bryr ni er om att höja avelsvärdeklass?

ameo

Trådstartare
Moderator
Sitter Ni och räknar poäng och höjer avelsvärdeklass på stoet så snart hon är berättigad till de? Eller låter ni det vara?

Jag har ett sto (shetland, nu AB-prem) som eventuellt skulle kunna vara berättigat till höjning till A nästa sommar. Men frågan är om jag ska engagera mig i det eller om jag kanske ska vänta och hoppas att hon uppfyller kraven för elit om några år?

För övrigt lite irriterande, jag tänkte räkna på hennes poäng, men shetlandssällskapets sida finns inte på plats längre (har varit nåt strul med domänen, har jag hört..) och jag hittar inte poängskalan nånstans :crazy:. Nån som har den?

Sv: bryr ni er om att höja avelsvärdeklass?

Tror faktiskt att det står i någon av de första shetlandstidningarna för i år om jag ska vara ärlig(poängräkningen alltså) ;)
Vi höjde Marielle nu när hon fick Elit men det var ju bara för att vi hade väntat på det 6 fölet då hon var färdig för elit innan hon fick sitt 6 föl . Men annars så är jag nog inte så snabb på att höja om jag ska vara riktigt ärlig men ett A ser ju alltid bra ut ju ;)

Jag skulle visa direkt. Visserligen är det dyrt att visa på premiering men det är ju kul om man kan höja sina ston.

Jag vet inte om det gäller shetland, men numer skall det visst gå att höja åtminstone connemara och NF-ston enbart "pappersvägen" - utan kostnad?! Jag har talat med stambokföraren i "min" förening om detta, det har tydligen gällt fr o m 2004, men de har inte fått ut ngn info om det än... :smirk: I reglementet står det dock ingetom detta än i rasvisa bestämmelser för connemara:
Höjning av avelsvärdeklass sker efter att stoägaren ansökt om detta registraturen. Ansökan ska åtföljas av åberopande av aktuella meriter för höjning av avelsvärdeklass i enlighet med gemensamma bestämmelser ponny.
Jag har höjt mina ston när de uppnått en högre avelsvärdesklass allt eftersom, tycker dock att det är för liten skillnad mellan A och ELIT, så det är lätt att A "hoppas över"... Men å andra sidan kan väl bara ett sto få A om hon är i livet, medan ELIT kan delas ut postumt?
Storeglementet, med poängskalan för höjning av avelsvärdesklass hittar du även på SH's hemsida här.
Titta under "Gemensamma bestämmelser ponny" och rasvisa bestämmelser för Shetlandsponnyer.

Hlsn Helena

Jag tycker att det är jätteviktigt att höja stona! Inte minst för att det ser bra ut :D, utan för att det underlättar för framtidens avlare att direkt se vilka ston som är förvärvningssäkra och att det är viktigt att lyfta fram stona. Det är SÅ trist att vi inte har någon fungerande avkommepremiering för islandshästar. :(

Jag har räknat i ren förtvivlan på min nu, men inte får hon fler poäng för det. :cry: Vore hon berättig till en höjning skulle jag aldrig tveka om att fixa det. Även A.et, då som gäller i ditt fall.

HAH! :bump:
(tack dimmansstuteri för länken!)
Hon är ju redan nu berättigad till sitt A! :bow: Jag trodde nog att hon skulle behöva klämma fra nästa års fjölunge också...
1 diplomsto (40 p) = 30 p
1 kl 1-sto (39 på utst) = 20 p
3 ännu ej visade avkommor = 3x10 = 30 p (årsföl + 2-åring + en övervuxen som nog ändå inte skulle bidra med fler poäng även om hon visades :crazy: )
Summa 80 p och berättigad till A!
(trots en lite udda härstamning som totalt saknar holländska krångliga namn :p)

Senast ändrad:

Vad kul, grattis!
Har du chans att höja henne redan i år, eller väntar du till nästa år?

Hlsn Helena

Hur är det med halvbloden då?
Finns det någon sida där man ser hur man ska räkna?

dimmansstuteri skrev:
Vad kul, grattis!
Har du chans att höja henne redan i år, eller väntar du till nästa år?

Hlsn Helena
Om jag tolkar reglementet rätt så måste hon visas fram på premiering
"domaren avgör avelsvärdeklassen" elelr nåt liknande stod det.
Så det får bli nästa år. Men det är ju kul ändå! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka