Bruten tand?!

E

El Karisma

Finns det något vet. kan göra när hästen lyckas bryta en framtand och när det är fråga om mjölktänder?? :cool:

Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Bruten tand?!

Vet ej om de gör något.
Min bröt av en framtand - en av hans permanent tänder - så det fanns bara en liten bit kvar. Han var 8 år då. Den har nu nästan helt växt ut igen och det syns knappt att den är lite vinklad nedtill jämfört med de andra tänderna..

En pålle i stallet (2år) fick en känga av en annan häst så tänderna "flög". Vet gjorde ingenting med tänderna.
Nu ca 6-7 mån senare har pålle varit till Tb i Söderköping och han tyckte visst det såg fint ut.
Jag trodde att tanden i överkäken mittemot den som gått av skulle växa sig för lång men än har den inte gjort det.

Min unghäst fick jag en dag för mig att titta i munnen, bara för att öva. Och då hänger en tand löst, med rot och allt, var helt av.
Jag ringde vet. o de sade att det inte är nån fara, den kommer växa ut igen när hästen fäller sina tänder. det här var i underkäken och det var hål där tänderna suttit, jag skulle försöka hållla det rent genom att spola med koksaltlösning. Det läkte fint. Det var två tänder som hade gått av, den som satt kvar drog jag ut, så den har jag nu, det är min"turtand".
Det man ska vara uppmärksam på är väl om tanden gått av så att den är vass på nåt vis. Men jag tror inte att man gör så mkt, det kommer ju ut en ny tand igen..

Så länge hästen är pigg och glad för övrigt och inte har ont eller feber så gör man inget.

Min shettishingst har fått tre (!!) tänder utsparkade efter att ha dansat runt bakbenen på andra hästar... De är nu på väg ut, halva redan ute :D

Det var lite det jag tänkte, att det inte finns så mycket att göra. Resonerade som så att vet inte kanske kan bygga upp en ny tand (av konstmaterial) så som tandläkare gör åt människor med brutna tänder...

Good point att den motsatta tanden kan växa längre (högre). skall hålla koll på det!

Tack för svaren! :bow:

Min pålle hade på nåt sätt för ca ett år sen lyckats bryta av två tänder...roten hade gått av och tänderna stod rakt ut...det vara baar att packa in pållen i transporten och åka till tandläkaren i snö stormen och operera bort dom...men han är lika glad för det:) märker ingen skillnad alls på honom.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
711
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
895
Senast: Takire
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24