Bruten tåaxel

E

Egonson

Sällar mig till "hovhysterin".. :D
Kan någon vänlig själ förklara, kanske visa bilder, på hur en bruten vs. normal tåaxel ser ut?

Sv: Bruten tåaxel

Álin skrev:
Kan någon vänlig själ förklara, kanske visa bilder, på hur en bruten vs. normal tåaxel ser ut?

Visa är svårt, då jag inte har någon häst verkad så givetvis.

Men om du kryper ner på knä och låter din häst stå med ett ben rakt under sig. Så tar du en tunn rak pinne och håller den framför foten från sidan. Låt pinnen vara som en linje mitt i kotleden och kotan. Då skall linjen även hamna mitt i hoven från sidan. Hamnar den inte där då är hovaxeln bruten. Om den hamnar för långt fram på hoven så har hästen förmodligen en för hög trakt. Hamnar den för långt bak en för lång tå och för låg trakt. Prova får du se, det är inte så svårt att se.

Hälsning Maja

Nej, det är ju klart att man inte har det med mening. Men jag tänkte kanske om någon hade en bild på någon annan häst eller kanske en teckning av något slag.

Okej, men jag fattar hur du menar med det där med pinnen. Ska ut och testa det i morgon :)

jag ska leta lite i gömmorna och se om jag har några bilder nånstans.. Återkommer i så fall..

Álin skrev:
skanna.jpg

Kan även vara bruten åt andra hållet,dvs för låg i trakten.(Jag är ingen tecknare som ni ser)

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör ett försök

Här är bilder på en hov med för låga trakter o långa tår.

hovarna.jpg

Här är samma bild redigerad för mera önskvärt utseende, dock har jag gjort trakterna för höga.

hovarna2.jpg

Jag är ingen expert så jag tar gärna emot kommentarer om det jag "rättat" till mha datorn.

ovanstående är när man ser det från sidan. kan vara bruten såväl framåt som bakåt. "normalt" är när hovens och falangernas (kronben + kotben i det här fallet) framsida har samma vinkel. Har de inte det så är tåaxeln bruten.

Samma sak gälelr om man ser framifrån, att man ska kunna dra en rak linje genom MITTEN av skenbenet, falangerna och hoven. DÅ är tåaxeln rak och belastningen i hoven jämn. OM man följer mitten av dessa delar och linjen böjs någonstans så är tåaxeln bruten (i sidled).
Hittade inga bra bilder just nu..

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 970
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Joel
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?