobbar med alla sina muskler, man rider med små hjälper, det är ett fåtal Dressyrryttare som sitter och hackar med sporrarna i sidorna på hästen, dressyrryttare rider med sitsen, benen och vikthjälper om du tittar noga nästa gång så sitter Dressyrryttare med benen rakt fram, inte spretar rakt ut med benen och då är det omöjligt att sitta och hacka hästen med sporrarna, sen stretchar man alltid hästen i låg form, så är det någon häst som rids rätt så är det Dressyrhästen, tycker du ska skaffa dig lite mer kunskap

Jag har ridit i i snart 30 år. Jag HAR ridit dressyr, men slutade før 10 år sedan. Jag blev trøtt på ridformen och søkte något som kunde skapa bættre kontakt och samarbete med hæsten. Jag vet hur dressyrryttare på Grand Prix nivå trænar. Jag tycker nog att jag har kunskap før att kunna yttra mig. Man kan diskutera vad lite hjælper ær før nåt. Om man jæmfør med t.ex. en bra skolad reininghæst så ær skillnaden vældigt stor. På en reininghæst flyter man med hæsten och behøver bara tænka tanken på vad som skall ske næsta gång - och så bara sker det! Det kallar jag lite hjælper och inte sitta å hoppa från ena sidan till den andra, knicka med nacken i travet osv osv. ..
Det ær precis detta jag menar. Bara før att jag har en annan åsikt så tror man ned automatik att jag inte kan något. Jag var sjælv i denna situation før 10 år sedan, men børjade reflektera i vad jag och alla andra egentligen høll på med. Jag har blivit en mer harmonisk mænniska sedan jag bytte ridform, jag skæller aldrig på eller bestraffar mina hæstar. Mina hæstar visar aldrig tendenser på att dom inte vill något, dom har aldrig ont i ryggen, dom ær alltid glada och vi har det trevligt tillsammans.
Sedan måste jag också erkænna att jag øverdiver lite grann. Jag tycker det ær roligt med lite provokation. Misstænker att jag får steka det kokta flæsket (se ovan), men har man gett sig in i leken så får man ta det som en man.

Tillægg: Om hæsten suger på betten så førstår jag inte hur fradgan kommer ur munnen??? Varfør kommer det ingen fradga ur andra hæstars mun. Suger dom dåligt?

Jag har ridit i i snart 30 år. Jag HAR ridit dressyr, men slutade før 10 år sedan. Jag blev trøtt på ridformen och søkte något som kunde skapa bættre kontakt och samarbete med hæsten. Jag vet hur dressyrryttare på Grand Prix nivå trænar. Jag tycker nog att jag har kunskap før att kunna yttra mig. Man kan diskutera vad lite hjælper ær før nåt. Om man jæmfør med t.ex. en bra skolad reininghæst så ær skillnaden vældigt stor. På en reininghæst flyter man med hæsten och behøver bara tænka tanken på vad som skall ske næsta gång - och så bara sker det! Det kallar jag lite hjælper och inte sitta å hoppa från ena sidan till den andra, knicka med nacken i travet osv osv. ..
Det ær precis detta jag menar. Bara før att jag har en annan åsikt så tror man ned automatik att jag inte kan något. Jag var sjælv i denna situation før 10 år sedan, men børjade reflektera i vad jag och alla andra egentligen høll på med. Jag har blivit en mer harmonisk mænniska sedan jag bytte ridform, jag skæller aldrig på eller bestraffar mina hæstar. Mina hæstar visar aldrig tendenser på att dom inte vill något, dom har aldrig ont i ryggen, dom ær alltid glada och vi har det trevligt tillsammans.
Sedan måste jag också erkænna att jag øverdiver lite grann. Jag tycker det ær roligt med lite provokation. Misstænker att jag får steka det kokta flæsket (se ovan), men har man gett sig in i leken så får man ta det som en man.

Bara för att man ridit i 30 år behöver man ju inte va en duktig ryttare, det har ju med känslan och talang att göra.:eek:
Precis så känner jag när jag rider mina dressyrhästar,det bara flyter på och jag behöver bara tänka tanken, det är ju det dressyr går ut på, små fina hjälper, mina hästar visar alltid att de tycker det är roligt och vill jobba, jag har aldrig haft någon häst som har haft ont i ryggen eller varit halt, alltid pigga och glada:) och positiva till att jobba, det tyder ju på att de jobbas rätt, vad menar du med att hoppa från sida till sida, det måste ju va en nybörjargrupp du har kollat på, är man van ryttare så sitter man ju som gjuten i sadeln.

Tillægg: Om hæsten suger på betten så førstår jag inte hur fradgan kommer ur munnen??? Varfør kommer det ingen fradga ur andra hæstars mun. Suger dom dåligt?

:confused: Var ska annars fradgan ta vägen, en häst som suger på bettet har stängd mun, med eller utan nosrem, jag rider aldrig med nosrem, även med vanligt tränsbett, att det inte kommer fradga ur alla hästars mun beror på att de inte är riktigt lösgjorda och att ryttaren kan va hård i händerna:eek:

Bara för att man ridit i 30 år behöver man ju inte va en duktig ryttare, det har ju med känslan och talang att göra.:eek:

Jag har aldrig påstått att jag ær varken bra eller dålig ryttare. Jag sa bara att jag har kunskap - du får gærna kalla den teoretisk - før att kunna uttala mig, vilket du tog før givet att jag inte hade. Det ær ju det som ær det typiska!
Vart tar saliven vægen? Øhhhh..... DEN KANSKE SVÆLGER DEN! Att hæsten inte tuggar fradga før att man ær før hård i hænderna eller att hæsten inte ær tillræckligt løsgjord ær något av det dummaste jag har hørt - och jag har hørt mycket!

Jag väljer att låsa tråden då denna delen är ett nyhetsforum (där man lämpligtvis diskuterar artikeln ifråga) inte ett diskussionsforum.

Diskutera ridstilar gör man lämpligen under någon av ridforumen.

Anna-Karin, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En 36-årig ridlärare friades i Göteborgs tingsrätt, efter att ha anklagats för våldtäkt och sexuella övergrepp mot tre...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Åke Svanstedts försteman Glenn H Persson friades inte bara för medhjälp till...
Svar
0
· Visningar
783
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Expressen) Ridläraren tyckte att en av hästarna var bråkig. För att bestraffa den hällde han flytande diskmedel i hästens mun. Nu ska...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Faline89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SVT) Den 38-årige ridlärare som stått åtalad misstänkt för djurplågeri, friades idag. Mannen var privat ridinstruktör vid en ridskola...
Svar
3
· Visningar
1 072
Senast: Lopphög
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama