brutet ögonben

lady foxglove

Trådstartare
har ni varit med om att en häst haft oturen att sig själv skada sö häftigt att denne brytit ögonbenet, med det menar jag själva benkotan precis ovanför ögat.
Min häst har nu lyckats med detta under, men han har varje vecka nya sar osv där pga av att han inte vet att han är sö hög som han är hela 1.81 i manke.

Veterinären sa att man kna röngta men att det inte gör saken bättre pga att det stället kan man inte operera för farligt tydligen, men hans öga visar inga symptom att det ska vara drabbat han har helt vanlige reflexer osv. ser bara förjälvigt ut, han har fr födseln relativt markanta ögon benskotor.
vad har ni gjort?
min vet sa ha koll och smörj sar som uppkommer och behandla med kalla omslag.

Sv: brutet ögonben

han häver upp huvudet ibland när han och hans kompis gnabbar om maten(lösdrift) och han häver upp huvudet rakt upp i taket. men taket är ju höjt för att passa stora hästar, men tyvärr kan inte elelr vill inte stall ägaren höja ännu mer pga av olika anledningar

Om han slagit sig så många gånger och inte tycks sluta slänga huvudet i taket är det nog bäst att byta ställe tycker jag!:crazy:

Jag har bara varit med om att häst brutit skallbenet från öga och längre in. De krossades vid en spark från annan häst. Den åkte in till klinik och blev opererad iaf. Hon hade dock nervpåverkan och liknande. I ditt fall vet jag inte.
Var det distriktare eller på klinik?

Låter konstigt. Är takhöjden verkligen enligt godkända mått ? Och vad är det som gör att den reagerar så och får skador hela tiden ?

ok nu e vi inte i Sverige och här kan man inte hitta sa bra stallplatser eller överhuvudtaget lediga platser.
nu kan jag bara uppskatta höjden och den e väl tilltagen över max höjdgränsen.
Mackan jag skrev innan att han gör det när han och kompisen utfodras ibland , han är ranghög som fan och därav att han bara kör upp huvudet ibland av ren reflex när den andra hästen "säger" till, han har även sk mat aggression" människor ska inte utfodra direkt i stallet/Boxen när hästen är där.
vi fördelar höet pö olika platser med det fungerar ju till viss del men han springer mellan högarna dit den andra hästen vandrar, och att stalla upp medans foder ges fungerar inte finns ingen ledig box över.
Sen är han allmänt klantig och oförsiktig vilken manga hästar kan vara.
det var en distriktare med egen klinik alltsa chefen själv

Vart är du då om inte i Sverige ? Jag fattar fortfarande inte "problemet" ? Om
Hästen slår sig på en viss sak pga att den ständigt reagerar så Får du väl se till den saken i sig ?

säger bara i ett annat eu land :)

NU var de inte proplemet om hur jag tar hand om hästen och hur den är uppstallad eller vad jag gör för att undvika skador osv osv osv, jag säger bara jag gör allt som jag kan för att förhindra skador osv utifran situationen som man har idag , naturligtvis gör man det man kan för sin häst ingen vill väl ha skador pa sin häst men detta hörde ju inte riktigt till min ursprungs undran

utan fragan var har ni varit med om detta och vad kunde ni göra , med detta menade opererade ni eller vilken annan behandling har ni haft pa en häst med likande skada .

Senast ändrad:

Nu har jag ungefär noll erfarenhet av problemet, men om det inte går att höja taket eller inte är lämpligt att byta stallplats kan det kanske vara en bra idé att madrassera de ställen där hästen kan slå i på något sätt, så att det åtminstone inte blir några fysiska skador varenda gång det händer.

Jag har hört att man ska behandla med kyla ca 15 min åt gången flera gånger om dagen. Men jag har ingen egen erfarenhet...

han häver upp huvudet ibland när han och hans kompis gnabbar om maten(lösdrift) och han häver upp huvudet rakt upp i taket. men taket är ju höjt för att passa stora hästar, men tyvärr kan inte elelr vill inte stall ägaren höja ännu mer pga av olika anledningar

Kan de inte få maten utanför lösdriften då?=) Så slipper han slå i sig, om det blir svårt att flytta så kan ju det vara en lösning. :)

Kan de inte få maten utanför lösdriften då?=) Så slipper han slå i sig, om det blir svårt att flytta så kan ju det vara en lösning. :)

jo tog upp det med ägarinnan av stallet men pga av att vi bor där vintern e regnig , e hagen delvis som en lervälling längre bort i hagen utmärkt men inte vill hon vandra genom lera och allt för att ge hö jag har iaf köpt in 5 st hönät da kan ju min häst välja om han äter ute eller inne och man kna hoppas att detta kan hjälpa eller iaf minska risken

Nu har jag ungefär noll erfarenhet av problemet, men om det inte går att höja taket eller inte är lämpligt att byta stallplats kan det kanske vara en bra idé att madrassera de ställen där hästen kan slå i på något sätt, så att det åtminstone inte blir några fysiska skador varenda gång det händer.

En sån skada bör man INTE massera, speciellt inte med tanke på att det är en fraktur, om det var det du menade?

eller massera taket:)

sadana tabbar e bara roliga man har ju ibland en tedens att läsa snabbt eller trycka pö fel tagent:) ja massera vore ju inte de bästa man kan göra men att madrassera taket kna ju fungera ägarinnan av stallet skulle kolla upp vad man kan göra med sin allt i allo vaktmästare:)
Man kan ju inte göra sö mycket utifr den situationen man är i nu e de bara hoppas att han lärt sig att inte häva upp huvudet sö jävla högt.
se även jag har skrivfel i min text :)

Har aldrig hört om liknande skada.
Men, en hjälm på hästen kanske? Det kanske går att vaddera en sådan där tävlingshuva...? ;)

Det finns faktiskt! Eller fanns iaf! Läste nånstans om en transporthuva (modell flughuva med öron) som var vadderad. Tyvärr kommer jag inte ihåg vart, det var flera år sedan, men det kanske är värt en googling. :)

TS: Madrassera taket är nog den enklaste lösningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka